Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 74688 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #200 Gepost op: 26 november 2015, 20:58:50
Citaat van: Oma link=msg=1387713 date=1448567398
In Frankrijk zijn ze erg bang dat de volgende ISIS aanslag een CBRN aanslag is. In UK, USA, Israel en Golfstaten zijn ze  al jaren erg bang dat de dag komt dat terroristen je dit gaan flikken. Als het je overkomt is het handig om te zorgen dat politiemensen niet ziek worden of dood op de keien donderen omdat de chaos dan nog veel groter gaat worden en misschien wel onbeheersbaar.

Ach, je kan met lagedruk ook iemand onderuit halen of een broekstuk tegen de knieën meppen. Alleen dat in een gaspak achter een verdachte lopen is zo onhandig.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #201 Gepost op: 26 november 2015, 21:10:55
Citaat van: Crepusculum link=msg=1387717 date=1448567930
Ach, je kan met lagedruk ook iemand onderuit halen of een broekstuk tegen de knieën meppen. Alleen dat in een gaspak achter een verdachte lopen is zo onhandig.

Ik werk in een land waar politie niet verwacht dat de verdachten zich bevinden in het gebied tijdens CBNR aanval. Hier denken we dat we politie ontzettend hard nodig bij de evacuatie van burgers (crowd control). Ik vind het niet acceptabel om politiemensen desnoods op te offeren door ze toch in het besmette gebied in te zetten voor deze taak als je het overlijden of letsel had kunnen voorkomen door deze mensen training te geven en persoonlijke beschermingsmiddelen beschikbaar te stellen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #202 Gepost op: 26 november 2015, 21:23:52
Citaat van: Crepusculum link=msg=1387715 date=1448567779
Geef ze gewoon ademlucht als ze dat willen. Ik zie niet in wat de brandweer daar in te beslissen heeft.

Ademlucht, en een uniform bestaande uit nomex- of aramidweefsels, en een balaclava, en je kan als oom agent zijnde met je gezond verstand en een beetje opleiding ver genoeg komen om iemand uit een brandend pand te redden.

Binnen 2 weken halen paramedics (HART) en agenten van veiligheidspolitie het brandweerdiploma om met adembescherming te kunnen werken. In Qatar hoor je de brandweer niet klagen als HART of Internal Security Forces eerder ter plaatse waren en al bezig zijn met redding van mensen. HART paramedics hebben bluskleding en adembescherming in het voertuig, agenten van de veiligheidspolitie hebben ook bluskleding en adembescherming in de surveillancevoertuigen.

Slachtoffers zal het weinig kunnen schelen wie ze uit een brandend pand komt redden.

Lekhwiya (internal security forces) zijn mensen met politie opleiding en bevoegdheden. Deze agenten zijn overal, ze kijken bij ongevallen en branden uiteraard eerst of er sprake is van toestanden die nationale veiligheid raken, als direct al duidelijk is dat het niet het geval is bekijken ze welke hulpverleningsdienst een paar extra handjes kunnen gebruiken. De ene keer gaan ze de reguliere politie assisteren bij afzettingen of verkeer regelen, de andere keer trekken ze bluskleding aan om de brandweer te assisteren en veel van deze agenten hebben een EMT (emergency medical technician) opleiding doorlopen waardoor ze ook de ambulancedienst kunnen assisteren.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #203 Gepost op: 26 november 2015, 21:27:46
Citaat van: Crepusculum link=msg=1387715 date=1448567779
Geef ze gewoon ademlucht als ze dat willen. Ik zie niet in wat de brandweer daar in te beslissen heeft.

Ademlucht, en een uniform bestaande uit nomex- of aramidweefsels, en een balaclava, en je kan als oom agent zijnde met je gezond verstand en een beetje opleiding ver genoeg komen om iemand uit een brandend pand te redden.

Mariniers hebben op de schepen ook brandvertragende flashgear, daar hoor ik de brandweer ook niet over.

Maar hey ja, dat kost ook geld.

Als de politie een brandend huis in gaat om te redden dan moet de hoofcommissaris van politie de volgende dag op het matje komen bij de burgemeester en de commandant brandweer,Ja onderschat de macht van brandmeester Koperbuik niet,  maar de politie blijft het natuurlijk wel doen ook zonder masker en ademlucht.

