verschil Reanimatie --- Traumatische Reanimatie.

Auteur Topic: verschil Reanimatie --- Traumatische Reanimatie.  (gelezen 16935 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

sajo

• Gast
Gepost op: 19 januari 2007, 11:47:44
Hey Forum genoten,

Ik zie de laatste tijd zo af en toe wel eens een melding verschijnen op de p2000.
dat het MMT uitrukt voor een" traumatische" reanimatie. (laatst ook een traumatiche amputatie)

Nou ben ik best wel op de hoogte van een hoop,maar wie kan mij het verschil uitleggen?

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2007, 14:11:03
Een traumatische reanimatie is een reanimatie na een circulatiestilstand die opgetreden is als gevolg van een trauma.(meestal een interne en/of externe verbloeding)
Soms is het trauma het gevolg van de stilstand, maar dat is niet altijd even duidelijk.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

sajo

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2007, 14:38:24
Ja daar heb ik verder weinig  of  niets op aan te merken, had al zo'n vaag vermoeden
maarrrrrrrrrrrr ik ben helemaal overtuigd.
thnx

0923993

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2007, 19:45:58
Een traumatische reanimatie is een reanimatie na een circulatiestilstand die opgetreden is als gevolg van een trauma.(meestal een interne en/of externe verbloeding)
Soms is het trauma het gevolg van de stilstand, maar dat is niet altijd even duidelijk.

Jacques

Ik begin nu mijn interesse wel te krijgen en zou graag eens meer uitleg krijgen over reanimatie bij externe verbloedingen. Ook heb ik bijzondere interesse als stomp thoraxletsel onder het begrip van interne verbloeding valt.

Groet,

Peter

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2007, 21:13:55
Traumatische reanimatisch zijn vrijwel kansloos, zeker bij interne verbloedingen omdat het "lek" dan over het algemeen niet te stoppen is.
Interne bloedingen kunnen inderdaad het gevolg zijn van stomp letsel, maar ook penetrerend letsel, ziektes of grote versnellingen/vertragingen kunnen fatale inwendige bloedingen verioorzaken.

Je kunt natuurlijk gaan vullen met NaCL en bijvoorbeeld Gelo, maar daar krijg je geen zuurstoftransportcapaciteit (lees rode bloedcellen) mee terug en de overgebleven transportcapaciteit (rode bloedcellen) en stollingsfactoren spoel je al reanimerend met het toegevoegde volume door de nog steeds bestaande inwendige wond alsnog naar buiten de circulatie.
En ....met het rondpomppen van alleen zout water houdt je geen patient of orgaan in leven.
Ook bij externe verbloedingen is de afloop overigens bijna altijd fataal,  al is het hier wat gemakkelijk om "het lek" te dichten.

Patienten met een stilstand door interne of externe verbloeding hebben drie dingen nodig om nog enige kans te maken, heel snel transport, heel veel bloed en een gereedstaand chirurgisch team.
(en waar heb je dat nog op zondagmorgen om 3 uiur ? Hier in Zeeland in ieder geval niet  :-\)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

0923993

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2007, 21:42:34
Precies, daarom weet ik ook niet welk MMT het begrip traumatische reanimatie gebruikt

In praktijk zal een ambulanceverpleegkundige ook geen MMT laten oproepen in de gevallen die jij onder die noemer van traumatische reanimatie verstaat en als antwoord geeft op de vraagstelling.

Daarbij is het ook nog eens zo dat de MMT arts direct contact heeft met de ambulanceverpleegkundige bij het opstijgen en zelfs dan nog aan de hand van verstrekte gegevens zelf tot cancel kan besluiten.

Bij traumatische reanimaties denk ik aan invasieve reanimatiemethoden, een thoracotomie extra-muraal zal daar niet mee bedoeld worden.

MMT wordt vaker opgeroepen voor een reanimatie maar dan als assistentie voor de ambulance. Ik vermoed dat dit ook wordt bedoeld bij dergelijke melding zoals in de eerste post bedoeld wordt.

Bij stompe thoraxletsels wordt helemaal geen reanimatie toegepast, alleen by penetrerende thoraxletsels.

