Wat ik na al die tijd nog steeds niet begrijp:
Op diverse foto's van deze klus die ik destijds heb verzameld, zie je brandweermensen in verschillende soorten chemie- en gaspakken. Tegelijkertijd brandde het en stond er een waterstraal aan.
Er was lang onduidelijkheid of er nu waterstof brandde of ethyleenoxide, naar ik me herinner. Echter:
- waterstof brandt met een nauwelijks zichtbare, niet roetende vlam (vlamfront eigenlijk alleen goed te zien met een warmtebeeldcamera)
- ethyleenoxide brandt met een goed zichtbare, roetende vlam.
Was er een zichtbare, roetende vlam geweest, dan had dit óf alleen ethyleenoxide kunnen zijn geweest, óf eventueel een mengsel van ethyleenoxide met waterstofgas (maar dan moesten ze bij de werkzaamheden toch wel even goed uitgeschoten zijn). Nu het alleen waterstofgas bleek te zijn, moet dat toch direct duidelijk zijn geweest aan het uiterlijk van de vlam - daar heb je toch geen 2 jaar onderzoek voor nodig maar alleen goede ogen, een goede bril of verrekijker?
Had het niet gebrand, dan was het verschil tussen beide gassen met enkele meetapparaten / buisjes snel duidelijk geweest (alleen: het brandde, dus zo'n opmerking is dan ook niet veel waard). Welke andere gassen lagen er eigenlijk nog in deze leidingstraat? Wie kan hier na al die tijd nog wat vertellen over deze blijkbaar nog steeds mysterieuze inzet? Mag zonodig ook privé als het gevoelig ligt. Ik wil dit eindelijk graag eens snappen.