Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 74723 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #190 Gepost op: 18 juni 2015, 23:33:33
Citaat van: Peter71 link=msg=1356785 date=1434637215
Prachtig die dienstopdrachten, maar een dienstopdracht moet ook veilig uitgevoerd kunnen worden. Als je brandweermensen met adembescherming in precies dezelfde rookwolk ziet lopen/staan als waar je als agent in staat mag ik toch hopen dat een agent zijn eigen veiligheid en gezondheid boven een dienstopdracht stelt.
Ja, met rook is dat logisch, dan vlucht je vanzelf weg. Bij een afzetting waarbij asbest zou liggen of in de lucht zou zitten is dat heel anders. We weten er weinig van, en het goedje valt heel wat minder op als een rookwolk.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #191 Gepost op: 19 juni 2015, 01:19:32
Citaat van: moppersmurf link=msg=1356679 date=1434583406
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als de diender zich aan de regels gaat houden!

Ik ben vooral benieuwd waarom dienders menen dat zij zich niet aan de voor hen geldende regels hoeven te houden?

Citaat van: moppersmurf link=msg=1356679 date=1434583406
Die planner zit elk weekend/ feestdag/bijzonderheid thuis

En wat is daarvan het probleem?

Citaat van: moppersmurf link=msg=1356679 date=1434583406
, wij staan elke keer als het predikaat "calamiteit" of " grootschalig optreden"' in bvcm staat vermeld vooraan. De planner uiteraard ook: maar wij staan vooraan in de linies,  de planner vooraan bij de TV  98uiye

Waarom ben jij dan niet gewoon planner geworden?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #192 Gepost op: 22 november 2015, 15:30:18
Blog: 'Niet kniezen, maar aanpakken'

Laatste update: 22-11-2015 | 13:00

Nederland - ‘Als dit je overkomt, dan besef je pas echt dat je moet genieten. Ook als je niet ziek bent. Het is zo zonde als je dat pas inziet als het fout gaat. Ik was voordat ik de diagnose kreeg erg gestrest. Daarom dacht ik ook dat ik een burn-out had. Toen bleek dat ik kanker had, ben ik het allemaal door een andere bril gaan bekijken. Waar heb ik me nou zo druk om gemaakt?’

Collega Paul Krüger is ongeneeslijk ziek geworden door blootstelling aan asbest tijdens zijn werk bij een brand. Hij blijft echter positief en geniet van elke dag. Hij vertelt zijn inspirerende verhaal.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1386744
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #193 Gepost op: 26 november 2015, 20:28:51
Afgesplitst uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1387785



Naar analogie van bijv. Noorwegen moet en kan er naast dat H&K arsenaal veel meer nuttigs in de auto liggen zoals bijv. ademlucht, vluchtmaskers,pakken etc. De agenten kunnen dan ook bij gasgevaarlijke omstandigheden, rook etc. en ook bij brand optreden en wachten dan ook niet af op afstand.

De brandweer Nederland houdt ademlucht vluchtmaskers etc. in politievoertuigen al tientallen jaren tegen, over samenwerking van en tussen hulpdiensten gesproken.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #194 Gepost op: 26 november 2015, 20:32:25
Citaat van: Thor link=msg=1387704 date=1448566131
Naar analogie van bijv. Noorwegen moet en kan er naast dat H&K arsenaal veel meer nuttigs in de auto liggen zoals bijv. ademlucht, vluchtmaskers,pakken etc. De agenten kunnen dan ook bij gasgevaarlijke omstandigheden, rook etc. en ook bij brand optreden en wachten dan ook niet af op afstand.

De brandweer Nederland houdt ademlucht vluchtmaskers etc. in politievoertuigen al tientallen jaren tegen, over samenwerking van en tussen hulpdiensten gesproken.

Het zou helemaal geen gek idee zijn om politieagenten te trainen in CBRN dreiging. Dan heb ik het niet meteen over chemiepakken en ademlucht zoals bij de DSI. Denk eerder aan de training en materialen van militairen. Dat kan ook nog van pas komen tijdens 'reguliere' OGS incidenten of traangasinzet door de ME.


HTVP Amersfoort

  • Aspirant hoofdagent Politie eenheid Midden Nederland, ex Marechaussee,
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
Reactie #195 Gepost op: 26 november 2015, 20:38:57
Mooi idee wat betreft training in CBRN maar zal toch niet gaan gebeuren... Geld geld geld geld
Alles wat ik zeg is mijn mening en is niet te koppelen aan een organisatie.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #196 Gepost op: 26 november 2015, 20:40:51
Citaat van: HTVP Amersfoort link=msg=1387709 date=1448566737
Mooi idee wat betreft training in CBRN maar zal toch niet gaan gebeuren... Geld geld geld geld

Wanneer gaan we over op platina versierselen omdat de busjes koperpoets te duur worden ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #197 Gepost op: 26 november 2015, 20:41:31
Citaat van: Thor link=msg=1387704 date=1448566131
De brandweer Nederland houdt ademlucht vluchtmaskers etc. in politievoertuigen al tientallen jaren tegen, over samenwerking van en tussen hulpdiensten gesproken.

Ik kan slecht tegen dat soort geouwehoer. Het is kippendrift van hoge officieren achter bureau. Als de politie vluchtmaskers of adembescherming in de kofferbak wil hebben maken ze dat zelf wel uit.

Ik neem aan dat ze het onverstandig of te gevaarlijk vinden als een agent een brandend pand binnen gaat. Iedere agent weet zelf donders goed dat het gevaarlijk is, als ze het vluchtmasker niet in de kofferbak mogen hebben van de brandweer gaan ze toch wel naar binnen met een natte snotterlap voor de neus.

Ik heb hier al een aantal keren meegemaakt dat politiemensen als eerste ter plaatse zijn bij een brand en een kind horen of zien. Een aantal van deze agenten heeft bij deze acties fors letsel opgelopen maar deze mannen zeggen dat ze het volgende keer zo weer doen omdat het amper te verdragen is voor een agent te zien dat een kind levend gaat verbranden omdat ze weten dat de brandweer nog enkele minuten nodig heeft voor ze ter plaatse zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #198 Gepost op: 26 november 2015, 20:49:58
Citaat van: HTVP Amersfoort link=msg=1387709 date=1448566737
Mooi idee wat betreft training in CBRN maar zal toch niet gaan gebeuren... Geld geld geld geld

In Frankrijk zijn ze erg bang dat de volgende ISIS aanslag een CBRN aanslag is. In UK, USA, Israel en Golfstaten zijn ze  al jaren erg bang dat de dag komt dat terroristen je dit gaan flikken. Als het je overkomt is het handig om te zorgen dat politiemensen niet ziek worden of dood op de keien donderen omdat de chaos dan nog veel groter gaat worden en misschien wel onbeheersbaar.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #199 Gepost op: 26 november 2015, 20:56:19
Geef ze gewoon ademlucht als ze dat willen. Ik zie niet in wat de brandweer daar in te beslissen heeft.

Ademlucht, en een uniform bestaande uit nomex- of aramidweefsels, en een balaclava, en je kan als oom agent zijnde met je gezond verstand en een beetje opleiding ver genoeg komen om iemand uit een brandend pand te redden.

Mariniers hebben op de schepen ook brandvertragende flashgear, daar hoor ik de brandweer ook niet over.

En anders moeten we maar zorgen dat de brandweer net als de politie altijd permanentie heeft, en niet eerst in de file moet staan met het privévoertuig, om vervolgens eenmaal op de kazerne wél met toeters en bellen uit te rukken.

Maar hey ja, dat kost ook geld.