Agressie in vliegtuigen

Auteur Topic: Agressie in vliegtuigen  (gelezen 6771 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #20 Gepost op: 2 februari 2007, 10:19:17
Ik zou idd graag snel aan de grond willen staan als er geschoten zou zijn.... ;D ;D ;D ;D ;D Hoe serieus ze zijn weet ik niet. Bij de proef simuleerden ze een druk verschil tussen binnen en buiten op 10 KM hoogte. Na een schot van een 9 mm wapen in de romp en in een raam, ontstond er een 'gaatje' waardoor lucht ontsnapte. Er vlogen geen panelen los waardoor mensen naar 'buiten' gezogen werden.  :)


Gast

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 2 februari 2007, 10:38:14
Nee, dat zijn Hollywood-beelden inderdaad.
Waar het omgaat is dat de cabinedruk kunstmatig op een andere "hoogte" wordt gehouden dan de buitendruk is op de actuele hoogte. Het wegvloeien van de cabinedruk betekent per direct het wegvallen van de zuurstof en binnen 4 minuten betekent dat, zonder gebruik van de zuurstofmaskers, weinig goeds.
Het voorbeeld van vorig jaar daarvan is de Helios B737 die in Griekenland neerstortte. De passagiers waren waarschijnlijk al overleden en bevroren terwijl twee flightattendants met zuurstofmaskers op nog probeerden het toestel te redden.
Dus hoe klein het gaatje ook is, hoe enorm de gevolgen binnen enkele minuten kunnen zijn als je niet op tijd onder de "magische grens" van Flightlevel 100 komt.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #22 Gepost op: 2 februari 2007, 13:40:15
een gaatje van 9 mm is idd niet groot, maar zorgt hoe dan ook voor drukverlies, afhankelijk van het drukverschil binnen de cabine en de buitenluchtdruk. hoe snel het verloopt is idd afhankelijk van het gaatje natuurlijk valt het vliegtuig niet meteen uit een want die huidplaten zijn met klink of popnageltjes en lijm goed vastgemaakt, maar er ontstaat wel paniek aanboord, en reken maar dat in de cockpit alarmpjes afgaan als het een verschil ontstaat tussen de ingestelde durk voor de cabine en de werkelijke druk in de cabine. en dan kun je er zeker van zijn dat de o2  maksertjes naar beneden komen.

alleen al het ontstaan van paniek zou gevaar kunnen opleveren in de lucht.

een voorbeeld die ik noemde van drukverlies kan optreden maar hoeft niet meteen accuut kan ook na een poosje gebeuren. maar daardoor verliest het vliegtuig wel zijn luchtwaardigheid.

maar dat 9mm kogeltje kan ook een hydraulische leiding of een o2 fles in een vliegtuig doorboren, of een boordcomputer, of in het avionics compartment terecht komen wat kan leiden tot uitval van instrumenten, of dat bepaalde hydraulische systemen niet meer werken.

indien een hydraulische systeem niet werkt zullen bepaalde bestuuringsvlakken uitvallen.

dus het gaat niet alleen om de pressurecabin.