GRIP 3 Zeer grote Scheepsbrand - Velsen-Noord 30-01-2007

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote Scheepsbrand - Velsen-Noord 30-01-2007  (gelezen 112444 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #310 Gepost op: 4 februari 2007, 20:56:44
http://www.parool.nl/nieuws/2007/FEB/02/p1.html

Kritiek blussen brand in Velsen

LOES DE FAUWE

AMSTERDAM - Gebrek aan ervaring met scheepsbranden heeft de regionale brandweer parten gespeeld bij de bestrijding van de brand afgelopen dagen op de vriestrawler Willem van der Zwam (Scheveningen 302) in zijkanaal A in Velsen-Noord.

Omdat de diverse brandhaarden niet bereikbaar waren, heeft de brandweer zelfs overwogen het schip vol water te pompen en te laten zinken. Op advies van specialisten van bergingsbedrijf Svitzer Wijsmuller is daarvan op de valreep afgezien. Dat zegt logistiek bergingsleider van Svitzer Wijsmuller, Bram Sperling.

Svitzer Wijsmuller heeft zich dinsdag al in een vroeg stadium als berger gemeld, maar is pas in een later op de dag door de brandweer als specialist te hulp geroepen.

Ook enkele bemanningsleden van de trawler hebben kritiek op de werkwijze van de regionale brandweer. Zij zeggen dat de brand op het schip beperkt had kunnen blijven als de bemanning de gelegenheid had gekregen om openstaande isolatie- en ventilatieluiken te sluiten, aldus een van de betrokkenen.

Op het schip, dat voor onderhoud in Velsen lag, werkte tachtig man servicepersoneel, onder wie lassers en zes brandwachten. Toen op het derde werkdek de eerste brand begon, moesten zij, vertelt één van hen, direct van boord. ''Er was bij de brandweer een paniekerige sfeer. Ze zeiden dat de boel elk moment kon ontploffen. Als je niet weg ging, kon je een tik in je nek krijgen.''

Er waren op dat moment ervaren bemanningsleden aan boord die op het schip bekend waren en die de regionale brandweer, die geen ervaring had met schepen en scheepsbranden, hadden kunnen assisteren. ''Want het is een doolhof. Maar het werd verboden. We moesten weg.''

Waar de brandwachten waren toen de brand uitbrak, of waarom zij niet in staat zijn geweest het vuur meteen te blussen, is niet duidelijk.  :-X :-X :-X :-X




Dat zal wel een aardige langdurige rechtzaak worden.


His Royal Dudeness Mr Pirovano

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #311 Gepost op: 4 februari 2007, 21:21:56
Wat een lulverhaal van die bemanningsleden! Het sluiten van alle brandkleppen is hoogstens tien minuten werk, had waarschijnlijk al klaar kunnen zijn voordat de brandweer tp kwam (uitgaande van een opkomsttijd van rond de 6 minuten).


Gast

  • Gast
Reactie #312 Gepost op: 4 februari 2007, 21:34:04
Hoever is het ondertussen met de brand?

Gr. Vincent

Goed, al een tijdje uit naar het schijnt....


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #313 Gepost op: 5 februari 2007, 00:04:21

Wat een lulverhaal van die bemanningsleden! Het sluiten van alle brandkleppen is hoogstens tien minuten werk, had waarschijnlijk al klaar kunnen zijn voordat de brandweer tp kwam (uitgaande van een opkomsttijd van rond de 6 minuten).


Ten eerste moet eerst maar bewezen worden dat er daadwerkelijk bemanningsleden aan boord waren en niet alleen servicepersoneel.
Ten tweede is er al van meerdere kanten gemeld dat veel deuren en luiken niet dicht konden omdat er slangen en kabels doorheen lagen.
Of dat allemaal klopt weten we pas als het onderzoeksrapport er is.
Geduld is een schone zaak  :)

Oh ja, nog wat 'vergeten' foto's bijgeplaatst:

http://incidentnet.kovanleeuwen.nl/sbvn/index.html

 
Zo, dat houd palmpie tevereden ;)


JoostV

  • Gast
Reactie #314 Gepost op: 5 februari 2007, 11:44:55
Inderdaad, makkelijk gezegd van die luiken maar de uitvoering is twee.
De bemanning kan eigenlijk alleen zichzelf verwijten maken en zeker niet de gealarmeerde brandweer.

