Niet de maximale zorg door de keuze van de patiënt

Auteur Topic: Niet de maximale zorg door de keuze van de patiënt  (gelezen 12684 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 30 januari 2007, 20:36:56
Het punt is: het werkt zo niet. De hele gezondheidszorg is gebaseerd op het beginsel dat patienten hun eigen regie en die over hun kinderen voeren. Dat geeft ze het recht om te leven hoe zij willen. Iemand een behandeling aandoen tegen hun zin, is in principe altijd fout, psychiatrie daargelaten, hoewel daar de grens tussen ethisch verantwoord en onmenselijk soms flinterdun is.

Ook binnen de psychiatrie mag je mensen niet zomaar tegen hun wil behandelen, alleen wanneer je vermoedt dat iemand ten gevolgen van zijn/haar ziekte niet adequaat de gevolgen kan overzien.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #31 Gepost op: 30 januari 2007, 20:39:29
Ik heb het zeker niet over zomaar, maar er is in de -bijvoorbeeld- chirurgie geen indicatie tot gedwongen behandeling, en in de psychiatrie dan weer wel...
Arts  www.alphalog.nl

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 30 januari 2007, 20:40:13
Het punt is: het werkt zo niet. De hele gezondheidszorg is gebaseerd op het beginsel dat patienten hun eigen regie en die over hun kinderen voeren. Dat geeft ze het recht om te leven hoe zij willen. Iemand een behandeling aandoen tegen hun zin, is in principe altijd fout, psychiatrie daargelaten, hoewel daar de grens tussen ethisch verantwoord en onmenselijk soms flinterdun is.

Daarom mag mijn mening nog wel anders zijn.... ;) Volgens mij hadden ze in het oosten van europa een blok waar iederéén ook hetzelfde moest denken....  ;D ;D ;D ;D ;)

Ik ben het met je eens dat dat nooit zo zal worden zoals ik het me voorstel  ;).

Maar volgens mij is in dit topic al een keer genoemt dat een kind geen prik mag hebben maar wel een operatie van 100000 euro.... :-X :-X :-X :-X Stel dat de helft NL'er dat zou doen.... Ben jij dan bereid om o.a. je premie van de zorgverzekering x keer te laten stijgen voor dat deel dat geen inenting neemt en daardoor problemen krijgt? ???

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #33 Gepost op: 30 januari 2007, 20:59:47
Het gaat hier over 2 dingen: kinderen en volwassenen.

Volwassenen dwingen levensredden behandelingen te ondergaan omdat ze goed te helpen zijn en de maatschappij ze veel geld heeft gekost, is ethisch onacceptabel.
Kinderen verplicht inenten en behoeden voor de waanzin (sorry voor het woord) van hun religieuze/sectische achtergrond is iets wat ik dan weer toejuig, maar wat nog steeds erg moeilijk ligt...
Arts  www.alphalog.nl

Michelle1983

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 30 januari 2007, 21:02:29
Maar volgens mij is in dit topic al een keer genoemt dat een kind geen prik mag hebben maar wel een operatie van 100000 euro.... :-X :-X :-X :-X Stel dat de helft NL'er dat zou doen.... Ben jij dan bereid om o.a. je premie van de zorgverzekering x keer te laten stijgen voor dat deel dat geen inenting neemt en daardoor problemen krijgt? ???

In veel gevallen zijn degenen die hun kind niet laten inenten ook degene die als gemoedsbezwaarden geen zorgverzekering hebben en dan ligt het financieel nog even wat anders. Maar ja, je kunt deze kwestie heel breed trekken: wat te doen met een operatie van 8000 euro voor mij, terwijl sommigen het ziektebeeld niet eens erkennen als ziekte maar aanmerken als bijv. een psychose. Zo blif je bezig.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 30 januari 2007, 21:13:31
In veel gevallen zijn degenen die hun kind niet laten inenten ook degene die als gemoedsbezwaarden geen zorgverzekering hebben en dan ligt het financieel nog even wat anders. Maar ja, je kunt deze kwestie heel breed trekken: wat te doen met een operatie van 8000 euro voor mij, terwijl sommigen het ziektebeeld niet eens erkennen als ziekte maar aanmerken als bijv. een psychose. Zo blif je bezig.

