Moslimagente weigert politiechef hand

Auteur Topic: Moslimagente weigert politiechef hand  (gelezen 4064 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2007, 23:07:41
Ik vind het niet moet kunnen, oke dat je dit uit eigen geloofsovertuiging niet wil doen begrijp ik (mag niet Staat volgens mij niet in de Koran, correct me if i am wrong). Ik vind het alleen nergens op slaan.

You ain't wrong  ;)

Daar staat inderdaad niks over in de Koran.  

Net zoals 't volledig gesluierd over straat moeten gaan voor de vrouwen, daar staat ook niks over in de Koran, helaas is er een grote groep moslims die de boel op hun eigen manier interpreteren en zeggen dat het een betere levensstijl is en daarom moeten vrouwen gesluierd en mogen ze een vreemde man geen hand schudden.


Jelmer

  • Bevelvoerder i.o, Brandweer Heerenveen; Ambulancechauffeur Kijlstra Ambulancezorg
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2007, 15:23:13
Geloven doe je thuis Klikkerdeklik

Een colum die ik ooit eens heb gelezen en waar ik het eigenlijk wel mee eens ben. Ook wel van toepassing op dit voorval vind ik.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2007, 16:31:01
Heb de colum even gelezen en ben het er niet mee eens maar dat is denk ik iets wat buiten deze discussie staat. Is het niet geloven in een hogere macht ook niet een geloofsvorm? ::)

Als ik kijk naar dit geval van een agente die uit geloofsovertuiging mannen geen hand wil geven dan is werken binnen de politie, of welke andere HV-dienst dan ook, volgens mij niet mogelijk. Ik ben zeker van mening dat je waarden waar jij vanuit een geloofsovertuiging waarde aan hecht werkvloer uit mag en moet kunnen oefenen, maar deze moeten het werk natuurlijk wel mogelijk maken. Iets wat in dit geval niet mogelijk is.

Als ik als Christen niet op zondag wil werken moet ik niet bij de politie, brandweer of gele kolom gaan. Ga je dat wel dan weet je gewoon dat je zondagsdiensten moet draaien. Maar wil ik als Christen bidden voor m'n eten dan moet daar wat mij betreft onder normale omstandigheden gewoon ruimte voor zijn. (een beetje respect naar elkaar moeten we toch wel op kunnen brengen?)

Laten we dan ook als volwassen mensen en met respect met elkaar omgaan. Zolang het de zorg voor de samenleving (in het geval van de HV) niet belemmert is er toch weining aan de hand? Is die belemmering er wel dan is het volgens mij duidelijk, of het een of het ander.

Maargoed dit is MIJN mening  8)


Forumspookje

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2007, 17:57:55
Als ik kijk naar dit geval van een agente die uit geloofsovertuiging mannen geen hand wil geven dan is werken binnen de politie, of welke andere HV-dienst dan ook, volgens mij niet mogelijk.

Dat klopt als een bus. Als je er op tegen bent om op zondag je werk te doen ga je het lastig krijgen om hier bij het korps binnen te komen. Uiteraard zijn dingen als bidden voor het eten etc. geen probleem, maar dit hinderd je ook niet in het politiewerk.

Een hand geven is voor mij zeer belangrijk in het politiewerk. Je komt bij een aanrijding of inbraak waar mensen soms emotioneel aangeslagen zijn, dan is het toch belangrijk even een hand te geven en gerust te stellen. Je kan moeilijk aankomen met 'ja sorry, meneer maar vanwege mijn geloofsovetuiging mag ik u geen hand geven'. Dat gaat er bij mij iedergeval niet in.  :-X Ben zeer benieuwd hoe die de opleiding is doorgekomen? Of kennen ze daar geen stageperiode's?


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2007, 13:40:35
ik vind eigelijk niet kunnnen dat mensen in dienst van de overheid zo handelen. omdat je op dat moment de overheid vertegenwoordigt vind ik niet dat je door uiterlijke kenmerken mag laten zien wat je levensovetruiginen zijn, of zoals hier vb het niet geven van een hand aan een man. als je er logisch over nadenkt, die politiechef is er echt niet op uit om een relatie met die agente te beginnen of om die agente te versieren, denk ook niet dat anders om is. die chef die dacht dat ie de beleefdheidsregeltjes aan het volgen was.

wat ik in de praktijk altijd zie is dat deze mensen, indien het ze niet goed of juist wel goed uitkomt zich achter hun geloof verschuilen, en indien het ze beter uitkomt zijn ze ineens wel heel soepel met al die regeltjes mbt hun geloof. en dat men aan de ene kant heel gelovig doet, en aan de andere kant gewoon aan het flirten is met iedereen die men tegen komt om het maar even op deze manier duidelijk te maken. dit is de ene groep, die de boel zo regelt als het hen uit komt.

