Negeren eh verlener

Auteur Topic: Negeren eh verlener  (gelezen 19675 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 31 januari 2007, 00:38:23
Beste 0923993,

Het is mij, en met mij het overgrote merendeel van de EH instructeurs, er veel aangelegen dat de EHV'ers zo goed mogelijk voorbereid worden op de overdracht en samenwerking met de ambulance en ook zo ook goed worden voorbereid op psychische kant aan dit soort hulpverleningen.

De EHV'ers, die er niet om gevraagd hebben dat voor hun ogen een ongeval gebeurd, proberen naar eer en geweten het slachtoffer proberen te helpen. Zij beginnen er aan en  moeten de klus zien te klaren zonder het speelgoed dat jullie hebben. En je kunt het geloven of niet, maar er zijn ook heel veel mensen die hun leven te danken hebben aan die anonieme hulpverleners, omdat ze niet gewacht hebben totdat de ambulance er was.

Weet je wat het de ehv'er heeft gedaan, dat je hem goed duidelijk gemaakt hoe je over hem dacht.
Het zou wel eens kunnen zijn dat je een slachtoffer hebt gemist c.q. gemaakt.

Zelfs als je gelijk hebt en de ehv'er in kwestie een eikel van de bovenste plank is, dan nog zou je je moeten afvragen wie er eigenlijk nog omkijkt naar die EHV'er, als jullie je debriefing houden. Als het mee zit hoef je niet terug omdat hij zijn kop niet bij het verkeer kon houden en daardoor bomen ging plukken.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 31 januari 2007, 10:34:12
zo uit de reacties maak ik op dat  men toch geen waarde hecht aan Evh-ers, en vind dat wij zo nutteloos bezig zijn dat men nieteens goeiedag meer wil zeggen, kunnen we ehbo-ers net zo goed 112 bellen en dan met een grote boog om een ongeval heen lopen, want nodig zijn we daar tochniet, en aangezien we toch niets kunnen doen is het niet zinvol om daar bij t so te gaan zitten en o2 te gaan verbruiken daar.

of begin ik nou verkeerd te denken??

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 31 januari 2007, 10:42:50
of begin ik nou verkeerd te denken??

Ja, want als je goed leest was dat de mening van een individuele professionele hulpverlener.
Zijn collega's deelden zijn mening gelukkig niet.
Ga dus vooral door met wat je deed!  ;)

0923993

• Gast
Reactie #33 Gepost op: 31 januari 2007, 19:46:35
Beste 0923993,

Het is mij, en met mij het overgrote merendeel van de EH instructeurs, er veel aangelegen dat de EHV'ers zo goed mogelijk voorbereid worden op de overdracht en samenwerking met de ambulance en ook zo ook goed worden voorbereid op psychische kant aan dit soort hulpverleningen.

De EHV'ers, die er niet om gevraagd hebben dat voor hun ogen een ongeval gebeurd, proberen naar eer en geweten het slachtoffer proberen te helpen. Zij beginnen er aan en  moeten de klus zien te klaren zonder het speelgoed dat jullie hebben. En je kunt het geloven of niet, maar er zijn ook heel veel mensen die hun leven te danken hebben aan die anonieme hulpverleners, omdat ze niet gewacht hebben totdat de ambulance er was.

Weet je wat het de ehv'er heeft gedaan, dat je hem goed duidelijk gemaakt hoe je over hem dacht.
Het zou wel eens kunnen zijn dat je een slachtoffer hebt gemist c.q. gemaakt.

Zelfs als je gelijk hebt en de ehv'er in kwestie een eikel van de bovenste plank is, dan nog zou je je moeten afvragen wie er eigenlijk nog omkijkt naar die EHV'er, als jullie je debriefing houden. Als het mee zit hoef je niet terug omdat hij zijn kop niet bij het verkeer kon houden en daardoor bomen ging plukken.