Tijdens de brandblustrainingen die scheepsofficieren moeten volgen(Basic Safety, Advanced Fire Fighting) wordt trouwens geleerd om bij brand in een haven(die niet met een simpel blussertje in 1x te blussen is) direct de brandweer als deskundige te waarschuwen en alleen jezelf en je collega's in veiligheid te brengen.


Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Brandweer Beverwijk
Reactie #315 Gepost op: 5 februari 2007, 14:18:05
Tja... Het is o zo makkelijk hè altijd  ::) Altijd de "deskundigen" die, vanachter hun comfortabele bureau, achteraf alles wel even weten te vertellen. Ze zijn natuurlijk volkomen op de hoogte van de situatie in het schip kort na het uitbreken van de brand. Ik heb via via verhalen gehoord van de jongens die als eerste naar binnen zijn  gegaan, en het was er niet best. Ongelofelijke hitte, allerlei smeltende rotzooi die over ze heen droop, naar beneden vallend bouwmateriaal. Het scheen zelfs dat het water uit de slang direct verdampte. Wat er van, en of het waar is weet ik niet, maar het zijn niet echt ideale werkomstandigheden, dus het lijkt me dat er weinig te verwijten valt aan het adres van de brandweer... :|

We wachten af.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #316 Gepost op: 5 februari 2007, 19:38:15
Vanmiddag ben ik nog even gaan kijken. Brandweer is helemaal weg, van de KLPD
ligt er nog een boot (P84) en er is nog 1 politiewagen aanwezig. Verder was de
Forensische Recherche aan boord bezig met onderzoek.
Wijsmuller is aanwezig samen met Reym die twee pompbakken heeft afgemeerd
achter het schip. De slagzij is al fors afgenomen.
Verder wil de BvD van de eerste ploeg van Velsen wel praten en dag mag ook
van zijn commandant maar het mag niet van het crisiscentrum in Haarlem.

Foto's van vandaag staan op:
http://incidentnet.kovanleeuwen.nl/2007/20070205w.

Daarbij staat ook een foto van de oude 733 van Onderbanken die nu eigendom is van DF-SS:


Jeugdbrandweer

  • Gast
Reactie #317 Gepost op: 6 februari 2007, 19:49:43
Goed, al een tijdje uit naar het schijnt....

Das mooi :)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #318 Gepost op: 7 februari 2007, 19:21:42
http://www.nhd.nl/nieuws/stadstreek/kennemerland/article1465904.ece

COT evalueert scheepsbrand en gevolgen

Gepubliceerd op 07 februari 2007, 16:59
Laatst bijgewerkt op 07 februari 2007, 17:01
Het commerciële Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement COT gaat de bestuurlijke aspecten van de scheepsbrand in Velsen-Noord en de gevolgen daarvan onderzoeken. Dat is door de gemeenten Beverwijk en Velsen en de Hulpverleningsdienst Kennemerland (HVK) besloten.

Het overigens wettelijk verplichte onderzoek richt zich op de communicatie met de burger, de regionale aanpak en opschaling, het blussen, de vergunningen en de nazorg voor omwonenden en bedrijven in de buurt.

Ook al vielen er geen slachtoffers, het uitbranden van de vistrawler SCH302 had vorige week een forse crisis tot gevolg. Formeel mocht het zelfs een ramp genoemd door de massale inzet van brandweer en politie uit diverse regio's, de GGD, evacuaties van bedrijfsterreinen en woongebieden en het afsluiten van de Wijkertunnel vanwege overwaaiende gifwolken.
Een milieuramp bleef ternauwernood uit, maar de brand heeft zeker wel economische en maatschappelijke gevolgen. Genoeg om te evalueren wat er goed en fout ging en wat er mogelijk beter kan. Ook de manier waarop de brand is bestreden en waarop al de nodige kritiek is geleverd, wordt onderzocht. Dat is gevraagd aan de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid.