Geachte forum gangers,
ik denk dat de gemiddelde forum ganger hier dieper op de materie ingaat als een vergelijkbare strandwacht van een jaar of 16 tot 20 jaar. Degene die op dit forum reageren zijn de meer "geharde" kern van de verschillende reddingsbrigades of ander waterhulpverleningsdienst. De meeste hebben een hulpverlenende achtergrond en kennen de hulpverlenende keten van meerdere kanten. Maar laten we eens eerlijk zijn, willen we de aspirant strandwachten behouden, zullen we dan niet naar een basis strandzorg moeten, waar de basis strandzorg geleverd dient te worden door mensen die veel breeder in de hulpverleningsketen staan dan de huidige vrijwillige postcommandanten, centralisten, strandwacht, chauffeur van Dienst enz.
Rescue haalde reeds het incident management aan. Maar het wordt steeds meer. Wil je aspirant strandwachten nog verder opleiden moet het wel nog steeds haalbaar zijn. Vergeet niet dat de meeste strandwachten vrijwilligers zijn en dus geen inkomsten hebben, terwijl degene met de krantenwijk, de vakkenvuller in de supermarkt, de afwashulp in het restaurant wel allemaal met de benodigde Euro's naar huis gaan en zelfs die Euro's in de kroeg kunne uitgeven.
Want wat verwachten we ondertussen van een strandwacht?
- Strandwacht A, B
- EHBO met bijscholing
- BLS met bijscholing
- PBLS met bijscholing
- Varend redden Bink, Opstapper, Motordrijver
- AED met bijscholing
- Rijbewijs BE
- rijvaardigheids aantekening
Dit is het lijstje van een standaard vrijwilliger zoals de reddingsbrigade Zandvoort en vele heeft rondlopen. De lijst voor een beperkte groep wordt uitgebreidt met:
- Bondsschipper
- Oranje Kruis waterongevallen
- Instructeur zwemmen
- Instructeur varen
- Instructeur EHBO/ BLS/ PBLS/ AED
- . . . . . . . .
En als het aan de forum-gangers ligt, zou dat dan ook nog eens uitgebreid moeten worden met bijvoorbeeld:
- incident management
- DAN O2 provider
- Brandweer/ ambulance chauffeurs opleiding
- Swift water rescue
- . . . . . . . . .
Mijn opmerking is dan eigenlijk, kan de basis strandzorg niet beter uitgevoerd worden door goed opgeleidde en betaalde beroepskrachten die de gehele winter hun opleidingen opfrissen en bijscholen en er een gegarandeerde en kwalitatief goede strandzorg komt welke geassisteerd wordt met vrijwilligers. Want laten we wel wezen, hoe denkt een postcommandant, die in het dagelijks leven niks met hulpverlening te maken heeft, zich goed te profilleren in een COPI overleg.
Dat de opleidingen van RN KNBRD dus achterhaald zijn is en regionaal tot verbetering zeer gewenst was, is een ieder wel duidelijk. De vraag is wel hoe men hier nu verder mee wil. Voor de ZRB was de tijd die RN KNBRD met de vernieuwing bezig was te langzaam en heeft het opleidingstraject in eigen hand genomen. Maar ik verwacht over een geruime periode zeker een aantal opleidngen binnen het RVR die ook mij nog kunnen intregeren en ben dus heel nieuwsgierig hoe het uiteindelijke plan er uit zal gaan zien. Vraagstelling blijft of je dergelijke opleidingen wel aan aan alle strandwachten kan geven of wil men toch een soort über-strandwacht creeëren die de juiste taal spreekt.
RR
(regeren is vooruitzien en kennis is macht)