Waterongeval, de politie gaat te water en de brandweer moet wachten op de waterongevallenwagen etc. en dan ben je al gauw een half uur drie kwartier verder

Als de kraanwagen van de politie eerder ter plaatse was dan de brandweerkraan en de auto uit het water wil hijsen werd het vechten, tegenwoordig is een van de mannen op de politiekraan gewapend.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #204 Gepost op: 27 november 2015, 07:46:26


Binnen 2 weken halen paramedics (HART) en agenten van veiligheidspolitie het brandweerdiploma om met..... ......waardoor ze ook de ambulancedienst kunnen assisteren.
Waarschijnlijk hebben de agenten daar een heel ander (lees: kleiner) takenpakket dan de politie hier...
Waardoor zij dit erbij kunnen doen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #205 Gepost op: 27 november 2015, 09:04:46
Citaat van: CopVR3 link=msg=1387769 date=1448606786
Waarschijnlijk hebben de agenten daar een heel ander (lees: kleiner) takenpakket dan de politie hier...
Waardoor zij dit erbij kunnen doen.

Klopt, het zijn politiemensen die werken bij de veiligheidspolitie. Politiemensen die bij de reguliere politie (Al Fazaa) werken hebben hetzelfde takenpakket als de Nederlandse politie. Hier surveilleren beide politiekorpsen, waardoor je eigenlijk altijd de situatie hebt dat bij een incident ongeveer gelijktijdig twee politiediensten ter plaatse komen.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #206 Gepost op: 31 juli 2016, 19:17:37
FFP3
Ik stel voor, dat elke politieagent permanent een opvouwbaar FFP3-ademmasker bij zich draagt, in een waterdicht plastic zakje. Ik heb het dus niet over FFP1-maskers, die grotere stofdeeltjes doorlaten dan FFP3-maskers. Een FFP3-masker lijkt op een gewoon wit stofkapje, maar het heeft een ventiel en een dichtere filterlaag.

Zo'n FFP3-masker is bij massale aanschaf goedkoop, en beschermt tegen asbestvezels in de lucht en tegen de roetdeeltjes uit rook. Het beschermt ook tegen het inademen van gevaarlijke micro-organismen, en deels tegen radioactief stof en en schadelijke aerosolen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aerosol

Ook voorkomt zo'n FFP3-masker bij een geboeide arrestant, dat die gaat bijten of spugen. Een FFP3-masker beschermt niet tegen rookgassen of andere gassen.

Gasmaskers
Verder stel ik voor, dat er een proefproject komt van twee jaar, waarbij duizend politieagenten een standaard militair gasmasker krijgen, zoals ook gebruikt wordt door de landmacht. Als er een grote ramp gebeurt op het gebied van CBRN, moeten politieagenten daar op voorbereid zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/CBRN_defense

Bovendien zijn zulke militaire gasmaskers ook nuttig bij de rook van gewone branden. En politieagenten die per se mensen uit een brandend huis willen redden, zijn toch niet tegen te houden.

De bovengenoemde steekproef van duizend politieagenten moet aselect worden gekozen uit agenten die op straat werken, verspreid over heel Nederland. Daardoor blijven die gasmaskers ook na het proefproject verspreid over de politie in heel Nederland.

Die geselecteerde agenten moeten daartoe een korte cursus volgen, die deels kan bestaan uit kostenbesparende internet-video's en een openbaar educatief web-forum, waar vragen worden beantwoord door experts. Daarnaast is er ook een eenmalige praktijktraining nodig van twee uur.

De kosten van gasmaskers en training kunnen worden betaald door bijvoorbeeld iets minder nieuwe agenten in dienst te nemen. Of door zware veelplegers hun geld en dure bezittingen te ontnemen. Of door boetes telkens verder te verdubbelen bij herhaling, enz.

In Israël heeft bijna elke burger een militair gasmasker en kan er mee omgaan. Waarom zou dat dan te duur zijn voor Nederlandse politieagenten?

