Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 74691 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn95

  • Student Integrale Veiligheid (IV)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 166
Reactie #210 Gepost op: 1 augustus 2016, 10:37:57
Citaat van: jasir link=msg=1439880 date=1470000515
Als ik jou plannen zo lees rijden agenten over 10 jaar solo is men van 36.000 agenten naar 6000. In plaats van touran moeten agenten met vrachtwagens om al hun spullen mee te nemen. Nee sorry ik denk niet dat deze gekke ideeën ook maar iets bijdragen aan het verbeteren van de politiezorg.

Wees tenminste blij dat Frank de moeite en tijd investeert om eventuele verbeteringen voor te stellen. Misschien zijn niet al zijn ideeën goed, maar ik heb maar weinigen op dit forum gezien die zo gedetailleerd ideeën deelt.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #211 Gepost op: 1 augustus 2016, 10:57:43
Citaat van: Martijn95 link=msg=1439920 date=1470040677
Wees tenminste blij dat Frank de moeite en tijd investeert om eventuele verbeteringen voor te stellen. Misschien zijn niet al zijn ideeën goed, maar ik heb maar weinigen op dit forum gezien die zo gedetailleerd ideeën deelt.

Chapeau. Ik lees ook de meeste reacties van Frank. Het is een goede zaak om veel eventuele verbetering voor te stellen. Het is niet erg als 9 van de 10 ideeen nooit geimplementeerd kunnen worden in praktijk, als 1 van de 10 ideeen (eventueel in gemodificeerde variant) wel geimplementeerd zou worden is het al weer een kleine verbetering van de hulpverlening.

Ik vind adembescherming en bluskleding in surveillancewagens van politie (zeker in de landelijke gebieden waar de brandweer lang onderweg is of grote problemen heeft met bezetting) geen slecht idee.

Ik zag deze week nog op het forum een video met agenten die in zwolle op een balkon zijn geklommen om een slachtoffer te redden. Als ze een blusjas en adembescherming in de auto hadden gehad was de kans groot dat ze het gebruikt hadden.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #212 Gepost op: 1 augustus 2016, 11:27:18
Citaat van: oma link=msg=1439925 date=1470041863
Chapeau. Ik lees ook de meeste reacties van Frank. Het is een goede zaak om veel eventuele verbetering voor te stellen. Het is niet erg als 9 van de 10 ideeen nooit geimplementeerd kunnen worden in praktijk, als 1 van de 10 ideeen (eventueel in gemodificeerde variant) wel geimplementeerd zou worden is het al weer een kleine verbetering van de hulpverlening.

Ik vind adembescherming en bluskleding in surveillancewagens van politie (zeker in de landelijke gebieden waar de brandweer lang onderweg is of grote problemen heeft met bezetting) geen slecht idee.

Ik zag deze week nog op het forum een video met agenten die in zwolle op een balkon zijn geklommen om een slachtoffer te redden. Als ze een blusjas en adembescherming in de auto hadden gehad was de kans groot dat ze het gebruikt hadden.
laat ze surveillance doen in een SIV station!, ( brancard erin )   dat zou alle problemen in 1 klap oplossen!  ^-^
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #213 Gepost op: 1 augustus 2016, 11:34:20
Citaat van: oma link=msg=1439925 date=1470041863
Chapeau. Ik lees ook de meeste reacties van Frank. Het is een goede zaak om veel eventuele verbetering voor te stellen. Het is niet erg als 9 van de 10 ideeen nooit geimplementeerd kunnen worden in praktijk, als 1 van de 10 ideeen (eventueel in gemodificeerde variant) wel geimplementeerd zou worden is het al weer een kleine verbetering van de hulpverlening.

Dank je. Creatieve brainstorming ten behoeve van innovatie, is inderdaad de bedoeling van mijn vele voorstellen. Als ik duizend vernieuwende voorstellen verzin, die uiteindelijk niet haalbaar blijken, is dat niet erg. Want ik kan daardoor iemand anders inspireren om een nieuw idee te verzinnen, dat wél effectief en belangrijk is. Dan vind ik mijn inzet de moeite waard.

Jouw ervaringen met hulpverlening vind ik ook verfrissend, en bijzonder nuttig voor de discussie over de Nederlandse situatie.
Ik stem links.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #214 Gepost op: 1 augustus 2016, 11:56:57
Citaat van: pompbediende link=msg=1439937 date=1470043638
laat ze surveillance doen in een SIV station!, ( brancard erin )   dat zou alle problemen in 1 klap oplossen!  ^-^

Dergelijke reacties zijn weinig constructief en getuigen van domheid en domeindrift. Iedere agent van politie is lichamelijk en geestelijk in staat om veilig te kunnen werken met adembescherming.

