AED!

Auteur Topic: AED!  (gelezen 17530 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Ralf89

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Gepost op: 19 januari 2007, 14:21:45
Ik heb een vraagje over het gebruik van een AED.
Hoe zit het met het gebruik van een AED? Mag je de AED gebruiken of heb je hier een cursus voor nodig?
En hoe zit dat dan als er wel een AED aanwezig is, maar er niemand is die hier een certificaat of cursus voor heeft gedaan?

M.vr.G.

Ralf




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 19 januari 2007, 14:43:25
Wettelijk gezien is er geen certificaat oid voorgeschreven.
In zijn algemeenheid geldt natuurlijk wel dat je je patient (ook al is ie dood) geen verdere schade mag toebrengen (bijvoorbeeld door beide pads op het linker en rechter oor te plaatsen en zo te defibrileren, mocht een VT/Vf zo al gedetecteerd worden, wat ik niet eens uitsluit)

Heb je de benodigde minimale kennis en vaardigheid dan mag je de AED gebruiken, met of zonder certificaat.
Of het verstandig is en beter kan is een andere vraag, maar die stelde je niet vandaar dat ik het hier bij laat.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


patrick r

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 januari 2007, 16:05:14
ik heb bij het rode kruis de cursis AED gedaan, en er werd ook bij verteld dat iedereen in staat is een AED tegebruiken.

Wel heb ik het ideei dat nu ik les heb gehad met de AED dat ik nu ook weet welke storingen er kunnen optreden en hoe je daarbij moet handellen.

groeten patrick


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #3 Gepost op: 19 januari 2007, 17:42:13
Ik heb een vraagje over het gebruik van een AED.
Hoe zit het met het gebruik van een AED? Mag je de AED gebruiken of heb je hier een cursus voor nodig?
En hoe zit dat dan als er wel een AED aanwezig is, maar er niemand is die hier een certificaat of cursus voor heeft gedaan?

M.vr.G.

Ralf

Het gebruik van de AED is voor iedereen vrij. Echter is het wel aan te bevelen om de cursus te volgen zodat je tijdens een daadwerkelijke interventie niet alles moet gaan uitzoeken in een stress-situatie. Het gebruik is bijna fool-proof; je kan de plakkers andersom plakken, maakt niet uit, je kan op het vuur knopje drukken wat je wil, als de AED vindt dat het niet geïndiceerd is om te schocken, doet hij het niet.
Een restrictie voor het gebruik van de AED is wel dat je moet kunnen reanimeren. Het gebruik van alleen de AED heeft niet altijd nut, je BLS vaardigheden zijn dus heel belangrijk.

Luc
BLS/AED instructeur

In zijn algemeenheid geldt natuurlijk wel dat je je patient (ook al is ie dood) geen verdere schade mag toebrengen (bijvoorbeeld door beide pads op het linker en rechter oor te plaatsen en zo te defibrileren, mocht een VT/Vf zo al gedetecteerd worden, wat ik niet eens uitsluit)
Is de patiënt misschien wel opeens van zijn depressie af. 8)
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #4 Gepost op: 19 januari 2007, 17:54:38
Het gebruik van de AED is voor iedereen vrij. Echter is het wel aan te bevelen om de cursus te volgen zodat je tijdens een daadwerkelijke interventie niet alles moet gaan uitzoeken in een stress-situatie. Het gebruik is bijna fool-proof; je kan de plakkers andersom plakken, maakt niet uit, je kan op het vuur knopje drukken wat je wil, als de AED vindt dat het niet geïndiceerd is om te schocken, doet hij het niet.
Een restrictie voor het gebruik van de AED is wel dat je moet kunnen reanimeren. Het gebruik van alleen de AED heeft niet altijd nut, je BLS vaardigheden zijn dus heel belangrijk.
Dit is iets dat ik vanuit de campagnes en aanduidingen bij de apparaten niet heb kunnen opmaken, het mag dan een logisch verband hebben, duidelijk naar buiten gebracht wordt dat niet.


