Persoonlijk vind ik het niet zo netjes hoe je je vraag stelt, maar toch. In je vraagstelling zet je het neer dat ieder brandweerman een dolle is die meteen met een kettingzaag begint te zwaaien en dat er absoluut geen brandweerman/vrouw die kan zagen.
Ik denk, omdat je zelf nog nooit hebt hoeven te zagen bij de brandweer en niet weet hoe de brandweerman een beknopte opleiding krijgt in zagen, dat je nog niet zo lang in dienst bent, en waarschijnlijk net met de "verkeerde" personen op een incident hebt gestaan. De brandweer krijgt de bomen meestal op de vreemdste manieren aangeleverd tijdens een storm, waarna het meestal absoluut niet makkelijk is om een boom goed aan te pakken. In een brandweerkorps zullen zeker personen zitten die niet zo graag met een kettingzaag omgaan en de feeling hiervoor niet hebben, deze personen zijn gewoon in andere vaardigheden beter, maar mijn mening is dat het iedereen het kan leren. Hier zit natuurlijk ook een stukje kennis het zagen en inzicht bij.
Bij de brandweer zit de tekeningzaag in de module 204 Hulpverlening en in de leidraad oefenen. Op de cursus is het onderdeel een vrij beknopt geheel. Een gedeelte theorie over de zaag en de bijbehorende kledij en accesoires en een gedeelte praktijk. Bij ons kwam dat neer op 5 avonden hanteren van een kettingzaag. De handigheid met de zaag is al te verkrijgen door te oefenen. Bij ons in het korps wordt deze ieder jaar volgens de leidraad oefenen behandeld, maar worden er wel ander situaties gecreerd, dan een standaard "boom op wegdek".
Wat betreft het sorteren van het hout, we zijn geen sorteerbedrijf!!! Neeh.. Geintje
Meestal is het zo als er een boom valt, dan vallen er meerdere en zit er toch een zekere tijdsdruk achter, omdat er een pakket verder werk ligt.