AED!

Auteur Topic: AED!  (gelezen 17529 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 20 januari 2007, 10:56:10
Dit is iets dat ik vanuit de campagnes en aanduidingen bij de apparaten niet heb kunnen opmaken, het mag dan een logisch verband hebben, duidelijk naar buiten gebracht wordt dat niet.

Idd, veel gebruikers zijn in de stellige overtuiging dat een AED alles(!) doet en dat masseren niet meer nodig is. Veel mensen (gebruikers/fabrikanten/leveranciers) noemen een AED dan ook volkomen ten onrechte een hartmassageapparaat.
Met de komst van de huidige reanimatierichtlijnen heeft de AED overigens een veel kleinere rol binnen de reanimatie gekregen. Bij VF wordt bij voorkeur eerst 3 min. BLS gedaan dan 1x defibrilleren vervolgens direct 2 min. BLS. De nadruk ligt nu dus op het uitvoeren van langdurige adequate massage.
Dat je daarvoor het beste een echt hartmassageapparaat kan gebruiken is iedereen op dit forum wel bekend denk ik.  ;)


0923993

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2007, 11:04:25
Dat principe van zolang en veel mogelijk masseren is ook gelijk aan ALS.

Bij ons was vroeger ook protocol om drie defibrillatieschokken te geven en dan verder te masseren. Dit principe is al zo achterhaald dat men weet uit cijfers en studies: Hoe vaker en langduriger de massage wordt onderbroken de kans op herstel van een normaal ritme aanzienlijk kleiner wordt.

Groet,

Peter


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #12 Gepost op: 20 januari 2007, 20:57:41
Idd, veel gebruikers zijn in de stellige overtuiging dat een AED alles(!) doet en dat masseren niet meer nodig is. Veel mensen (gebruikers/fabrikanten/leveranciers) noemen een AED dan ook volkomen ten onrechte een hartmassageapparaat.
Met de komst van de huidige reanimatierichtlijnen heeft de AED overigens een veel kleinere rol binnen de reanimatie gekregen. Bij VF wordt bij voorkeur eerst 3 min. BLS gedaan dan 1x defibrilleren vervolgens direct 2 min. BLS. De nadruk ligt nu dus op het uitvoeren van langdurige adequate massage.
Dat je daarvoor het beste een echt hartmassageapparaat kan gebruiken is iedereen op dit forum wel bekend denk ik.  ;)

tsja, dat is iets waarover ik ook altijd kwaad kan worden, onduidelijkheid in de media.  Daarom maakte dit media bericht mij ook erg verdrietig en dat van het
ANP.....hoe kunnen e deze AED's nu in de landelijke media hartmassage apparaten noemen

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article385329.ece/Vandalen_saboteren_hartmassageapparaten_in_Veghel?source=rss
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2007, 13:53:09
Misschien hangen daar auto-pulse's aan de muur?  ::)
Arts  www.alphalog.nl


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2007, 19:56:02
nee, was dat maar zo......het zijn echt aed's ;)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #15 Gepost op: 2 maart 2007, 17:19:36
het zijn echte aeds en we hebben net een boekje gehad in de brievenbus hoe je ze meot gebruiken.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #16 Gepost op: 3 maart 2007, 17:20:32
Dat je daarvoor het beste een echt hartmassageapparaat kan gebruiken is iedereen op dit forum wel bekend denk ik.  ;)

Zoiets bedoel je :-)

http://www.gemeentemol.be/fotoalbum/2119/default.aspx?_vs=0_N&cat=hartmassageapparaatkort


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #17 Gepost op: 4 maart 2007, 12:16:51
Nee, dat is een heel slecht hartmassageapparaat ;) Wat je nodig hebt is de Autopulse...



Waarom? Hij werkt op een accu ipv. op perslucht, hij is veel kleiner (omdat er geen 'stormram' op zit en het duwt de hele thorax in ipv. op het borstbeen te stompen.
Arts  www.alphalog.nl


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #18 Gepost op: 4 maart 2007, 20:07:38
ik heb vernomen dat de autopulse helemaal niet zo'n mooi apparaat is en dat er al diverse trials gestopt zijn omdat de mortaliteit toeneemt bij het gebruik van de autopulse.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #19 Gepost op: 4 maart 2007, 23:01:39
Hmm, hier op de SEH zijn ze er nog erg blij mee... Zal 't eens navragen.
Arts  www.alphalog.nl