bron
www.pzc.nlHergeboorte trawler in Hansweertdoor Harmen van der Werf. dinsdag 26 augustus 2008 | 07:47 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 28 augustus 2008 | 20:54
Met twee kranen wordt de nieuwe, elf meter lange middensectie in de vistrawler Scheveningen 6 geplaatst bij scheepswerf Reimerswaal.foto Renzo Verras
HANSWEERT - De hamvraag was: is de Scheveningen 6 in 1983 wel precies volgens tekening gebouwd? "Je weet het nooit zeker", zegt directeur-eigenaar Rudi Pieters van scheepswerf Reimerswaal in Hansweert terugkijkend op een spannende operatie. "We konden ook weinig maten nemen, omdat alles dik in de isolatie zat." De operatie is achter de rug én - om een lang verhaal kort te maken - de missie is geslaagd.
De vistrawler van rederij Van der Zwan meet geen 88 meter meer, maar 99 meter. Een nieuwe middensectie is in het schip geplaatst met behulp van twee drijvende kranen. "Bij het invaren hebben we het schip op hogere blokken gezet", vertelt mededirecteur-eigenaar Renzo Verras, "zodat we na het doorbranden het voorschip met platformwagens konden verrijden en de nieuwe middensectie van elf meter ertussen konden plaatsen."
Waarschijnlijk omdat het zo'n speciale klus was, en niks aan het toeval was overgelaten, verliep alles prima. "Het was eigenlijk een fluitje van een cent", stelt Pieters met een tikkeltje bravoure. "De verlenging was in twee dagen gebeurd." Verras heeft het over 'een prachtig stukje werk'. Scheepswerf Reimerswaal heeft in het verleden vaker schepen verlengd, maar niet van die omvang.
Het bedrijf is er echter nog niet. Inmiddels is de Scheveningen 6 uit het dok. De volledig gestripte trawler ligt in het Kanaal door Zuid-Beveland. Alles wordt vernieuwd, op het casco na. Van der Zwan laat dit doen, omdat nieuwbouw door de grote drukte op scheepswerven wereldwijd pas in 2011/2012 mogelijk is. Scheepswerf Reimerswaal is met de vernieuwbouw binnen zes à acht maanden klaar. Pieters: "We houden die ruime marge aan, want ombouw kan altijd verrassingen opleveren. Ook deze keer, met de tanks en fundaties." Brand is het grootste gevaar bij verbouwingen aan trawlers. De Friesland ging in 2002 bij een werf in Vlaardingen verloren. Begin 2007 vloog de Willem van der Zwan in Velsen-Noord in brand. Dit schip wordt bij Scheldepoort in Vlissingen-Oost herbouwd.
"Vat isolatiemateriaal vlam, dan is er geen houden aan", aldus Verras. "Wij hebben daarom heel veel brandwachten aan boord. De eisen zijn bijna strenger dan in de petrochemische industrie."
Oplevering van de herboren Scheveningen 6 is op z'n vroegst in november. Vijftig, zestig man werken eraan. Pieters ziet het project als een visitekaartje. "Leveren we dit goed af, dan ligt een mooie markt voor ons open."