Wat een onzin om te stellen dat een EHBO er niet om gevraagd heeft als hij tegen een ongeval aan loopt. Met andere woorden een verpleegkundige vraagt er wel om er in de vrije tijd tegen aan te lopen ???

Dat ze er ergens aan beginnen is hun eigen keuze. Want het is lang niet altijd nodig om ergens aan te beginnen. Dat was wat ik ook al eerder omschreef. Het door jou aangehaalde speelgoed heb ik niet bij me en voel de behoefte ook niet om het bij me te hebben als ik vrij ben.

Ik weet heel erg goed dat ontzettend veel mensen hun leven te danken hebben aan iemand die ingreep, er hoeft geen etiketje op te zitten wie dat doet. Je bent geen held als je iemand zijn leven probeerd te redden, het is in mijn ogen niet meer dan normaal dat een mens een ander mens in nood helpt.

Het kan mijn echt geen bal schelen dat ik in mijn voorbeeld een teer EHBO-hartje hebt gebroken door mijn felle reactie. Ik heb op dat moment voor mij de keuze gemaakt dat ik naar mijn best eer en geweten bij dat slachtoffer blijf in afwachting van de gealarmeerde ambulance. Ik kan er prima mee leven dat die EHBO-er zijn zieltje een deukje op heeft gelopen, voor mij is dat beter te verdragen dan dat ik mijn mond houdt en een hobbyist even een slachtoffer rechtop zie hijsen met alle mogelijke gevolgen.

Je haalt debriefingen aan maar niet alles wat er gebeurd behoeft een debriefing. Als ik in mijn vrije tijd bij een ongeval was heb ik dat ook niet echt nodig en ga verder met wat ik wilde doen. Het topic ging over dat het niet netjes is van een verpleegkundige dat die een EHBO-er negeert of niet bedankt.

Dat is mijn grote punt, het is helemaal niet belangrijk en totaal onzin. Ik hoef nergens een bedankje voor, leuk als je het krijgt maar sneu als je er om gaat vragen.

Groet,

Peter

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 1 februari 2007, 09:48:28
Beste medeforumleden,

Ik he de moeite genomen om alles te lezen binnen dit onderwerp. Het draait weer uit op een ordinaire confrontatie tussen de professionals en de vrijwilligers. Mijn inziens omdat de "EHBO-er" zich in zijn waardigheid aangetast voelt. Ik moet zeggen dat ik me aansluit bij de opmerkingen van 0923993, het is ook de normaalste zaak van de wereld dat je iemand helpt en je hoeft er ook geen bedankje voor. Ik vindt zijn handelswijze de juiste, overigens. Als iemand nog praat dan moet je er niet aankomen, dat kan levensgevaarlijk zijn.
 Ik vind de rol van een EHBO'er alleen meerwaarde hebben in een reanimatie situatie, want dan moet er gelijk gehandeld worden. Wat betreft ongevallen heb ik mijn twijfels, je ziet de meest rare dingen gebeuren: slachtoffers die meters verplaatst worden, of warme thee krijgen voor de schrik, zelfs mensen uit auto's gehaald omdat de airbag nog niet was ontploft. Ik vind het goed dat je je bekommert om een slachtoffer, dan weet hij/zij dat ze er niet alleen voor staan; maar doe zo weinig mogelijk en wacht op professionele hulp. En als de hulp komt, wees dan niet verbaasd dat ze niets zeggen, ze komen tenslotte voor de patient en niet voor jou!!!

WM.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 1 februari 2007, 10:00:59
@ Carl

De topic begon met deze reactie:
Citaat
ik zit ook niet te wachten op lof, handschudden en lintjes, maar toch, een vraag als "wat is er gebeurd", zou toch wel op z'n plaats zijn geweest

Het gaat niet over bedankjes, niet over eergevoel, maar over overdracht van ehv-er naar A-vk.
De A-vk zal het toch wel prettig vinden om te weten wat die ehv-er heeft gedaan (ook al was het harstikke fout).
Dat er met een HET-so 10 meter gesleept is, is waardevolle informatie voor je. Anders zou je denken dat de EHV-er het so daar heeft aangetroffen. In ieder geval moet je naam even vragen om hem later nog eens op te bellen en te vertellen dat dit niet verstandig is.

