een gaatje van 9 mm is idd niet groot, maar zorgt hoe dan ook voor drukverlies, afhankelijk van het drukverschil binnen de cabine en de buitenluchtdruk. hoe snel het verloopt is idd afhankelijk van het gaatje natuurlijk valt het vliegtuig niet meteen uit een want die huidplaten zijn met klink of popnageltjes en lijm goed vastgemaakt, maar er ontstaat wel paniek aanboord, en reken maar dat in de cockpit alarmpjes afgaan als het een verschil ontstaat tussen de ingestelde durk voor de cabine en de werkelijke druk in de cabine. en dan kun je er zeker van zijn dat de o2 maksertjes naar beneden komen.
alleen al het ontstaan van paniek zou gevaar kunnen opleveren in de lucht.
een voorbeeld die ik noemde van drukverlies kan optreden maar hoeft niet meteen accuut kan ook na een poosje gebeuren. maar daardoor verliest het vliegtuig wel zijn luchtwaardigheid.
maar dat 9mm kogeltje kan ook een hydraulische leiding of een o2 fles in een vliegtuig doorboren, of een boordcomputer, of in het avionics compartment terecht komen wat kan leiden tot uitval van instrumenten, of dat bepaalde hydraulische systemen niet meer werken.
indien een hydraulische systeem niet werkt zullen bepaalde bestuuringsvlakken uitvallen.
dus het gaat niet alleen om de pressurecabin.