AED!

Auteur Topic: AED!  (gelezen 17521 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 14 maart 2007, 21:14:49
Maar nu kan ik mij voorstellen dat de AED niet binnen 10 seconden gebruiksklaar is aangebracht op de patient. Dan gebruik je die tijd dus om compressies uit te voeren en laat een ander alles uitpakken en klaar leggen. Er is dan wel 1,5 tot 3 minuten verlopen eer je gaat klappen, komt mooi uit!

Henk

De discussie gaat vooral over de vraag als een "leek" bls heeft gedaan je dan als AED bediener toch twee minuten bls moet uitvoeren.
En tijdens het plakken gaat de bls gewoon door....


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #31 Gepost op: 17 maart 2007, 09:18:51
gewoon doen..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #32 Gepost op: 17 maart 2007, 14:02:30
De discussie gaat vooral over de vraag als een "leek" bls heeft gedaan je dan als AED bediener toch twee minuten bls moet uitvoeren.
En tijdens het plakken gaat de bls gewoon door....

Als er BLS heeft plaatsgevonden dan hoef je uiteraard geen 2 minuten te wachten alvorens te plakken en te analyseren.
(Overigens is ook een leek met AED bediencertificaat volgens mij nog steeds een leek, net als de leek die ervoor bls uitvoerde.)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #33 Gepost op: 17 maart 2007, 20:26:54
Als er BLS heeft plaatsgevonden dan hoef je uiteraard geen 2 minuten te wachten alvorens te plakken en te analyseren.
(Overigens is ook een leek met AED bediencertificaat volgens mij nog steeds een leek, net als de leek die ervoor bls uitvoerde.)

Jacques

In jouw ogen blijf je heel lang leek ben ik bang  ;D. Ongeveer tot je zo'n ding uit- en in elkaar kan halen.

Henk


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #34 Gepost op: 17 maart 2007, 20:32:11
In jouw ogen blijf je heel lang leek ben ik bang  ;D. Ongeveer tot je zo'n ding uit- en in elkaar kan halen.

Henk
Ja dat is een kwestie van definitie denk ik, een arts is een niet leek voor mij, verpleegkundigen op het randje, nou vooruit, aan de goede kant van het randje .... ;)
En ja ....ik beschouw mijzelf dus als leek op medisch gebied.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 21 maart 2007, 18:33:36
Ja dat is een kwestie van definitie denk ik, een arts is een niet leek voor mij, verpleegkundigen op het randje, nou vooruit, aan de goede kant van het randje .... ;)
En ja ....ik beschouw mijzelf dus als leek op medisch gebied.

Jacques

De pastoor en de dokter vinden dat de andere een leek is, wie heeft er nou gelijk ?


Wilfred.

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 24 maart 2007, 08:48:28
In mijn ogen is een "leek"  iemand die niet de expertise en benodigde materialen tot zijn beschikking heeft om een reanimatiecasus op ALS niveau uit te voeren ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 24 maart 2007, 09:06:06
In mijn ogen is een "leek"  iemand die niet de expertise en benodigde materialen tot zijn beschikking heeft om een reanimatiecasus op ALS niveau uit te voeren ?

Moet ie zijn spullen bij zich hebben? Voegt de "deskundigheid" iets toe tov een getrainde EHBO'r zonder zijn spulletjes, kan hij betere compressies maken?

Is een verpleegkundige uit het verzorgingstehuis een leek, omdat ze nog nooit een reanimatie gedaan heeft? Of moet je een aantal op je naam hebben staan?

Ik vind dat je voor je mensen gaat indelen in leken en niet leken duidelijk moet hebben wie daar niet en wie daar wel onder vallen. En wat het nut is van dat onderscheid. Ik heb artsen dingen zien doen in ongevalsituaties waarbij ik dacht dat zou een getrainde EHBO'r nooit in zijn hoofd halen. Doorrijden omdat ie haast had enzo. Geen beschermende kleding aanwillen op de boot omdat het een zwoele nacht is en dan te koud aankomen om nog iets te kunnen doen. (maar de ambubroederes waren er al en mochten nu dingen gaan doen waar hij volgens mij niets van snapte maar die mogelijk werden door zijn simpele aanwezigheid).

Ik vind ook dat er insignes moeten komen met "ik ben een leek, maar vol goede bedoelingen".

En natuurlijk een met "ik ben GEEN leek" met bijbehorend stralenkransje. ;D  ::)

Henk


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #38 Gepost op: 24 maart 2007, 10:59:45
In mijn ogen is een "leek"  iemand die niet de expertise en benodigde materialen tot zijn beschikking heeft om een reanimatiecasus op ALS niveau uit te voeren ?
Dat is dan wellicht een leek op ALS gebied, maar een neurochirurg die geen ALS vaardigheden heeft zou ik in ziijn algemeenheid geen leek willen noemen.
kortom, het is allemaal een kwestie van definitie, dus misschien is het wel beter om die term "leek" helemaal niet te gebruiken tenzij je er aan toevoegt "op het gebied van de ......"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #39 Gepost op: 26 maart 2007, 18:36:27