Wat verwacht je dan van een EHBO'er en wat mag hij van jou verwachten?
Wat ik van een EHBO-er verwacht is eigenlijk wat het woord al zegt. Eerste hulp bij ongevallen. Wat mij betreft mag dat gewoon erg beperkt zijn. Wat ik belangrijk vind is bijvoorbeeld bij een slachtoffer blijven en te beperken tot echt elementaire hulp.
Als we praten over de alledaagse ongevallen in het verkeer is de rol van een eerste hulpverlener niet zo heel groot. Ik heb zelf ook onlangs bij een verkeersongeval in Nijmegen letterlijk een EHBO-er gewaarschuwd en in niet mis te verstane bewoordingen.
Het ging om een fietser die geschept was door een auto. De fietser zat vreemd in elkaar gedoken op de stoeprand, hij hield zijn arm zelf vast en klaagde over pijn. Hij keek met zijn hoofd naar de grond en behoorlijk krampachtig in elkaar gedoken.
Ik ben bij hem gaan zetten en alleen met hem gepraat en vragen gesteld tot dat er iemand mij weg wilde drukken en riep dat hij EHBO-er was. Ik heb hem alleen gezegd dat het wel goed was en ik verpleegkundige ben en de ambulance al onderweg was.
Toen werd deze persoon geirriteerd en maakte mij verwijten omdat ik het slachtoffer niet in de ogen kon kijken voor de pupilreactie en de rare vreemde houding van de fietser een slechte ventilatie zou veroorzaken. Hij wilde ook dat de fietser normaal ging zitten. Voor mij was dat het punt om hem te zeggen dat hij op moest rotten.
Ik hou niet van dat getrek en geleuter. Ik hoef de pupillen van de fietser niet te zien, zolang hij spreekt en helder reageerd is het voor mij prima. Zijn houding is een houding die hij zelf kiest omdat het voor hem op die manier het meest comfortabel voel. Daarbij heb ik het besef dat het niet lang duurt voor de ambulance ter plaatse is.
Daadwerkelijk ingrijpen kan altijd nog als de situatie wel verslechterd. Op het moment dat de ambulance ter plaatse is hoef ik niets te doen. Ik zie echt wel dat de ambulance verpleegkundige naast me knielt en het eerste wat hij doet is vragen aan de fietser "wat is er gebeurd menneer". Dat is voor mij het moment dat ik opsta en wegloop.
Waarom moet ik met die ambulanceverpleegkundige praten of waarom moet hij mij goedendag zeggen ? Ik heb liever dat hij druk is met die fietser en aan hem vraagt wat er gebeurd is en waar het pijn doet. Deze informatie die hij dan verzameld is veel meer zeggend dan de samenvatting van het verhaal wat ik kan vertellen aan de ambulance verpleegkundige.
Een dank je wel hoef ik niet voor mijn goede zorgen aan iemand die een ongeval heeft gehad, ik vind dat vanzelfsprekend en doe het graag.
Dus ik verwacht van een EHBO-er eigenlijk ook niet veel en die zou ook gewoon weg kunnen gaan zonder al te veel gedaan te hebben.
De vraag wat een EHBO-er van een verpleegkundige mag verwachten kop ik graag terug want ik zou niet weten hoe je dat bedoeld en wat een EHBO-er van verpleegkundige zou moeten verwachten.
Groet,
Peter