Bij MedicalRescue.NL noemen we dat een Incident-Manager...
Overstromingsgebieden zijn niet het exclusieve domein van REDNED, toch hoor ik dat tussen de regels door klinken..
Wij laten ons graag in overleg aansturen door deskundige mensen.. En in overleg met onze incident-managers kan er heel veel.. Wij gebruiken wat andere technieken en onze mensen zijn of worden getraind om met wildwater omstandigheden en c.q. overstromingsgebieden te opereren. Daarbij gebruiken we wat andere technieken en andere middelen dan REDNED reddingsbrigades...
Het is van belang dat de mensen die ons willen aansturen weten wat we doen, met welke technieken.. Ik zie alleen bijvoorbeeld de gemiddelde redned opgeleide persoon niet iemand uit een wals redden of uit een keerwater via de hoofdstroom een crossing te maken. Ik zie ook een vlet niet in de buurt van een wals komen.
Dus de taak voor overstromingen en evacueren, heb je veel kennis en middelen voor nodig, waar REDNED niet overbeschikt.. Laat staan dat een OVD-R over die kennis beschikt..
Veel kennis uit zeeland is verloren gegaan.. Veel is gericht op strandreddingsbrigades. Ik beschik zelf hellaas nog niet over alle kennis, maar ik ben dan ook meer bewust wat overstromingswater met je kan doen.. En je wilt echt niet in je overlevingspak met opgeblazen vest in een hoofdstroom van overstomingsgebied te komen, want dan verzuip je gewoon.. En ik denk dat mensen dat nog niet snappen..