Om terug te komen op de allereerste vraag in dit topic, de traumatische amputie betekend ook niet dat het MMT een amputatie doet maar het ongeval de oorzaak is van een complete of gedeeltelijke amputatie van één of meerdere ledematen.

Groet,

Peter

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 20 januari 2007, 00:44:56
Precies, daarom weet ik ook niet welk MMT het begrip traumatische reanimatie gebruikt

In praktijk zal een ambulanceverpleegkundige ook geen MMT laten oproepen in de gevallen die jij onder die noemer van traumatische reanimatie verstaat en als antwoord geeft op de vraagstelling.

Daarbij is het ook nog eens zo dat de MMT arts direct contact heeft met de ambulanceverpleegkundige bij het opstijgen en zelfs dan nog aan de hand van verstrekte gegevens zelf tot cancel kan besluiten.

Bij traumatische reanimaties denk ik aan invasieve reanimatiemethoden, een thoracotomie extra-muraal zal daar niet mee bedoeld worden.

MMT wordt vaker opgeroepen voor een reanimatie maar dan als assistentie voor de ambulance. Ik vermoed dat dit ook wordt bedoeld bij dergelijke melding zoals in de eerste post bedoeld wordt.

Bij stompe thoraxletsels wordt helemaal geen reanimatie toegepast, alleen by penetrerende thoraxletsels.

Om terug te komen op de allereerste vraag in dit topic, de traumatische amputie betekend ook niet dat het MMT een amputatie doet maar het ongeval de oorzaak is van een complete of gedeeltelijke amputatie van één of meerdere ledematen.

Groet,

Peter

MMT arts direct contatc met de AVP?? Nou dan heb ik zeker de afgelopen jaren wat telefoontjes gemist denk ik zo.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

0923993

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 20 januari 2007, 10:55:58
MMT arts direct contatc met de AVP?? Nou dan heb ik zeker de afgelopen jaren wat telefoontjes gemist denk ik zo.

Dat zal vast Joffry, de verantwoording voor de inzet ligt primair bij de centralist van de MKA. Hij moet weten waarom er een MMT ter plaatse moet komen als het geen primaire inzet is. De toelichting komt van de ambulance-vk.

De MKA weet dus waarom het MMT ter plaatse moet komen, in Traumaregio Oost is dit ook vastgelegd in een protocol wat bij iedereen bekend is. De MMT arts gaat direct via C2000 in contact met de desbetreffende meldkamer en in de meeste regio's wordt een koppeling gemaakt met de ambulance die al ter plaatse is.

Als dat niet kan praat de MKA de arts bij.

Groet,

Peter

Bart S

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 20 januari 2007, 11:12:40
De MMT arts gaat direct via C2000 in contact met de desbetreffende meldkamer en in de meeste regio's wordt een koppeling gemaakt met de ambulance die al ter plaatse is.

Als dat niet kan praat de MKA de arts bij.

Mijn ervaring is dat lang niet elke pleeg de porto in zijn zak heeft zitten.... ::)
Die koppeling komt er inderdaad (patch) maar doorgaans heeft de VPK het bij een secundaire inzet te druk om via de porto uit te gaan leggen wat er aan de hand is. Een goed nader bericht (van de ACH) naar de MKA waarin je kort uitlegt waarom het MMT mag komen lost dat volgens mij prima op.

De werkwijze van Traumaregio Oost wordt dus niet overal toegepast....

0923993

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2007, 11:27:18
Mijn ervaring is dat lang niet elke pleeg de porto in zijn zak heeft zitten.... ::)
Die koppeling komt er inderdaad (patch) maar doorgaans heeft de VPK het bij een secundaire inzet te druk om via de porto uit te gaan leggen wat er aan de hand is. Een goed nader bericht (van de ACH) naar de MKA waarin je kort uitlegt waarom het MMT mag komen lost dat volgens mij prima op.

De werkwijze van Traumaregio Oost wordt dus niet overal toegepast....

Conclusie van alle opwindingen, we mogen concluderen dat alle opschudding vastzit op een taalkundig foutje van mij in mijn post. Direct contact met de ambulance verpleegkundige = hoe dan ook (in)direct contact met de ambulance ter plaatse. Rechtstreeks of via via ongeacht welke regio.