Luc
BLS/AED instructeur
Is de patiënt misschien wel opeens van zijn depressie af. 8)
dat lukt met zulke opmerkingen ook wel  ;) ik schoot in ieder geval in de lach
Politie Aspirant niveau 4


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #5 Gepost op: 19 januari 2007, 18:48:00
Nou, de AED bestaat ip uit een ECG meting (afl II) en een computer die het ritme analyseert. Een circulatiestilstand kan ontstaan door een aantal factoren:
- groot bloedverlies (tja, als er niets meer rond te pompen is, staat het ook stil...)
- asystolie (mechanische en electische stilstand van het hart)
- PEA (polsloze electrische activiteit: het hart is electisch en mechanisch actief (de pomp werkt) maar het bloed wordt niet rondgepompt (bijvoorbeeld door een hele grote luchtbel of bloedprop in een grote slagader (ruitersembolie))
- VF (ventrikelfibrillatie: het hart wordt niet meer gecontroleerd aangestuurd, waardoor de ventrikels (hartkamers) onsamenhangend gaan samentrekken (trillen) waardoor er geen bloed meer wordt uitgepompt)

De computer van de AED is zo ingesteld dat hij alleen defibrilleert bij een VF, bij alle andere vormen van circulatiestilstand doet hij niets en adviseerd hij te starten met de hartmassage. Ook tussen de defibrillatiepogingen door adviseert de AED te reanimeren.

Dus, het is belangrijk dat je kunt reanimeren, anders heeft de AED minder nut.

Groet,
Luke

Nou, ECT (Electroshock Therapie) werkt op dezelfde manier als defibrillatie alleen dan op hersenniveau, maar ik zou het niet aanbevelen voor thuisdokteren....
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #6 Gepost op: 19 januari 2007, 18:54:27
De computer van de AED is zo ingesteld dat hij alleen defibrilleert bij een VF, bij alle andere vormen van circulatiestilstand doet hij niets ...

Dit is inmiddels achterhaald, steeds meer AED kunnen ook (synchroon) "schokken" bij een VT of SVT (welliswaar met een lager energienivo)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Kanarie

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 19 januari 2007, 19:26:28
Bij een VT of SVT is er nog geen volledige circulatiestilstand. Die komt er waarschijnlijk wel en daarom is het een mooie ontwikkeling dat de AED ook daarop kan klappen, maar bij de voorbeelden die Luke net gaf, zal hij geen schok afgeven en dus is Luke's bewering niet achterhaald ;)


0923993

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 19 januari 2007, 20:05:01
Bij een VT of SVT is er nog geen volledige circulatiestilstand. Die komt er waarschijnlijk wel en daarom is het een mooie ontwikkeling dat de AED ook daarop kan klappen, maar bij de voorbeelden die Luke net gaf, zal hij geen schok afgeven en dus is Luke's bewering niet achterhaald ;)

Dat ben ik niet met je eens en sluit me compleet aan bij Jacques. In ALS maakt het ook geen verschil meer of er sprake is van VT of VF en is het inderdaad juist dat de AED ook in deze al in kan grijpen. In feite behoeft zelfs het energieniveau niet lager te zijn.

Groet,

Peter


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #9 Gepost op: 19 januari 2007, 21:34:51
Bij een VT of SVT is er nog geen volledige circulatiestilstand. Die komt er waarschijnlijk wel en daarom is het een mooie ontwikkeling dat de AED ook daarop kan klappen, maar bij de voorbeelden die Luke net gaf, zal hij geen schok afgeven en dus is Luke's bewering niet achterhaald ;)

Bij VT's en SVT's met hele hoge frequentie is er vaak geen sprake meer van een noemenswaardige/meetbare circulatie, een snelle VT wordt dan niet voor niets een "pulsless VT" genoemd, er is dan geen circulatie meer waarneembaar. De AED voert dan inderdaad geen asynchrone defibrilatie uit maar meer een (synchrone) cardioversie.
Of om het simpel te zeggen, de moderne uitgebreide AED reageert op meer dingen als alleen een VF.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources