@ Peter 71
U schreef:
"Prachtig verhaal weer,maar nu eens concreet.Je bent bezig met je eigen onderzoek,daar zal ongetwijfeld een eindconclusie uit voort komen.Mijn vraag is,wat gaat brandweer nederland van merken?Wordt daar uiteindelijk nog iets concreets meegedaan,of gaat datzelfde onderzoek op die inmiddels inmense stapel van andere onderzoeken.
Want we zijn inmiddels een half jaar verder,en een hoop gebakkelei verder.Maar ik zie nog steeds geen concrete zaken waar we wat mee kunnen in de toekomst.Of verwacht ik nu teveel van Fred Vos zijn onderzoeken?"
Uw stelling dat mijn onderzoeksverslag conclusies gaat bevatten is uiteraard juist.
Uw vraag over brandweer NL, wat die er van gaat merken, of iets concreets mee gaat doen, of het op de stapel gooit,
kan ik niet beantwoorden; ik ga daar niet over. (Ik ben zeker niet optimistisch maar ook dat doet er niet toe.)
Hoe hoog uw verwachtingen zijn van mij als onderzoeker, ligt geheel en al aan u zelf.
Dat u nog niets concreets ziet, is op zich een verwijt naar de eerdere onderzoeksverslagen, mij kan dat verwijt niet treffen.
Zoals ik u hier eerder informeerde, eerst wederhoor! Dat laatste heb ik niet in de hand.
De betrokkenen kregen direct na de brand een spreekverbod.
Opgevraagde schriftelijke informatie is nog steeds niet geleverd en die bevindt zich evenmin in de nu uitgbrachte rapporten. (Tot mijn teleurstelling c.q. verbijstering als nieuwsgierige onderzoeker.)
Concreet werd ik hier al, met name over de in de rapporten genoemde tactische beslisssing op zogenaamd 'explosiegevaar' en op de gerapporteerde (blunder)beslissing en utivoering van het dichten van een (tactisch aanwezig ventilatie) luik. (Kubusgedachte.)
Al uw collega's moeten en/of willen blijven zwijgen... en dan verwijt u een buitenstaander, als onafhankelijke onderzoeker, dat hij zonder hun informatie, niet 'concreet' heeft kunnen worden?
Een rare opvatting houdt u er wat mij betreft op na.
Vraag hen nu eens, om aan u en de brandweer NL, nu eens concreet te
worden! Zij zouden het moeten weten en kunnen!
In deze nu uitgebrachte (brandweer NL!!) rapporten hoefde dat kennelijk niet, of kregen zij geen gelegenheid.
Mijn geaccepteerde onderzoeksvraagstelling kan, door belemmering van de beschikbaarheid van bronnen door het bevoegd gezag en het zwijgen van uw collega's niet (volledig) worden beantwoord.
Dan (nog) niet rapporteren is, vanuit mijn autonome verantwoordelijkheid als onderzoeker, een kwestie van zorgvuldigheid en wetenschappelijke ethiek.
Dat, binnen de censuurmaatregelen van het bevoegde gezag, geheugenproblemen voorspelbaar ontstaan, door getuigen niet vroegtijdig en deskundig te (doen) verhoren, gevolgen voor de evenwichtige en dus faire waarheidsvinding te verwachten zijn, blijft als risico voor rekening van het gezag die deze maatregelen nam. Dit, zeker indien men heeft nagelaten zelf alle betrokkenen vroegtijdig te horen of een (eigen) verslag te vragen.
Dat de COT en Nifv onderzoekers dit ook al in hun verslag nalieten en zelfs geruchten als surrogaat hiervoor durfden te publiceren, geeft te denken op het gebied van onderzoeksnormen, - zorgvuldigheid, vakbekwaamheid en - ethiek.
Met vriendelijke groet,
Fred Vos.