Je ziet de meest rare dingen, maar is dat de regel of de uitzondering?
Bovendien moet je je afvragen hoe dat komt. In de ehbo wordt gehamerd op een goede ademhalingscontrole. Desnoods je slachtoffer maar draaien en in stabiele zijligging brengen. Je kunt dat de ehv-er niet aanrekenen. Wel het oranje kruis die nog steeds manuale fixatie van het hoofd, jaw-trust en trauma-chin-lift niet aanleert. Naar mijn bescheiden mening heel eenvoudige handelingen voor een ieder aan te leren. Door dat te doen zet je de ehv-er vast aan een so, zodat die geen andere gekke dingen kan doen.

Je hebt gelijk doe bij ongevallen zo min mogelijk met je slachtoffer. Maar vertel eens eerlijk hoeveel agenten zijn al bezig een so aan het uitvragen? SO schudt heftig van 'nee' dat hij niet te hard reed en vervolgens mag jij op een A1 komen omdat hij toch pijn in de nek blijkt te hebben.  :-\

CM

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 1 februari 2007, 11:03:24
Citaat
Je ziet de meest rare dingen, maar is dat de regel of de uitzondering?

Vaker dan me lief is, eerlijk gezegd. Wat betreft de didactische methoden van de verschillende verenigingen, daar heb je wel gelijk in.
Citaat
Je hebt gelijk doe bij ongevallen zo min mogelijk met je slachtoffer. Maar vertel eens eerlijk hoeveel agenten zijn al bezig een so aan het uitvragen? SO schudt heftig van 'nee' dat hij niet te hard reed en vervolgens mag jij op een A1 komen omdat hij toch pijn in de nek blijkt te hebben

Ja, maar dit is meer een kwestie van aansprakelijkheid dan wat anders, ze zullen nooit s.o.'s verplaatsen o.i.d. Je ziet juist dat, als het om iets ernstigs gaat, ze liever helemaal niet aankomen en al te blij zijn als wij aankomen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 1 februari 2007, 12:34:22
Welsh Medic,
 dus volgens jou hoeven  we alleen maar 112 te bellen als wij Ehv-ers bij een ongeval komen. en nadat we alle nodige gegevens hebben doorgegeven, kunnen we lekker doorlopen, en hoeven we nergens meer naar om te kijken. nou ja hooguit dat we op een afstand toekijken voor het geval we moeten reanimeren, tot ambu tp is?  

nouja doen we dat toch de volgende keer zo??? , of ik weet het nogbeter gemaakt: k  kan meteen mn ehbo diploma, en met mij ook een heleboel Ehv-ers, naar denhaag terug sturen met het verzoek of men deze meteen ongeldig wil verklaren, omdat we er nu toch niks meer aan heb als ik jou advies moet op volgen, vind je ook niet??

want om wat gegevens door te bellen en indien nodig eventjes te reanimeren hb je toch geen ehbo-diploma nodig, kan ik ook wel zonder??? hoeft niemand meer een volledige ehbo cursus volgen want is toch niet nodig korte reanimatieles van 2 uurtjes is dan ook wel voldoende vind je niet??

ps jou vooroordeel over ehbo-ers klopt niet helemaal, natuurlijk zitten er rotte appels tussen dat accepteerd iedereen, want heelveel ehv-ers weten wat ze doen, en ze volgen perfect de procedures in het Oranjekuis boekje,(ookal vind ik het zelf soms ook niet bepaald logisch wat er staat)  en we proberen altijd zoveel mogelijk het so dingen zelf te laten doen, en we proberen zoals je zegt ook zo min mogelijk te knoeien/werken aan het so.  dus als je er klachten over hebt verwijs ik je graag door naar www.ehbo.nl, op deze site kun je ook klachten kwijt over de lesstof ehbo, examens, en alle andere dingen mbt het oranjekruis.

