De zwaarte van de functie H-BHV zal ook afhangen van de aard en omvang en omgeving van jullie bedrijf! Voor het beleidsmatige deel kan "maar dat hoeft natuurlijk niet" je verantwoordelijk worden gesteld voor het opstellen van, het opleidingsplan, het bedrijfsnoodplan, aanname beleid BHV-ers. En tijdens een calamteit zul je de operationele leiding hebben. Maar dit alles hangt af zoals ik al zei, zoals het bij jullie geregeld is of wat het bedrijf nodig heeft, maar het is in principe een beleidsmatige en operationele leidinggevende functie. Hieronder een kleine opsomming wat mijn taken als H-BHV zijn van de Breitner Toren in Amsterdam.
Het (plv.) hoofd bedrijfshulpverlening heeft de operationele leiding betreffende activiteiten van het gebouw in geval van calamiteiten. Hij wordt daarin bijgestaan door de overige bedrijfshulpverleners.
Het (plv.) hoofd bedrijfshulpverlening heeft de volgende taken en verantwoordelijkheden:
• Hij adviseert de directie op het gebied van de bedrijfshulpverlening;
• Hij stelt de voor veiligheid noodzakelijke richtlijnen vast;
• Hij stelt het bedrijfshulpverleningsplan op en houdt dit bij;
• Hij stelt de budgettering op en beheert deze;
• Hij stelt het opleidings- en oefenplan op en beheert dit;
• Hij stelt regelingen op inzake medische keuringen, vergoedingen, verzekeringen en schadeafwikkeling in relatie tot
de bedrijfshulpverlening;
• Hij rapporteert aan externe hulpverleningsdiensten met betrekking tot resultaten en de stand van zaken;
• Hij geeft leiding aan de bedrijfshulpverlening;
• Hij coördineert de inzet van de bedrijfshulpverlening;
• Hij laat gebouwen en terreinen ontruimen indien dit noodzakelijk wordt geacht;
• Hij draagt zorg voor de benodigde middelen van de BHV-organisatie;
• Hij dient de veiligheid op en om de werkplek te stimuleren.
Ik heb zelf een 5 daagse opleiding ook bij Ricas gevolgd zoals Sigma.