Val van hoogte.

Auteur Topic: Val van hoogte.  (gelezen 4768 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

sajo

• Gast
Gepost op: 19 januari 2007, 12:15:50
Hey forumgenoten,

Zeg zomaar een vraag aan iemand in de omgeving 020.(of iemand die mijn vraag nader kan verklaren)
 Hier kom tie dan:

"  Is de aantrekkingskracht richting aarde in de omgeving van 020 groter of zwaarder dan in de rest van Nederland? ".

Waarom?
 Wat mij opvalt is dat de meeste meldingen voor de LL1 (soms ook de overige LL) de laatste tijd vrij frequent
 betreft "Val van hoogte", "val van grote hoogte" en ga zo maar door.

zeg als er 5 meldingen zijn per dag, dat daarvan zeker 4 dit onderwerp hebben.
 (en wie zeg van niet Google de uitrukken maar eens om te vergelijken)
 Of was dit voor het p2000 tijdperk ook al zo, en viel dit minder op.

Dus wie o wie kan daar een" redelijke" verklaring voor verzinnen?
 (jaja ik ben en blijf een Rotterdammer, ik kan zo mijn fantasie er wel op los laten en zelf iets bedenken maar dan moet ik op
  een ander forum zijn) .

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2007, 13:51:40
Het kan zijn dat het meer opvalt omdat lifeliner1 / cpa Amsterdam de enige is die geallarmeerd word met de hele melding.
In Rotterdam staat er alleen maar Ongeval of Onwel etc. Hier zetten ze alles er bij! Vergeet niet dat er veel van de vallen van hoogte ook zelfmoordpogingen zijn. (In dat geval is het vaak weer een cancel)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

ArieScanner

• Senior gebruiker
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2007, 15:19:25
(In dat geval is het vaak weer een cancel)

Het is niet zo dat als bekend is dat het om een zelfmoordpoging gaat de Lifeliner gecanceld wordt. Iedere patient is gelijk, dus of hij nou sprong of is gevallen. Alleen is het zo, dat als je echt zelfmoord wil plegen spring je van een een grotere hoogte en dan wordt Lifeliner gecanceld, als de persoon op slag dood is (niet zo heel leuk dit te zeggen, maar dit is wel het idee).
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2007, 15:38:16
Ik doelde ook op een gelukte poging, iets wat meestal wel het geval is, wanneer je van 6 hoog naar beneden springt met je hoofd naar beneden
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Bart S

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2007, 18:39:55
Kortom: 'Val van hoogte' is een verzamelnaam voor heel veel ongevallen. Van een val van een trap van 8 treden tot een sprong van een flatgebouw van 13 hoog. Vanwege het mogelijke letsel heb je dan al gauw recht op een heli inzet. In Amsterdam valt het gewoon meer op omdat zij de meldingwat gedetailleerder op de pager zetten zoals Jerommeke al aangaf.

En Amsterdam zelf heeft natuurlijk wel een onweerstaanbare aantrekkingskracht op allerlei wazige lieden ;)

0923993

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2007, 19:34:26
Val van hoogte is voor MMT een primair inzetcriterium, de hoogte waarop er sprake is van primaire inzet verschilt per traumaregio en ligt meestal rond de 7 meter hoogte.

Een val van hoogte is meestal een ongeluk, MKA die een nader bericht geeft spreekt ook in praktijk over een val van hoogte of een sprong van hoogte. De sprong van hoogte wordt ook vaak als TS of tentamen suicide omschreven.

Cancels hebben totaal niets te maken met het feit of het een TS is of een ongeval. De wijze van inzet maakt ook geen verschil.

Secundaire inzet komt ook voor en is dan op verzoek van de ambulance die al ter plaatse is.

Ga zeker niet voorbij aan het feit dat ons land ook niet alleen afhankelijk is van de lifeliners en we meer MMT's kennen die ook ingezet worden, de grondgebonden teams kennen hun eigen wijze van alarmeren en gebruiken ook deze inzetcriteria.

Deze inzetten gebeuren door heel het land en vallen niet op omdat de meldingen hooguit de wereld ingaan voor de lokale ambulance en het MMT zelf intern in de kliniek wordt gealameerd en vandaar uit ook vertrekt naar de inzetlocatie.

Het is ook niet geheel juist dat alleen de Lifeliner-1 dit soort tekstmelding gebruikt, ook voor de Lifeliner3 komt deze omschrijving wel eens in beeld bij de alarmering.

Groet,

Peter

Bart S

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2007, 22:08:09
Ga zeker niet voorbij aan het feit dat ons land ook niet alleen afhankelijk is van de lifeliners en we meer MMT's kennen die ook ingezet worden, de grondgebonden teams kennen hun eigen wijze van alarmeren en gebruiken ook deze inzetcriteria.

De praktijk is toch dat men liever een heli van elders laat vliegen dan dat men een GG-MMT van dichterbij laat rijden..... deze MMT's zul je (volgens mij) voornamelijk tegenkomen binnen de GNK-C. Ik heb ze (vanuit Leiden) zelf slechts één keer gezien bij een nachtelijke inzet.

Maar goed. Terug naar de val van hoogte.

Karim

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2007, 00:51:48
GG wordt in Zuid-Limburg toch wel degelijk met regelmaat ingezet, zowel overdag als in de nachtelije uren, al heeft het niet die frequentie als een helikopterteam.  Ook als de LL3 reeds ingezet is of niet inzetbaar is wordt het gg-team elders in het Limburgse ingezet.

"met regelmaat" is toch 'n beetje overdreven voor Limburg Zuid.

Als we overdag bijstand kregen was dat van de ADAC traumaheli en 's nachts dan af en toe 't grondgebonden MMT team, maar dat laatste werd na alarmering vaker gecancelled als ingezet.

Karim

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2007, 15:37:37
Als ik de reacie lees over de grondgebonden teams elders in het land dan mag ik van het Maastrichtse team, zeker de laatste twee maanden, zeer zeker spreken van enige regelmaat.

Ik sprak over mijn ervaringen uit die regio en 't is nu toch alweer 'n poosje geleden dat ik daar actief was, en jij hebt 't over de laatste 2 maanden, waarover ik natuurlijk niet kan oordelen aan deze kant van 't water.

Dus dan hebben we allebei gelijk  ;)

V-V

• Forum gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2007, 00:06:17
MMT Maastricht wordt al een aantal jaren met enige regelmaat ingezet.

Dat ze in de regio OZL weinig worden ingezet zal ook wel te maken hebben met het feit,
Dat de Duitsers letterlijk om de hoek zitten he.