Het heet dan geen zorg'verzekering' maar extra belasting (met de hoogte van de zorgverzekering).....  ;) http://denieuwezorgverzekering.ddg24.tamtam.nl/Zorgverzekering/help.htm?wiki=gemoedsbezwaarden Of je nou een elstar of een goldernet neemt, het blijft een appel...  ;)

Ik vind het verschil liggen in de medische kennis toepassen en dat daar kosten uit voortkomen die verdeeld worden over de rest is voor mij prima.... :) Niet de medische kennis toepassen en dat daardoor extra kosten komen voor aanvullende medische handelingen lijkt me eigenlijk (zo door discussciërend kom je nog eens ergens  ;D) een financiële consequentie die bij de patiënt thuis hoort en niet bij de maatschappij.... ;)

Zou dat wel ethisch verantwoord zijn? ???

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 30 januari 2007, 21:28:11
Ik heb het zeker niet over zomaar, maar er is in de -bijvoorbeeld- chirurgie geen indicatie tot gedwongen behandeling, en in de psychiatrie dan weer wel...

Juist wel, ieder slachtoffer wat bewusteloos binnenkomt zal naar eer en geweten (maar wel zonder toestemming) geholpen worden...

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #37 Gepost op: 30 januari 2007, 21:45:56
Wat misschien nog wel een aardige toevoeging is voor deze discussie.......(hij is toch al zo saai ;D)

Meestal is het zo dat indien de patient (kinderen of volwassenen) om wat voor reden dan ook toch een transfusie krijgen, zij verstoten worden uit de "groep"
Zou dat voor de doktoren mee moeten tellen?

ik kan me voorstellen dat een kind daardoor een heel vervelend leven zou kunnen hebben
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 30 januari 2007, 21:49:26
Blijkbaar actueel thema...  ;D ;D

http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=807660/sc=1ff226

Langer vrijwillige opname voor psychiatrisch patiënt
Gepubliceerd op dinsdag 30 januari 2007
Psychiatrische patiënten moeten zich langer vrijwillig kunnen laten opnemen in een kliniek. De ministers Hans Hoogervorst (Volksgezondheid) en Ernst Hirsch Ballin (Justitie) willen dit beperken tot hoogstens drie dagen, maar de Tweede Kamer vindt dit te kort.

Dat bleek dinsdag tijdens de bespreking van twee wijzigingen in de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ).

Gemakkelijker opnemen
Voortaan kan een psychiatrisch patiënt gemakkelijker worden opgenomen en kan hij in een kliniek ook sneller gedwongen worden behandeld. Met deze wijzigingen stemde de Kamer in.

Nu staat in de wet dat de rechter een patiënt kan dwingen tot opname als die zich bijvoorbeeld niet houdt aan het innemen van medicijnen. Maar de patiënt moet dan wel met deze voorwaarden instemmen. Straks hoeft dat niet meer. De rechter mag ook een behandeling buiten de kliniek opleggen als hij er vertrouwen in heeft dat de patiënt zich daar aan houdt.

Acuut gevaar
Binnen een kliniek kan een patiënt alleen gedwongen worden behandeld als hij een acuut gevaar is voor zichzelf of voor anderen. In de nieuwe wet is dwangbehandeling ook mogelijk als aannemelijk is dat het gevaar dat de patiënt vormt niet op redelijke termijn kan worden weggenomen.

Als een psychiatrisch patiënt zich uit vrije wil laat opnemen, kan deze niet gedwongen behandeld worden. Dat is een van de redenen dat het kabinet de duur van een vrijwillige opname wil beperken.

Verder vindt minister Hoogervorst dat bij vrijwillige opname de patiënt de rechtsbescherming ontbeert die de wet hem anders biedt. Toch zegde hij de Kamer toe de maximumduur van een vrijwillige opname uit te breiden naar drie weken.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #39 Gepost op: 30 januari 2007, 21:53:29
Juist wel, ieder slachtoffer wat bewusteloos binnenkomt zal naar eer en geweten (maar wel zonder toestemming) geholpen worden...
Was al bang dat dit argument voorbij zou komen ;) Ja, dat is de uitzondering...
Arts  www.alphalog.nl