Rol OVD-R

Auteur Topic: Rol OVD-R  (gelezen 20597 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #60 Gepost op: 4 februari 2007, 13:19:12
Ik ga ook met vertouwen tegemoet naar ,ijn collega's en deze vertrouw ik ook wel en deze oei situatie komen as het goed is niet voor maar er zijn altijd uitzonderingen. Vanuit je ervaringen als strandwacht mag je een leidingevende ook helpen met aanwijzingen. Mocht het echt misgaan dan zal ik ingrijpen maar waarschijnlijk erkent de leidingevnede dan ook mijn ervaring en zal deze er geen problemen mee hebben.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #61 Gepost op: 4 februari 2007, 15:59:06
Ik ga ook met vertouwen tegemoet naar ,ijn collega's en deze vertrouw ik ook wel en deze oei situatie komen as het goed is niet voor maar er zijn altijd uitzonderingen. Vanuit je ervaringen als strandwacht mag je een leidingevende ook helpen met aanwijzingen. Mocht het echt misgaan dan zal ik ingrijpen maar waarschijnlijk erkent de leidingevnede dan ook mijn ervaring en zal deze er geen problemen mee hebben.

9910001

Absoluut een goede leidinggevende luisterd goed naar zijn medewerkers of ingezet eenheden..


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #62 Gepost op: 12 februari 2007, 23:18:15
Ik gebruik bij voorkeur de term Incident-manager, omdat die "bedrijfsproces-rol " kan verschuiven van persoon.. Eerst is dat de centralist, of ASC en bij een groter incident is dat de OVD-R en bij nog grotere incident is de CVD.. of welk ander poppetje dan ook wat op dat moment slim is..

Ff voor mijn beeldvorming, want ik raak ondertussen het spoor bijster. Wie hoort er bij welke GRIP situatie en waar hoort die thuis? En hebben we dan ook nog een figuurtje rondrennen in het OT of BT of vallen wij binnen het GRS. Als je het Rampenspel in wil moet je het ook kunnen spelen.

Ik denk dat we bij een aantal reddingsbrigades een eind komen, maar er is geen regelmaat! Ongeveer het zelfde als het zuurstofverhaal. Begin en verstevig de basis en ga vandaaruit werken. Regionaal kom je er beter uit en kan je samen continuiteit waarborgen. Ben ook heel nieuwsgierig hoeveel CvD-R-en RN KNBRD tot z'n beschikking heeft?

RR (as zaterdag weer opschalen tot en met GRIP 3)
Elke hulpverlening start met communicatie.


LucDietz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #63 Gepost op: 13 februari 2007, 01:03:42
RR,

Het streven is te komen tot 1 landelijk commandant en een plaatsvervanger in de eindsituatie. Hierbij wordt het model gehanteerd van USAR waarbij we er vanuit gaan dat het bijna niet nodig is om in reddingsbrigade-verband op te schalen boven een OVD uit.

Luc


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #64 Gepost op: 13 februari 2007, 10:12:11
Ben ook heel nieuwsgierig hoeveel CvD-R-en RN KNBRD tot z'n beschikking heeft?

RR (as zaterdag weer opschalen tot en met GRIP 3)
Ik denk dat er genoeg potentieel (OVD-R niveau) is. Ik heb een aantal mensen als coordinator en walcommandant zien optreden die het in de vingers hebben. Er zijn ook genoeg mensen over die de beschikken over de basismodule Crisisbeheersing en Rampenbestrijding.
We zijn op de goede weg.........


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 13 februari 2007, 11:37:19
Ik betwijfel het.  Vorige week tijdens een zoekaktie nav een vuurpijl hier ging alle communicatie over C2000, zodanig dat de kustwacht klaagde over het gebrek aan informatie, terwijl er een KNRM station (sar eenheid!) bij betrokken was en vroeg op welk kanaal ze moest schakelen om op de hoogte te blijven. De RB die ook mee zocht zonder c2000 deed een beetje voor spek en bonen mee.

Om goed leiding te kunnen geven zal het onder onsje moeten verdwijnen en breder gekeken moeten worden.

Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #66 Gepost op: 13 februari 2007, 11:48:53
Henk,

hier hoort dus een centralist z'n werk te doen en geen OvD-G. Communicatie is het probleem en niet de leidinghebbende. Vandaar dat een goede centralist wonderen kan verrichten met de juiste apparatuur.

RR (speelbal tussen een analoog en digitaal netwerk)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #67 Gepost op: 13 februari 2007, 11:51:15
Henk,

hier hoort dus een centralist z'n werk te doen en geen OvD-G. Communicatie is het probleem en niet de leidinghebbende. Vandaar dat een goede centralist wonderen kan verrichten met de juiste apparatuur.

RR (speelbal tussen een analoog en digitaal netwerk)

Het ligt dus in de toekomst bij jou RR... ;)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #68 Gepost op: 13 februari 2007, 12:52:04
Als voormalig PC KL heb ik geleerd dat C3 en tegenwoordig C4 een heilige verbintenis zijn.
Die het helaas met Henk eens moet zijn dat er ondanks de vele bomen dikwijls het bos niet wordt gezien.

Kees  8)


kantjeboord

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 275
Reactie #69 Gepost op: 15 maart 2007, 00:20:44
Het is heel eenvoudig! Indien de vaste leden van een COPI het nodig vinden, kunnen er gelieerden van andere disciplines bij het COPI gevraagd worden. Puur om van hun expertise gebruik te maken. Anders mogen ze van de bak idd wel een balzaal gaan maken!  ;)

Indien zich een calamiteit op of rond het strand gebeurt zal ik om iemand van de brigade vragen met verstand van zaken. gaat het om een incident verder op zee, dan iemand van de KNRM of Kustwacht. Het ligt er maar net aan wat voor expertise je op dat moment nodig hebt.
Het daadwerkelijke incident op het water moet je lekker bij de OSC laten, die moet je niet lastig vallen met "landrotten" op dat moment.

Het enige wat ik belangrijk vind, is dat er iemand is die verstand van zaken heeft om mee te kunnen overleggen, al plakken ze het hele alfabet achter hun functie!  ;D



Die ken ik natuurlijk..

Brandweer en Politie en Ambulancediensten werken redelijk eenduidig.. Dus de rol van de OVD-G, OVD-B en OVD-P zijn duidelijk..

Alleen op het water gelden andere spelregels, zeker als je praat over kustwachtgebied..

Ik denk dat de KNRM meestal de OSC rol krijg toebedeeld.. , gaat de OVD-R dan ook namens de KNRM in het COPI ?? Lijkt me zomaar niet..  Een OVD-R zal ook niet zomaar een MedicalRescue Team of boot aansturen..

De OVD-R word een regionale functie voor (REDNED) reddingsbrigades..  Zo zijn er nog meer organisaties die aangestuurd dienen te worden..  Ik zie het al naast de OVD-P, OVD-G, OVD-B staat er een OVD-KNRM, OVD-Reddingsbrigades, OVD-SMR, OVD-zoekhonden-teams..
het COPI word erg groot zo...