groetjes,

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #38 Gepost op: 1 februari 2007, 14:06:01
Er is geen knuppel, maar een boomstam in het hoenderhok gegooid zo te horen...
En aangezien ik mij nog nooit van m'n mening heb onthouden...  ::) Ik denk dat de ehbo zowel over- als onderschat wordt. Ehbo is zelden levensreddend: reanimaties, heimlich, kinlift bij bewusteloos slachtoffer en het dichtdrukken van slagaderlijke wonden... dat zijn zo'n beetje de levensreddende handelingen... Pleisters plakken, verbandjes aanleggen, suikerwater etc. is handig en dankbaar, en als het slachtoffer daarmee geholpen is, is en dankje wel op z'n plaats. Maar als het om iets groots gaat waar een ambulance ter plaatse komt, zul je jezelf toch echt even moeten wegcijferen: Het werk van de EHBO-er houdt in normale omstandigheden toch echt op als de arts/ambu aanwezig is. Blijf nog even hangen voor het geval er vragen zijn, zijn die er niet, dan niet... De informatie die een EHBO-er kan geven is zelden of nooit noodzakelijk, en al helemaal niet als het slachtoffer aanspreekbaar is.
Arts  www.alphalog.nl

CM

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 1 februari 2007, 14:24:36
Citaat
dus volgens jou hoeven  we alleen maar 112 te bellen als wij Ehv-ers bij een ongeval komen. en nadat we alle nodige gegevens hebben doorgegeven, kunnen we lekker doorlopen, en hoeven we nergens meer naar om te kijken. nou ja hooguit dat we op een afstand toekijken voor het geval we moeten reanimeren, tot ambu tp is?  

Ik he gezegd dat je bij het slachtoffer moet blijven om hem/haar gerust te stellen.

Citaat
nouja doen we dat toch de volgende keer zo??? , of ik weet het nogbeter gemaakt: k  kan meteen mn ehbo diploma, en met mij ook een heleboel Ehv-ers, naar denhaag terug sturen met het verzoek of men deze meteen ongeldig wil verklaren, omdat we er nu toch niks meer aan heb als ik jou advies moet op volgen, vind je ook niet??

Je voelt je toch snel aangevallen. Je moet leeker zelf weten wat je doet met je diploma. Misschien kun je het in stukjes snijden als extra WC papier  ;D

Citaat
want om wat gegevens door te bellen en indien nodig eventjes te reanimeren hb je toch geen ehbo-diploma nodig, kan ik ook wel zonder??? hoeft niemand meer een volledige ehbo cursus volgen want is toch niet nodig korte reanimatieles van 2 uurtjes is dan ook wel voldoende vind je niet??

Je weet net zo goed dat het geen 2 uurtjes zijn.

Citaat
ps jou vooroordeel over ehbo-ers klopt niet helemaal, natuurlijk zitten er rotte appels tussen dat accepteerd iedereen, want heelveel ehv-ers weten wat ze doen, en ze volgen perfect de procedures in het Oranjekuis boekje,(ookal vind ik het zelf soms ook niet bepaald logisch wat er staat)  en we proberen altijd zoveel mogelijk het so dingen zelf te laten doen, en we proberen zoals je zegt ook zo min mogelijk te knoeien/werken aan het so.  dus als je er klachten over hebt verwijs ik je graag door naar www.ehbo.nl, op deze site kun je ook klachten kwijt over de lesstof ehbo, examens, en alle andere dingen mbt het oranjekruis.

Mijn vooroordelen zijn gebaseerd op eigen ervaring. Als ambulanceverpleegkundige kom ik dagelijks in aanraking met dit fenomeen, ik kom ook goede EHBOérs tegen. Dat zijn diegenen die zo weinig mogelijk gedaan hebben.

WM.