Ik weet wel exact wat er gebeurd is, een vriend van mij werkt aldaar en vertelde het me gisteren.
Een "zwaar geval" had gepoogd zijn matras in brand gestoken met een aansteker. De airconditioning was toevallig in onderhoud dus ook al fikte de matras niet direct, door het smeulen stond binnen no-time zijn kamer vol met rook wat NIET afgezogen werd (single afzuigunits die direct naar buiten toeafzuigen, gevalletje ongelukkig toeval dat ze het nu net niet deden)
Meneer wilde zelfmoord plegen en weigerde daarom ook eruit te komen, ondanks de instructie die de BHV-ers hebben EN kennen zijn ze toch naar binnen gegaan om meneer horizontaal de kamer uit te dragen. Wegens het verzet duurde dit nogal lang. Het blussen werd bemoeilijkt doordat er dus stevig gestoeid werd op het smeuldende en rokende bed.
De 11 BHV-ers zijn ter controle naar het ZH gegaan, slechts 1 is gebleven voor een wat langere observatie.
Mond-beschermingsmiddelen zijn niet gebruikt voor zover mij werd verteld, omdat werd besloten direct die kamer in te gaan en diegene te redden. Pas binnen bleek dus dat meneer er niet uitwilde en duurde de extractie uit de kamer langer dan gedacht en geplend.
Er was dus geen brand op het moment van binnengaan, de smeulende matras met meneer erop zorgde voor een compleet in rook verhulde kamer, wat pas later een brandend matras werd.
De situatie hoe ze binnengegaan zijn (er is rook/brand dus patient eruithalen) bleek anders te zijn (meneer wil blijven liggen en een ZMP pogen) dan vantevoren gedacht, niet iets waarop je een BHV-er opnieuw naar een cursus zou hoeven te sturen.