Als een vrijwillig brandweerman het kan kan een agent het ook.

Het incident in Zwolle laat je zien dat agenten goede hulpverleners zijn. Ze gaan niet wachten op de brandweer als ze weten dat er een mens in levensgevaar is. De agenten weten dat ze hun eigen leven wagen, het risico voor deze agenten zal kleiner worden als ze de middelen hebben om zich te beschermen.

Je kan en mag ook niet negeren dat brandweer Nederland grote problemen heeft. Ze zijn innovatief bezig met concepten zoals TS4, SIV en het oprekken van de aanrijtijd. Ik denk dat een beetje bevelvoerder dolblij mag zijn als er twee agenten van politie zijn die adembescherming kunnen omhangen.

In Qatar komt het soms voor dat een brand gierend uit de klauwen loopt, het is dan alle hens aan dek voor de brandweer. De bevelvoerders weten dat de versterking onderweg is echter hebben ze daar op dat moment nog niets aan. Het is een voordeel voor de bevelvoerders als er politiemensen en ambulancemensen (HART) zijn die staan te kijken bluspak kunnen aantrekken en de opdrachten van de bevelvoerder brandweer kunnen uitvoeren.

Ik heb het hier ook wel meegemaakt dat politie en HART (ambulance) al ter plaatse zijn en je een slachtoffer kan horen gillen. Als je in de verte de brandweersirenes hoort weet je dat het nog even duurt voor ze echt ter plaatse zijn, het is winst als ambulancedienst en/of politie een reddingspoging kunnen ondernemen. Bevelvoerders van de brandweer hier hebben er geen problemen mee, ze beschouwen het vaak als voordeel omdat ze nader bericht krijgen vanuit het pand van agenten/HART-paramedics.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #215 Gepost op: 1 augustus 2016, 12:40:33
Er zijn door de politie verschillende pogingen ondernomen om middelen (o.a ademlucht)aan boord te krijgen om bij o.a. brand etc actie te kunnen ondernemen.
De brandweer bonden die het grotendeels voor het zeggen hadden waren hier faliekant tegen onder het mom van veiligheid maar in werkelijkheid ter bescherming eigen parochie.
Zelfde met de politiekranen die bij auto te water eerder ter plaatse waren dan de brandweer kraan, werd het onderspit delven of vechten !

Zie reactie 204.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #216 Gepost op: 1 augustus 2016, 12:43:41
Citaat van: oma link=msg=1439925 date=1470041863
Chapeau. Ik lees ook de meeste reacties van Frank. Het is een goede zaak om veel eventuele verbetering voor te stellen. Het is niet erg als 9 van de 10 ideeen nooit geimplementeerd kunnen worden in praktijk, als 1 van de 10 ideeen (eventueel in gemodificeerde variant) wel geimplementeerd zou worden is het al weer een kleine verbetering van de hulpverlening.

Ik vind adembescherming en bluskleding in surveillancewagens van politie (zeker in de landelijke gebieden waar de brandweer lang onderweg is of grote problemen heeft met bezetting) geen slecht idee.

Ik zag deze week nog op het forum een video met agenten die in zwolle op een balkon zijn geklommen om een slachtoffer te redden. Als ze een blusjas en adembescherming in de auto hadden gehad was de kans groot dat ze het gebruikt hadden.

Zoals ik het in NL zie heeft bluskleding en of adembescherming in politievoertuigen nul en generlei waarde, aangezien politie dusdanig dun gezaaid in plattelandsgebieden !

Aangezien in plattelands gebieden tot nu toe de vrijwillige brandweer als enige met gemiddeld 10 minuten ter plaatse is door de veel betere spreiding van standplaatsen.
Ambulance op veel plekken op het platteland >15 minuten Politie >20 minuten bij prio 2 >30 minuten of helemaal geen eenheid beschikbaar, maar doordat in plattelandsgebieden relatief weinig inzetten voorkomen voldoen de diensten gewoon aan de gestelde normen qua op tijd ter plaatse zijn.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #217 Gepost op: 1 augustus 2016, 12:54:59
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1439949 date=1470048221
Zoals ik het in NL zie heeft bluskleding en of adembescherming in politievoertuigen nul en generlei waarde, aangezien politie dusdanig dun gezaaid in plattelandsgebieden !

Aangezien in plattelands gebieden tot nu toe de vrijwillige brandweer als enige met gemiddeld 10 minuten ter plaatse is door de veel betere spreiding van standplaatsen.
Ambulance op veel plekken op het platteland >15 minuten Politie >20 minuten bij prio 2 >30 minuten of helemaal geen eenheid beschikbaar, maar doordat in plattelandsgebieden relatief weinig inzetten voorkomen voldoen de diensten gewoon aan de gestelde normen qua op tijd ter plaatse zijn.

