Paul ook bedankt voor de reactie
Het forum is zeker bedoeld voor discussie. Ik ben altijd bereid tot elke discussie. Persoonlijk ben ik iemand die niet de voorkeur heeft om in het kader van een forum en een "heet" topic over te gaan tot email of pm.
Ik heb het wel gedaan meer omdat Paul het aangaf en gezien de toon en de wijze van contact vast en zeker op een prettige wijze.
Zonder de collega-forumbezoekers een discussie te willen onthouden ben ik er wel van overtuigd dat het soms beter is, alleen al om puur persoonlijke beleving of visie toe te lichten.
De discussie over het wel of niet reanimeren bij een stomp thoraxletsel bij een traumapatient is zeer zeker een onderwerp, met argumenten die voor en tegen de stelling zullen pleiten.
Vesalius reageerd hier ook al op en zo te lezen ook vanuit een medische/verpleegkundige achtergrond. Ik ben met hem eens dat de stelling gevaarlijk is maar ook in dezelfde zin staat te lezen dat deze gevaarlijke stelling enerzijds zeker een grondslag heeft gezien de outcome die hij ook aanhaalt. Voor de lezers die niet precies weten wat outcome is zal ik het toelichten. Outcome is een begrip wat betekend wat de resultaten zijn op de langere termijn, een slechte outcome is dus niet positief en betekend dat veel slachtoffers wel levend in het ziekenhuis aan komen maar het niet overleven door complicaties of er dusdanige handicaps overhouden zoals hersenbeschadigingen. Bij bekende slechte outcomes worden in de medische wereld vaak discussies gehouden, meestal ethische discussies waarbij de vraag gesteld wordt wat een betere keuze is en wanneer en hoe die gemaakt moet worden. Erg gevoelig is en zal dit altijd blijven.
Deze discussie hoort voor mijn gevoel ook niet thuis op een openbaar forum. Dit heeft niets te maken met dat het een onderwerp is dat voorbehouden is aan verpleegkundigen. Ik vind de discussie op een openbaar forum een ethische discussie, die zeer zeker toch een behoorlijke vakkennis vergen. Alleen theoretische vakkennis is nog niet voldoende om aan dergelijke discussies te kunnen deelnemen. Ervaring en persoonlijke ondervinding speelt ook een enorme rol.
Er bestaan gesloten forums waar dit soort onderwerpen zeker worden besproken, vaak moet men lid zijn van een vereniging en BIG geregistreerd zijn. Daar hoort deze discussie ook meer thuis.
Ik hoop dat ik niemand hiermee beledig, kwets of tekort doe
. Ik denk als ik mijn pleidooi ga houden over dit soort onderwerpen er mensen zijn die exact begrijpen wat ik bedoel. Dan is er geen probleem en kan de lezer het er mee eens zijn of totaal niet. Het grote gevaar schuilt er in dat er mensen zijn die denken te snappen wat er bedoeld wordt en het verkeerd opvatten en zelf conclusies trekken die totaal buiten die kader vallen waardoor er onnodig mensen gekwetst worden, conclusies trekken dat er medici en verpleegkundigen zijn die voor een soort "rechter" spelen en gaan uitmaken wie er wel een kans krijgt etc. En nog veel belangrijker is dat het zeker niet onmogelijk is dat mensen een link maken tussen de persoon die hier post en zijn werkgever, een werkgever die compleet los staat van een post gedaan door een individu op een openbaar forum.
Groet,
Peter