Meer uitrusting
In elke politieauto op het platteland zouden drie poederblussers moeten liggen, elk met 9 kilo ABC-poeder. Zo nodig kunnen voor die regio's grotere politieauto's worden gekocht, zodat er veel meer uitrusting mee kan. Dat kan worden betaald, door bijvoorbeeld iets minder politieauto's aan te houden, of iets minder agenten in dienst te nemen, enz.
Ik stem links.


Diaephi

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
  • Inspecteur Oost-Brabant - Veiligheidskundige
Reactie #207 Gepost op: 31 juli 2016, 23:09:11
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1439844 date=1469985457
FFP3
Ik stel voor, dat elke politieagent permanent een opvouwbaar FFP3-ademmasker bij zich draagt, in een waterdicht plastic zakje. Ik heb het dus niet over FFP1-maskers, die grotere stofdeeltjes doorlaten dan FFP3-maskers. Een FFP3-masker lijkt op een gewoon wit stofkapje, maar het heeft een ventiel en een dichtere filterlaag.

Zo'n FFP3-masker is bij massale aanschaf goedkoop, en beschermt tegen asbestvezels in de lucht en tegen de roetdeeltjes uit rook. Het beschermt ook tegen het inademen van gevaarlijke micro-organismen, en deels tegen radioactief stof en en schadelijke aerosolen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aerosol

Ook voorkomt zo'n FFP3-masker bij een geboeide arrestant, dat die gaat bijten of spugen. Een FFP3-masker beschermt niet tegen rookgassen of andere gassen.

Gasmaskers
Verder stel ik voor, dat er een proefproject komt van twee jaar, waarbij duizend politieagenten een standaard militair gasmasker krijgen, zoals ook gebruikt wordt door de landmacht. Als er een grote ramp gebeurt op het gebied van CBRN, moeten politieagenten daar op voorbereid zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/CBRN_defense

Bovendien zijn zulke militaire gasmaskers ook nuttig bij de rook van gewone branden. En politieagenten die per se mensen uit een brandend huis willen redden, zijn toch niet tegen te houden.

De bovengenoemde steekproef van duizend politieagenten moet aselect worden gekozen uit agenten die op straat werken, verspreid over heel Nederland. Daardoor blijven die gasmaskers ook na het proefproject verspreid over de politie in heel Nederland.

Die geselecteerde agenten moeten daartoe een korte cursus volgen, die deels kan bestaan uit kostenbesparende internet-video's en een openbaar educatief web-forum, waar vragen worden beantwoord door experts. Daarnaast is er ook een eenmalige praktijktraining nodig van twee uur.

De kosten van gasmaskers en training kunnen worden betaald door bijvoorbeeld iets minder nieuwe agenten in dienst te nemen. Of door zware veelplegers hun geld en dure bezittingen te ontnemen. Of door boetes telkens verder te verdubbelen bij herhaling, enz.

In Israël heeft bijna elke burger een militair gasmasker en kan er mee omgaan. Waarom zou dat dan te duur zijn voor Nederlandse politieagenten?

Meer uitrusting
In elke politieauto op het platteland zouden drie poederblussers moeten liggen, elk met 9 kilo ABC-poeder. Zo nodig kunnen voor die regio's grotere politieauto's worden gekocht, zodat er veel meer uitrusting mee kan. Dat kan worden betaald, door bijvoorbeeld iets minder politieauto's aan te houden, of iets minder agenten in dienst te nemen, enz.

Gast als het aan jou ligt rijdt de politie binnenkort met vrachtwagens vol spul en dragen we 30kg aan uitrusting voor alle what-if scenario's met ons mee. Blijf een beetje realistisch.
Volg Robuust Blauw! via www.robuustblauw.nl


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #208 Gepost op: 31 juli 2016, 23:28:35
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1439844 date=1469985457
FFP3
Ik stel voor, dat elke politieagent permanent een opvouwbaar FFP3-ademmasker bij zich draagt, in een waterdicht plastic zakje. Ik heb het dus niet over FFP1-maskers, die grotere stofdeeltjes doorlaten dan FFP3-maskers. Een FFP3-masker lijkt op een gewoon wit stofkapje, maar het heeft een ventiel en een dichtere filterlaag.

