SIGMA

Auteur Topic: SIGMA  (gelezen 8211 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2007, 09:02:29
Mijn laatste opmerking over de inzet van doktersassistenten was natuurlijk schertsend bedoeld omdat zij min of meer dezelfde controle handelingen verrichten en zij hebben natuurlijk allemaal een geldig EHBO diploma, net als Sigma leden.

Goed dat je het zegt ga ik even  ;D.
Misschien is het handig dat je smiley's gebruikt.  ;)

Sigma leden krijgen welliswaar een mooie opleiding, maar komen in het vervolgtraject niet of nauwelijks toe aan een goede parate status, ondanks een profcheck.
Daar loopt een ander topic voor.
Je begon met kritiek op de houding van een bepaalde sigma-groep.
Die wil je verder niet concreet maken; jammer trouwens want dan kun je er eigenlijk niks mee.


0923993

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2007, 10:27:09
In Zwolle zijn we al 2 jaar bezig met het houden van z.g.n. "skillslab trainingen"
Deze worden verzorgd door de Isala klinieken (traumacentrum Zwolle).
Hier worden we als sigma specifiek getraind in het assisteren van het MMT.
We worden getraind in het werken onder druk, en in stress. Ook worden we hier getest als sigma zelf. Kun je de taak aan, neem je geen opdrachten aan die je niet kunt/ mag uitvoeren, en hoe stel je jezelf op.
Er zijn 3 levels waarop getraind kan worden. 1e is voor de “nieuwelingen” dat gaat in een rustig tempo, 2e is een stevig tempo met 1 SO, en de 3e is het werken onder flinke druk, met meerdere SO’s en meerdere MMT mensen.
Deze trainingen worden gegeven door het MMT zelf, en werken uitstekend.
Wij (als sigma regio IJssel-Vecht) zijn er zeer tevreden over.

Overigens heeft het trauma centrum aangegeven dat wanneer er andere sigmateams zijn die deze "skillslab training" willen volgen, zij van harte welkom zijn.
Wil je daar nadere informatie over dan moet je me maar ff een pm sturen.  


Dit is dus iets wat bij mij vragen oproept. Ik ben een tijd geleden bij een ongeval geweest in deze regio. In Wijhe, onder de rook van Zwolle. Het betrof twee polytrauma's en een aanzienlijk aantal gewonden. Hierbij is de lifeliner 3 ingezet en het grondgebonden MMT van de Isala-Sophia.

Omdat het erg onoverzichtelijk was en veel lichtgewonde mensen op de ongevalslocatie waren was er zeker wel behoefte aan extra personeel, alleen is er nooit het woord Sigma gevallen en zijn verpleegkundigen en artsen vanuit de Isala kliniek met spoed naar een sporthal in Wijhe vervoerd en hebben daar als het ware een noodhospitaal ingericht en patienten behandeld. Voor zover ik weet zijn de personeelsleden van Isalal-Sophia door de politie met spoed vervoerd.

Ik mag toch aannemen dat het Zwolse MMT zeker wel Sigma kent, de mka ijsselvecht idem dito alleen is er niet voor gekozen.

Groet,

Peter


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2007, 12:47:22
Diversen van ons zaten ook te wachten tot de pieper afging  :-[

Uiteindelijk is het er niet van gekomen nee.
Waarom... ???  Ik zou het niet weten.
Misschien omdat er wel veel gewonden waren, maar dat velen van hen "slechts" schaafwonden hadden.
(Citaat uit nieuws van toen)
De machinist van de trein, een inwoner van Dalfsen, raakte bij het ongeval zwaargewond en er werden ook vier lichtgewonden met ambulances afgevoerd. De rest kon ter plaatse worden behandeld. Hun verwondingen lopen uiteen van schaafwonden tot botbreuken. De treinpassagiers werden opgevangen in een sporthal in Wijhe.


Is er destijds niet een O&V team aan de slag geweest  ???
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2007, 20:12:40
Ik begin een beetje het idee te krijgen dat het topic alleen gebruikt wordt om met modder te gooien, jammer er zijn betere dingen waar je het forum voor kunt gebruiken.
Je frustaties afreageren is goed, maar of dat op zo'n manier moet ....het getuigt m.i. niet erg van een professionele houding
Misschien is dat alleen mijn indruk, maar de toon in dit topic is voor mij voldoende om mijn inbreng in deze hierbij te laten.

Succes

Jacques  :-X

Ik kan niets anders dan me bij Jacques aansluiten.
Ik vind het jammer dat we onszelf eigenlijk maar constant moeten lopen te verdedigen.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #24 Gepost op: 15 januari 2007, 20:33:46
Ik weet uit eigen ervaring dat we een aantal keren zeer nuttig en waardevol werk hebben verricht als SIGMA leden aan mensen die onze hulp nodig hadden.

