Het probleem met hoe willen ze daar achter komen is. Dat iedere porto en mobilofoon staat in gemeld bij een zogenaamde gespreksgroep. Een brandweer/politie/GGD centralist ziet precies wie er dus meeluistert, en als er een porto of mobilofoon meeluister die niet in de gespreksgroep thuis hoor kan hij dezen uit de gespreksgroep verwijderen ( Hier in de regio komt het wel eens voor dat een centralist ziet dat er iemand uit bijv. Brabant mee luistert en hij dezen uit de groep gooit ) . Ook kan het KLPD die een overzicht heeft van alle regio’s vreemd in gemelde nummers van porto’s/mobilofoons blokkeren dit kan ook met porto’s die gestolen zijn. Als hij geblokkeerd is de porto totaal niet bruikbaar meer. Ook is het zo dat een C2000 porto en mobilofoon om een bepaalde tijd contact legt met een C2000-mast of antenne net hoe je het wilt noemen. net zoals je GMS dat doet zodat je kan zien dat je goed of geen ontvangst meer hebt. C2000 werk bijna hetzelfde als een mobiel. Technisch is het mogelijk om locaties van mensen te bepalen via het signaal dat uitgezonden word van hun gsm.
En vergeet niet dat met het oude analoog ook mensen opgespoord konden worden neem zend piraten. Alleen het verschil is dat je met Analoog alleen gepakt kon worde als ze zond maar als je alleen ontving was je niet uit te peilen.
En buiten dat is het zo dat C2000 gebaseerd is op het Terra netwerk. ( Terra is uitluisterbaar ) Alleen hier in Nederland heeft men diverse technische blokkades ingebouwd waardoor kraken (bijna) onmogelijk is. En bedenk wel dat als er iemand wat op verzint de blokades gebroken moeten worde en het verbergen van het nummer verstopt moet worde zodat niemand kan zien dat je luistert. Dus houd dat hoogstwaarschijnlijk in dat als er wat komt het onbetaalbaar zal zijn. En soms word er dus ook beweert dat het kraken en bestuderen van het systeem meer kost dan dat de apertuur gaat opbrengen. Maar ik zeg nooit nooit…wie weet dat er ooit nog wat komt alleen met wat ik van het systeem weet lijkt het me een ‘’hell of a job’’.