In mijn ogen is een "leek" iemand die niet de expertise en benodigde materialen tot zijn beschikking heeft om een reanimatiecasus op ALS niveau uit te voeren ?
Moet ie zijn spullen bij zich hebben? Voegt de "deskundigheid" iets toe tov een getrainde EHBO'r zonder zijn spulletjes, kan hij betere compressies maken?
Is een verpleegkundige uit het verzorgingstehuis een leek, omdat ze nog nooit een reanimatie gedaan heeft? Of moet je een aantal op je naam hebben staan?
Ik vind dat je voor je mensen gaat indelen in leken en niet leken duidelijk moet hebben wie daar niet en wie daar wel onder vallen. En wat het nut is van dat onderscheid. Ik heb artsen dingen zien doen in ongevalsituaties waarbij ik dacht dat zou een getrainde EHBO'r nooit in zijn hoofd halen. Doorrijden omdat ie haast had enzo. Geen beschermende kleding aanwillen op de boot omdat het een zwoele nacht is en dan te koud aankomen om nog iets te kunnen doen. (maar de ambubroederes waren er al en mochten nu dingen gaan doen waar hij volgens mij niets van snapte maar die mogelijk werden door zijn simpele aanwezigheid).
Ik vind ook dat er insignes moeten komen met "ik ben een leek, maar vol goede bedoelingen".
En natuurlijk een met "ik ben GEEN leek" met bijbehorend stralenkransje.
Henk