Geen negatieve reactie kan dat ooit wegnemen.  ;)


0923993

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2007, 10:54:55
Diversen van ons zaten ook te wachten tot de pieper afging  :-[

Uiteindelijk is het er niet van gekomen nee.
Waarom... ???  Ik zou het niet weten.
Misschien omdat er wel veel gewonden waren, maar dat velen van hen "slechts" schaafwonden hadden.
(Citaat uit nieuws van toen)
De machinist van de trein, een inwoner van Dalfsen, raakte bij het ongeval zwaargewond en er werden ook vier lichtgewonden met ambulances afgevoerd. De rest kon ter plaatse worden behandeld. Hun verwondingen lopen uiteen van schaafwonden tot botbreuken. De treinpassagiers werden opgevangen in een sporthal in Wijhe.


Is er destijds niet een O&V team aan de slag geweest  ???

Waarom dat zo gelopen is weet ik ook niet en het is ook een aanzienlijke tijd geleden gebeurd. Ik denk ook dat het eerder een casus is die aan de orde hoort te zijn in de betrokken regio. De meldkamer daar bepaald grotendeels de inzet en doet de alarmering.

Ik ben niet in de positie om al die dingen te weten of te overzien maar soms kun je op feiten en omstandigheden zaken beredeneren. Het grondgebonden team van de Isala heeft zich bezig gehouden met de machinist van de trein, lifeliner 3 is ingezet voor een chauffeur van een vrachtwagen welke zeker niet direct op de locatie bevond waar de trein stond.

Voor mijn gevoel was het ondanks dat het een grootschalige inzet was toch erg soepel verlopen en een grote rol voor de politie die aan- en afvoerwegen afgesloten heeft vanaf Wijhe naar het isala-sophia en naar het schijnt ligt de hoofdpost van de Zwolse ambulancedienst ook op deze route.

Het is daarom misschien ook jammer dat dit soort inzetten niet echt geëvalueerd wordt, op die manier leert men nooit hoe het anders kan of welke mogelijkheden er ook zijn.

Het toeval wil ook dat gistermiddag de lifeliner-3 weer bij een vrachtwagen voor een trein is geweest, nu in een andere regio. Gelukkig niet zo grootschalig als in Wijhe maar het toont wel aan dat dit soort scenario's zich hoe dan ook kunnen herhalen.

Groet,

Peter


Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Reactie #26 Gepost op: 16 januari 2007, 12:51:37
Waarom dat zo gelopen is weet ik ook niet en het is ook een aanzienlijke tijd geleden gebeurd. Ik denk ook dat het eerder een casus is die aan de orde hoort te zijn in de betrokken regio. De meldkamer daar bepaald grotendeels de inzet en doet de alarmering.
Het is opzich niet aan de meldkamer om op te schalen naar sigma toch.. ???

Ik ben niet in de positie om al die dingen te weten of te overzien maar soms kun je op feiten en omstandigheden zaken beredeneren. Het grondgebonden team van de Isala heeft zich bezig gehouden met de machinist van de trein, lifeliner 3 is ingezet voor een chauffeur van een vrachtwagen welke zeker niet direct op de locatie bevond waar de trein stond.
Voor mijn gevoel was het ondanks dat het een grootschalige inzet was toch erg soepel verlopen en een grote rol voor de politie die aan- en afvoerwegen afgesloten heeft vanaf Wijhe naar het isala-sophia en naar het schijnt ligt de hoofdpost van de Zwolse ambulancedienst ook op deze route.
Die hoofdpost ligt i.d.d. op de route, maar dat maakt niet uit toch. Overdag zijn (bijna) alle ambulances in het werkgebied bezig, of static op diverse locaties hoor

Het is daarom misschien ook jammer dat dit soort inzetten niet echt geëvalueerd wordt, op die manier leert men nooit hoe het anders kan of welke mogelijkheden er ook zijn.
Geloof je nu zelf dat die inzet niet is geëvalueerd  ???

Het toeval wil ook dat gistermiddag de lifeliner-3 weer bij een vrachtwagen voor een trein is geweest, nu in een andere regio. Gelukkig niet zo grootschalig als in Wijhe maar het toont wel aan dat dit soort scenario's zich hoe dan ook kunnen herhalen.
Elk scenario hoe gek je het ook kunt bedenken, kan zich voordoen. Erger nog, er kan zich meer voordoen dan je kúnt bedenken
Groet, Peter
Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R