verschil Reanimatie --- Traumatische Reanimatie.

Auteur Topic: verschil Reanimatie --- Traumatische Reanimatie.  (gelezen 16936 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #40 Gepost op: 11 februari 2007, 21:31:47
Mee eens, blijft voor mij wel staan dat je met een stomp thorax letsel niet altijd de situatie van binnen kunt bekijken.
Om jou voorbeeld maar even aan te halen wie zegt mij dat een ruptuur van de aorta geen gedeeltelijke ruptuur is waarbij m.i. redding zeker nog wel mogelijk is. E.e.a zal zeker afhangen van omstandigheden.
Maar goed ik ben geen arts en zal in zulke omstandigheden gewoon gaan reanimeren.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #41 Gepost op: 11 februari 2007, 23:51:19
We heben het steeds gehad over de zin van het reanimeren in bepaalde gevallen, daar aan denkend komt dan ook de vraag naar voren hoe dat eigenlijk juridisch geregeld is.

Wat als je besluit om niet te reanimeren (maar wel alle verantwoordelijke diensten inlicht/waarschuwd) ben je dan strafbaar ?
Wanneer het hoofd meer als 50 cm van de romp gescheiden is waarschijnlijk niet,
In het geval van de spreekwoordelijke schaatser die in juli met schaatsen ondergebonden boven komt drijven waarschijnlijk ook niet.
Maar hoe zit dat in andere minder voor de hand liggende gevallen gevallen ?

Mag je als voorbijganger met ruime ehbo/reanimatie kennis de afweging maken dat een reanimatie kansloos is door de aard van het letsel danwel de tijd die vertreken is sinds het optredenvan de circulatie stilstand.
Wat als een drenkeling naar 2 minuten boven water gehaald wordt, lijkt eenvoudig, wat als dat 4 uur geduurd heeft, lijkt ook niet moeilijk, maar hoe zit het met 70 minuten ? Mag je dan op basis van statistiek, aanwezigheid van lijkvlekken etc besluiten niet te helpen (voor zover je dan nog van helpen kunt spreken, want wie is er mee geholpen ??)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #42 Gepost op: 12 februari 2007, 00:59:55
Jacques,

Er is geen enkele jurisprudentie waarbij iemand is veroordeeld voor het NIET verlenen van hulp. De zgn. " Good Samaritan" wetten blijken in de praktijk zeer moeilijk te toetsen zijn. Ik denk ook niet dat het wenselijk is om dit hier in te voeren. Je kunt nou eenmaal geen hulpverlening afdwingen.

WM

Even een voetnoot voor rob-r: Een partiele aortaruptuur leidt niet tot een reanimatie situatie, dus is er ook geen sprake van abstinerend beleid. Een PEA tgv van een aortaruptuur, daarentegen, is alle reden om te abstineren.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

0923993

• Gast
Reactie #43 Gepost op: 12 februari 2007, 18:44:47
Mee eens, blijft voor mij wel staan dat je met een stomp thorax letsel niet altijd de situatie van binnen kunt bekijken.
Om jou voorbeeld maar even aan te halen wie zegt mij dat een ruptuur van de aorta geen gedeeltelijke ruptuur is waarbij m.i. redding zeker nog wel mogelijk is. E.e.a zal zeker afhangen van omstandigheden.
Maar goed ik ben geen arts en zal in zulke omstandigheden gewoon gaan reanimeren.

Het onderwerp in dit deel van het forum is volgens mij MMT en de vraagstelling in eerste aanvang gaat ook over reanimatie door het MMT. Laten we het wel als goed uitgangspunt houden dat een MMT arts ook niet binnen in iemand kan kijken maar wel een besluit kan nemen op basis van aanwezige feiten. Hij zal zijn besluitvorming zo mogen we hopen anders maken dan een ehbo-er.

Thoracale aortarupturen kun je buiten op straat niet behandelen en zelf in de kliniek haast onmogelijk. Zelfs de partiele aortorupturen of een iatrogene perforatie zijn al absoluut crisissituaties.

Groet,

Peter

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #44 Gepost op: 14 februari 2007, 16:06:54
Oeps, sorry WM je hebt gelijk daar ging ik even mank.
Maar we wijken nu wel heel erg af van de topic.
Wel een interessante discussie overigens!!

Groeten Rob.