de andere groep is echt gelovig, maar leest zelf niet, en denkt zelf niet logisch na, of interpreteert het gelezen niet zoals men zelf wil, maar zoals de omgeving dat wilt. omgeving kan zijn een docent(e) godsdienst die iets naar eigen interpretatie verteld, maar kan ook familie vrienden of op andere manier omgeving zijn. deze personen zijn zo opgevoed, en zullen het ook op die manier doen. uit diverse onderzoeken scheint gebleken te zijn dat mensen graag luisteren naar mensen die verstand van zaken hebben, of er zo uitzien vb een niet voldoende opgeleide godsdienst docent(e) of de oudere familileden. en de 2de groep mensen denkt op deze manier het juiste te doen.

daarom vind ik het eigelijk te kort door de bocht om alleen die agente daarop aan te kijken. ik vind dus ook dat de gehele omgeving, hier verantwoordelijk voor is.

over wat wel of niet juist is kan niemand een juiste uitspraak over doen, want het zijn godsdienstige boeken die lange tijden geleden zijn geschreven. en de manier waarop men nu handelt is de manier waarop enkele personen de gelezen teksten interpreteren. maar goed dat is weer een ander discussipunt.

terug koment op het handje geven, dit soort handelingen als het geven van een hand of recht aankijken van iemand als iemand tegen je praat of als je tegen iemand praat zijn gewoon beleefdheids regeltjes, die puur een symbool zijn van..... en verder niet meer waarde hebben dan het duidelijk maken aande gene tegen over je dat hem/haar respecteert,en dat je die gene als gesprekspartner of contactpersoon accepteert. of gewoon uit beleefdheid. maar goed een slimme hond kan ook pootje geven dus het geven van een hand in zon situatie heeft geen enkele waarde en ik snap ook niet waarom die agente dat weigert. want die chef die deed het puur uit gewoonte of beleefdheid neem ik aan. als zij er logisch over naadenkt weet ik wel zeker dat zij op het zelfde zal komen als ik.

ik heb het wel eens aan een turkse imam die ook imams mag opleiden (dus daarvoor bevoegd is verklaard door de turkse overheid) gevraagt, die man zegt ook zolang het uit beleeftheid, emotionele ondersteuning of soortgelijke redenen gebeurt is er niets mis mee zolang er het in de ogen van de betreffende mensen in dit geval de agente geen "kwade bedoelingen"achter schuilen.

naar mijn interpretatie kun je ook als vrouw rustig in de bus naast een man zitten en rustig een gesprekje aangaan, of zelf een relatie (in welke vorm laat ik in het midden) beginnen, of andersom kan natuurlijk ook. zolang het netjes volgens de beleefdheidsregeltjes gaat, en ,men elkaar respecteerd, daar komt het naar mijn intrpretatie op neer.  maar leg het de ouderen, en de zeer gelovige islamieten maar is uit, blijkt moeilijk te zijn in de praktijk weet ik uit ervaring.

wel een heel verhaal, maar dit is kort samengevat wat ik zie.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2007, 13:46:55
Er is al veel over gezegd, maar ook ik vind het niet kunnen. Ik snap dan ook niet waarom ze geen hand geeft maar wel mannen vastpakt om te aresteren. Komt meteen de vraag bij me op, stel dat ze moet reanimeren?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2007, 14:50:45
eigelijk wel veel teveel woorden vuil gemaakt voor n klein onbenullig voorvalletje maar goed. tja k denk niet dat zij daarover heeft nagedacht, want anders was ze niet bij de politie gegaan. het is eigelijk naar mijn mening wel te verklaren: kijk naar de omgeving van zo iemand, en ga dan beredeneren waarom iemand zo doet.

 ik denk eerder dat ook zij er een is die de feiten oprekt zoals het haar uitkomt, want dat zie je in de praktijk 7 van de 10 x. weet wel zeker dat ze aan de ene kant heel gelovig doet, maar aan de andere kant van alles en nog veel meer uitvreet zoals ik al eerder schreef. en als je dan overweegt om zo iemand te ontslaan dan zegt men ineens van "ze hebben geen respect voor mijn geloof, ze discrimineren" tja egt veel kun je er ook niet mee.

en aan de andere kant iedereen hier doet er raar over dat zij geen hand wil geven nou doet ze dat toch niet overigens wel erg onbeschoft maar goed. zoals ik al eerder schreef een slimme hond kan ook n pootje geven, dus het handje geven hoeft in dit geval niet zon probleem van gemaakt te worden vind ik want  infeite is het eigelijk een nutteloze handeling die wij met znalle een betekenis hebben gegeven.

vb als je iemand feliciteerd ook de een zoent wel de ander neemt genoeg met het geven van een hand, en weer een ander geeft ook geen hand.  net waar je de grens trekt.  maar goed of het heel erg beleefd is is punt twee.

net zo andere bevolkingsgroepen zullen dingen die wij doen misschien raar of onbeschoft vinden. vb het weigeren van een kopje thee, of iets soortgelijks.

maargoed in dienst van de overheid kun je datsoort dingen niet maken netzoals het zondag nier wille werken bij de politie ofzo.


KevinL

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 2 februari 2007, 02:45:55
Zeker een onaardige chef...... ;)


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #18 Gepost op: 2 februari 2007, 13:43:59
kan natuurlijk ook ::)