Als wij terplaatse komen en d'r zit iemand bij het slachtoffer die al hulp aan't verlenen is dan zal ik altijd vragen of ie gezien heeft wat er gebeurd is en wat hij/zij vervolgens gedaan heeft.
Meestal vraag ik dan tussen neus en lippen door ook even of die persoon "ook in het wereldje zit", en vaak hoor je dan inderdaad dat 't ehbo'ers zijn, maar 'k ben ook al artsen, agenten, verpleegkundige en brandweermannen tegen gekomen.
Zo weet ik gelijk wat ik aan die persoon heb en of ik 'm eventueel vraag of ie kan blijven als wij 'n paar extra handen nodig hebben.
Maar let wel, er is wel verschil tussen ehbo'er en ehbo'er, de ene is er vaak actief mee bezig, houdt z'n kennis op niveau (bijscholing) en komt echt om de patient te helpen, de ander heeft 20 jaar geleden ergens een 2daagse ehbo cursus gevolgd maar noemt zichzelf nog steeds ehbo'er en komt alleen omdat ie deel wel zijn van de actie (verkeersongeval, zwaailichten, poltie, afzettingen e.d.).
Als 't duidelijk is dat het er eentje van die 2e soort is (en je staat soms versteld hoeveel mensen er roepen dat ze ehbo'er zijn, binnen de afzetting gaan rondlopen en vervolgens niks doen) dan maak ik daar ook niet al te veel worden aan vuil en zal ik 'm toch moeten verzoeken te vertrekken.