Het is heel eenvoudig! Indien de vaste leden van een COPI het nodig vinden, kunnen er gelieerden van andere disciplines bij het COPI gevraagd worden. Puur om van hun expertise gebruik te maken. Anders mogen ze van de bak idd wel een balzaal gaan maken!
Indien zich een calamiteit op of rond het strand gebeurt zal ik om iemand van de brigade vragen met verstand van zaken. gaat het om een incident verder op zee, dan iemand van de KNRM of Kustwacht. Het ligt er maar net aan wat voor expertise je op dat moment nodig hebt.
Het daadwerkelijke incident op het water moet je lekker bij de OSC laten, die moet je niet lastig vallen met "landrotten" op dat moment.
Het enige wat ik belangrijk vind, is dat er iemand is die verstand van zaken heeft om mee te kunnen overleggen, al plakken ze het hele alfabet achter hun functie!
Die ken ik natuurlijk..
Brandweer en Politie en Ambulancediensten werken redelijk eenduidig.. Dus de rol van de OVD-G, OVD-B en OVD-P zijn duidelijk..
Alleen op het water gelden andere spelregels, zeker als je praat over kustwachtgebied..
Ik denk dat de KNRM meestal de OSC rol krijg toebedeeld.. , gaat de OVD-R dan ook namens de KNRM in het COPI ?? Lijkt me zomaar niet.. Een OVD-R zal ook niet zomaar een MedicalRescue Team of boot aansturen..
De OVD-R word een regionale functie voor (REDNED) reddingsbrigades.. Zo zijn er nog meer organisaties die aangestuurd dienen te worden.. Ik zie het al naast de OVD-P, OVD-G, OVD-B staat er een OVD-KNRM, OVD-Reddingsbrigades, OVD-SMR, OVD-zoekhonden-teams..
het COPI word erg groot zo...