Politie in het geel

Auteur Topic: Politie in het geel  (gelezen 31341 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Michelle1983

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 23 januari 2007, 13:49:59
Nu snap ik ook op basis waarvan deze wijziging noodzakelijk is. Er is een richtlijn 89/86/EEG met betrekking tot persoonlijke beschermingsmiddelen. In het licht daarvan moeten alle persoonlijke beschermingsmiddelen voldoen aan de relevante EN normen, normen van de Europese Commissie voor Normalisatie. En dan gaat het in dit geval om norm EN 471.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #31 Gepost op: 23 januari 2007, 14:02:42
In dit topic meer over de politie in het geel: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,9086.0.html (vanaf pag. 3 ongeveer)

In het specifieke geval an Den Haag vind ik de AMON motorrijders met het oude jack en de politie motorrijders wel op elkaar lijken. Maar ik snap het punt van de beste meneer van het Wite Kruis niet, want de ambulance motor ondersteuning heeft tegenwoordig ook jassen in groen-gele kleurstelling, net als andere motorambulancediensten. Het probleem is dus eigenlijk als opgelost (of heeft nooit bestaan).
Ik vind wel dat de politie de witte helm had moeten houden, omdat die extra verduidelijkt dat het politie is (witte helm met striping, zoals ook de voertuigen hebben)

foto's: www.ambulancemotor.nl
Den Haag oude jack:


Den Haag nieuwe jack:


Utrecht:

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #32 Gepost op: 23 januari 2007, 14:11:49
Nu snap ik ook op basis waarvan deze wijziging noodzakelijk is. Er is een richtlijn 89/86/EEG met betrekking tot persoonlijke beschermingsmiddelen. In het licht daarvan moeten alle persoonlijke beschermingsmiddelen voldoen aan de relevante EN normen, normen van de Europese Commissie voor Normalisatie. En dan gaat het in dit geval om norm EN 471.

Maar schrijft die 'geel' voor of had het ook oranje mogen zijn?  :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #33 Gepost op: 23 januari 2007, 14:20:56
Maar schrijft die 'geel' voor of had het ook oranje mogen zijn?  :)

Als ik even voor Michelle mag antwoorden:

Dit mag ook oranje zijn, maar vanwege Europese richtlijnen is voor geel gekozen (dat gaan dus alle Europese politiekorpsen as opvallende kleiding dragen als het goed is).
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #34 Gepost op: 23 januari 2007, 14:23:55
Dan wil ik toch weer even naar dat andere topic verwijzen:

"Politieblauw wordt ook geel

Binnenkort zullen verschillende politiediensten die (extra) goed zichtbaar moeten zijn gekleed gaan in politiegeel. Denk hierbij aan collega's van de verkeerspolitie, waterpolitie, beredenen en motordiensten. Het is in Europa verplicht gesteld dat hulpdiensten kleding dragen die genormeerd wordt via de EN471 ISO norm, de zogenaamde "high visibility warning clothing", in gewoon Nederlands hebben we het dan over kledng die heel goed zichtbaar is. Dit komt de veiligheid ten goede. Het hoeft niet per se de kleur geel te zijn (oranje of roze ??? kan bijvoorbeeld ook), maar de politiediensten in Europa hebben afgesproken voor de herkenbaarheid allemaal geel te kiezen. Ook de gele zichtbaarheidsvesten die de politie draagt, voldoen aan diezelfde ISO norm."
bron: "Politiebericht, vakblad voor de politiesector" ACP
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #35 Gepost op: 23 januari 2007, 22:06:53
In dit topic meer over de politie in het geel: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,9086.0.html (vanaf pag. 3 ongeveer)

In het specifieke geval an Den Haag vind ik de AMON motorrijders met het oude jack en de politie motorrijders wel op elkaar lijken. Maar ik snap het punt van de beste meneer van het Wite Kruis niet, want de ambulance motor ondersteuning heeft tegenwoordig ook jassen in groen-gele kleurstelling, net als andere motorambulancediensten. Het probleem is dus eigenlijk als opgelost (of heeft nooit bestaan).
Ik vind wel dat de politie de witte helm had moeten houden, omdat die extra verduidelijkt dat het politie is (witte helm met striping, zoals ook de voertuigen hebben)

Het geel groene jack is een winterjas, het gele jack wordt ook nog gewoon gedragen maar dan in de "wat beter weer" maanden. en ze hebben hier in haaglanden gewoon een zwarte broek
Nurse powerrrrr


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #36 Gepost op: 23 januari 2007, 22:43:28
In dit topic meer over de politie in het geel: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,9086.0.html (vanaf pag. 3 ongeveer)

(....)

Dan wil ik toch weer even naar dat andere topic verwijzen:


We weten het nu wel.... :-X ;) Als ik topics ga samenvoegen raken we de polls van één van de twee kwijt!  ;) :) Dus dat ga ik niet doen  ;) Er is nu een topic geopend over de gele jassen en daar gaan we gewoon verder  ;)

Palmpie
mod



Ik begrijp dus dat de kleur geel niet een voorgeschreven kleur is vanuit de wetgeving in europa maar een afspraak van de politiediensten in europa...  :) Gaan de Duitsers en Fransen nu ook over op geel of is NL weer het braafste jongetje van de klas..... ???  :-X :-\ ;)

Wanneer wordt de bobby helm ingevoerd.....  ;D ;D ;D


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #37 Gepost op: 23 januari 2007, 23:27:38
We weten het nu wel.... :-X ;) Als ik topics ga samenvoegen raken we de polls van één van de twee kwijt!  ;) :) Dus dat ga ik niet doen  ;) Er is nu een topic geopend over de gele jassen en daar gaan we gewoon verder  ;)

Palmpie
mod


Mij hoor je niet klagen, ik zeg het alleen om aan te geven dat het citaat daar vandaan komt, voor de duidelijkheid ;)

Ik begrijp dus dat de kleur geel niet een voorgeschreven kleur is vanuit de wetgeving in europa maar een afspraak van de politiediensten in europa...  :) Gaan de Duitsers en Fransen nu ook over op geel of is NL weer het braafste jongetje van de klas..... ???  :-X :-\ ;)

Wanneer wordt de bobby helm ingevoerd.....  ;D ;D ;D

Duitsland loopt volgens mij ook overwegend in het geel. Ik mag hopen dat andere landen dan ook daadwerkelijk volgen.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2007, 23:37:59
Mij hoor je niet klagen, ik zeg het alleen om aan te geven dat het citaat daar vandaan komt, voor de duidelijkheid ;)

Duitsland loopt volgens mij ook overwegend in het geel. Ik mag hopen dat andere landen dan ook daadwerkelijk volgen.

De laatste keer dat ik ze zag liepen ze echt nog in het groen.... maarrrrr ik heb wel wat gevonden  ;D ;D ;Dhttp://www.yellow-online.de/bilder/yellgelb.jpg


Maaike

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 88
  • Gelderland-Midden AVZ (Dieren)
Reactie #39 Gepost op: 24 januari 2007, 00:41:21
Ik zit op een ander forum ook al in een discussie over dit onderwerp....ik vind de jas wel oke maar de helm die bij het uniform hoort van een motor-agent minder.....de oude helm onderscheid zich nog van de rest van hulpverleners met gele jassen ;)
Maaike