Zo'n FFP3-masker is bij massale aanschaf goedkoop, en beschermt tegen asbestvezels in de lucht en tegen de roetdeeltjes uit rook. Het beschermt ook tegen het inademen van gevaarlijke micro-organismen, en deels tegen radioactief stof en en schadelijke aerosolen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aerosol

Ook voorkomt zo'n FFP3-masker bij een geboeide arrestant, dat die gaat bijten of spugen. Een FFP3-masker beschermt niet tegen rookgassen of andere gassen.

Gasmaskers
Verder stel ik voor, dat er een proefproject komt van twee jaar, waarbij duizend politieagenten een standaard militair gasmasker krijgen, zoals ook gebruikt wordt door de landmacht. Als er een grote ramp gebeurt op het gebied van CBRN, moeten politieagenten daar op voorbereid zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/CBRN_defense

Bovendien zijn zulke militaire gasmaskers ook nuttig bij de rook van gewone branden. En politieagenten die per se mensen uit een brandend huis willen redden, zijn toch niet tegen te houden.

De bovengenoemde steekproef van duizend politieagenten moet aselect worden gekozen uit agenten die op straat werken, verspreid over heel Nederland. Daardoor blijven die gasmaskers ook na het proefproject verspreid over de politie in heel Nederland.

Die geselecteerde agenten moeten daartoe een korte cursus volgen, die deels kan bestaan uit kostenbesparende internet-video's en een openbaar educatief web-forum, waar vragen worden beantwoord door experts. Daarnaast is er ook een eenmalige praktijktraining nodig van twee uur.

De kosten van gasmaskers en training kunnen worden betaald door bijvoorbeeld iets minder nieuwe agenten in dienst te nemen. Of door zware veelplegers hun geld en dure bezittingen te ontnemen. Of door boetes telkens verder te verdubbelen bij herhaling, enz.

In Israël heeft bijna elke burger een militair gasmasker en kan er mee omgaan. Waarom zou dat dan te duur zijn voor Nederlandse politieagenten?

Meer uitrusting
In elke politieauto op het platteland zouden drie poederblussers moeten liggen, elk met 9 kilo ABC-poeder. Zo nodig kunnen voor die regio's grotere politieauto's worden gekocht, zodat er veel meer uitrusting mee kan. Dat kan worden betaald, door bijvoorbeeld iets minder politieauto's aan te houden, of iets minder agenten in dienst te nemen, enz.

Als ik jou plannen zo lees rijden agenten over 10 jaar solo is men van 36.000 agenten naar 6000. In plaats van touran moeten agenten met vrachtwagens om al hun spullen mee te nemen. Nee sorry ik denk niet dat deze gekke ideeën ook maar iets bijdragen aan het verbeteren van de politiezorg.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #209 Gepost op: 1 augustus 2016, 01:14:30
Citaat van: jasir link=msg=1439880 date=1470000515
Als ik jou plannen zo lees rijden agenten over 10 jaar solo is men van 36.000 agenten naar 6000. In plaats van touran moeten agenten met vrachtwagens om al hun spullen mee te nemen. Nee sorry ik denk niet dat deze gekke ideeën ook maar iets bijdragen aan het verbeteren van de politiezorg.

Je leest mijn plannen niet goed. Maar solo-surveillance zou op het platteland wel meer gebruikt kunnen worden dan nu, met een politiehond, taser, en pistoolmitrailleur in een kluisje. Daarnaast is ook duo-surveillance nodig. Maar dat is een ander onderwerp dan adembescherming.  

En er zijn meer landen waar de politie gemiddeld grotere auto's gebruikt dan de VW-Touran, ook in Europa. Bijvoorbeeld in Scandinavië, waar de afstanden groot zijn. En mijn voorstel gaat over plattelandsgebieden, met grote regio's, waar nu vaak weinig politieauto's surveilleren. Ook dat is off-topic.

Foto: Zweedse politieauto's van het merk Volvo




Foto hieronder:

Een Amerikaanse politieauto:



http://www.1zoom.net/big2/82/300756-blackangel.jpg
Ik stem links.