Heb je wel gelijk in.
Bommedling staan wel voor aan inverband met het van afzetten van het gebied EN het bekijken van het projectiel
Dan nog... Moet je ruim afzetten. Als de agenten die afzetten gevaar lopen bij een eventuele explosie, dan is naar mijn idee de afzetting te dichtbij, want dan zouden eventuele burgers ook gevaar lopen, toch?
En het bekijken van het projectiel? Daar heb je een speciale afdeling voor en die mannen weten wel wat ze doen, is mijn ervaring. En mocht het risico te groot zijn, laten ze het ook over aan de EOD volgens mij.
Goh, hebben ze ook eens goed werk gedaan! Maar hoe vaak gaat het mis en moet er een agent naar het ziekenhuis, terwijl er verder geen slachtoffoers waren?
OK, dat was niet zo slim om dat zo te plaatsen... Het was humoristisch cynisch bedoeld, maar dat kwam niet helemaal goed over met deze platte tekst. Excuses voor diegene die ik onbedoeld beledigd heb o.i.d.
Ik werk ook met beide disciplines en ik heb zeker geen hekel aan de collega's o.i.d., maar ik ben gewoon niet zo overtuigd dat men met ademlucht moet gaan lopen bij de politie. Ten eerste is het een taakverzwaring voor de blauwe collega's, net als bijv. de AED's (opleidingen, incidenten) en ten tweede; mijn ervaring is dat politieagenten, net als alle hulpverleners, zeer gemotiveerd zijn om hulp te bieden en iedereen gaat net ietsje verder als het nodig is. Nu trekt een politieagent (hopelijk) terug als hij te veel last van de rook krijgt. Hoe zit het met ademlucht? En er zit een klein kindje binnen? Dan kan je wel ademlucht hebben, maar gaan de agenten dan pas naar buiten als ze brandblaren hebben?
En nogmaals; het schiet niet op als de brandweer ergens binnen komt, burgers moet gaan redden, maar eerst twee agenten uit de woning moet gaan redden. Dat kan net te laat zijn voor de burgers...
Heb je ooit een woning binnengelopen die, als je halverwege de woning bent, ineens vol zwarte rook komt te staan? Als je niet getraind bent vindt je de weg nooit meer terug!
En net als genoemd artikel; deze agenten hebben van buiten iemand gered: prima! Gelukkig zijn ze niet naar binnen gegaan (dit is dus niet cynisch bedoeld)!
Dus voor mij nog steeds geen overtuiging dat agenten ademlucht moeten hebben!
(En de discussie prio 1 wel of niet, voeren we ergens anders op dit forum, OK?
)