In Nederlandse vliegtuigen vliegen, voor zover bekend, geen air-marschalls mee.
Het gebruik van boeien echter is normaal, in elk vliegtuig zijn meerdere sets aanwezig en de crew is getraind op het gebruik ervan indien nodig. Gepaste geweldsinstructies, onder een andere naam welliswaar, horen bij de uitvoering en taak van een bemanning.
Aan boord van een vliegtuig is de gezagvoerder letterlijk de GEZAGvoerder. Je hebt naar hém te luisteren, het vliegtuig is zijn domein, hij is degeen die bepaalt aan boord. Vliegtuigbemanningen hebben bepaalde bevoegdheden, waaronder het mogen boeien teneinde te verzekeren dat de vliegveiligheid niet in het geding komt. Omdat op het moment dat de deur van een toestel dichtgaat het "landloos" is, een soort niemandsland, zal de gezagvoerder in ZIJN "luchtruim" niet een aanhouding verrichten.
Er wordt een Notice of Warning of een Notice of Violation uitgedeeld aan de passagier. Een soort van bon, en die worden ook aan je naam gehangen zodat bij volgende vluchten je een "bekend" persoon bent.
Indien de gezagvoerder besluit tot boeien is het aanhouden aan boord niet nodig, de Notice of Violation weegt hetzelfde en is een internationaal middel, in elk vliegtuig van welke nationaliteit dan ook kan dit gebruikt worden.
Zodra je op de grond staat en weer binnen "de grenzen" bent wordt de passagier overgedragen en dan dus ook aangehouden.
Dus, je vraag is niet stom. Ik hoop dat met de uitleg je snapt waarom een aanhouding voor of tijdens een overmeestering geen sjoege geeft. Een Notice of violation is al uitgedeeld en het besluit om te boeien is in internationaal luchtruim (aan boord dus) ook zonder aanhouding mogelijk. |
Er is geen sprake van wederrechtelijke vrijheidsberoving, aan boord heb je je te houden aan stringente regels die je recht op bewegingsvrijheid compleet over-rulen. Op het moment dat je aan boord gaat ben je ook accoord gegaan met die reglementen (zie de tickets en reisvoorwaarden) de regels en wetten die normaal als burger gelden op straat gelden niet in een vliegtuig. De gezagvoerder is als de deur sluit de politie, aanklager, advokaat, rechter en beul tegelijk als je snapt wat ik bedoel.
Bovendien zal het de passagier op dat moment weinig "boeien" of hij nu wel of niet aangehouden is, als hij verplicht met de handjes op de stoel wordt vastgezet kan hij zich beter gedeisd houden. De gevolgen van "unruly behaviour" aan boord zijn namelijk niet mals