Als ze er wel eerder zijn dan de lokale brandweer moeten ze van jou met de handen in de zak blijven staan wachten op de echte professionals? Op platteland de obese loodgieter van 52 jaar die al 25 jaar bij de vrijwillige brandweer zit? Ik denk dat het slachtoffer liever heeft dat de doortastende agent het bluspak aantrekt en perslucht omhangt om hem in veiligheid te brengen.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #218 Gepost op: 1 augustus 2016, 13:12:37
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1439949 date=1470048221
Zoals ik het in NL zie heeft bluskleding en of adembescherming in politievoertuigen nul en generlei waarde, aangezien politie dusdanig dun gezaaid in plattelandsgebieden !

Aangezien in plattelands gebieden tot nu toe de vrijwillige brandweer als enige met gemiddeld 10 minuten ter plaatse is door de veel betere spreiding van standplaatsen.
Ambulance op veel plekken op het platteland >15 minuten Politie >20 minuten bij prio 2 >30 minuten of helemaal geen eenheid beschikbaar, maar doordat in plattelandsgebieden relatief weinig inzetten voorkomen voldoen de diensten gewoon aan de gestelde normen qua op tijd ter plaatse zijn.

Het gaat niet om gemiddelde opkomsttijden, maar om het aantal keer, dat de politie jaarlijks effectief gebruik kan maken van adembescherming en eventuele andere brandweeruitrusting, die in grotere politieauto's kan worden meegevoerd.

Die nuttige effecten moeten worden afgezet, tegen de extra kosten van grotere politievoertuigen met brandweeruitrusting, plus aanvullende brandweertraining, voor politieagenten die op straat werken.

Verantwoorde conclusies daarover kunnen pas worden getrokken na wetenschappelijke proefprojecten op dat gebied, liefst in verschillende variaties.

Het CBS schreef in 2015:

"Brandweerkorpsen in veiligheidsregio’s die meer gebruik maken van vrijwillige brandweerlieden hebben overwegend een langere responstijd dan korpsen die vooral gebruik maken van beroepskrachten. De vrijwilligers hebben tijd nodig om op de kazerne te komen, in tegenstelling tot de al aanwezig beroepskrachten. Daarnaast hebben korpsen in regio’s die dunner bevolkt zijn en waar de rijafstanden groter zijn, ook een grotere responstijd.

De brandweer van de Veiligheidsregio Drenthe was in 2014 met 9,7 minuten responstijd het minst snel ter plekke. Gemiddeld duurde het 0,4 minuten voordat de brandweereenheid werd gealarmeerd. Het korps had daarna gemiddeld 4,6 minuten nodig om de kazerne te verlaten en was daarna 4,7 minuten onderweg. Het korps van Limburg-Noord had met gemiddeld 5,2 minuten een langere rijtijd maar was met iets meer dan 9 minuten iets sneller aanwezig op de plek van het incident dan de collega’s van de Drentse veiligheidsregio."
Ik stem links.


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #219 Gepost op: 1 augustus 2016, 15:02:20
Citaat van: oma link=msg=1439950 date=1470048899
Als ze er wel eerder zijn dan de lokale brandweer moeten ze van jou met de handen in de zak blijven staan wachten op de echte professionals? Op platteland de obese loodgieter van 52 jaar die al 25 jaar bij de vrijwillige brandweer zit? Ik denk dat het slachtoffer liever heeft dat de doortastende agent het bluspak aantrekt en perslucht omhangt om hem in veiligheid te brengen.
Als ze wel eerdere TP zijn dan de brandweer dan kunnen ze kijken hoever ze kunnen gaan maar het lijkt mij erg onverstandig om van agenten te verwachten dat ze in bluskleding en adembescherming een brandende woning binnen gaan zonder straal. Voor zover ik weet is 1 van de eerste dingen die een aspirant brandwacht leert bij het naar binnen gaan altijd een straal mee. Dan snap ik niet waarom een agent zonder straal en zonder backup naar binnen zou moeten.

Citaat van: oma link=msg=1439925 date=1470041863
Chapeau. Ik lees ook de meeste reacties van Frank. Het is een goede zaak om veel eventuele verbetering voor te stellen. Het is niet erg als 9 van de 10 ideeen nooit geimplementeerd kunnen worden in praktijk, als 1 van de 10 ideeen (eventueel in gemodificeerde variant) wel geimplementeerd zou worden is het al weer een kleine verbetering van de hulpverlening.

Ik vind adembescherming en bluskleding in surveillancewagens van politie (zeker in de landelijke gebieden waar de brandweer lang onderweg is of grote problemen heeft met bezetting) geen slecht idee.

Ik zag deze week nog op het forum een video met agenten die in zwolle op een balkon zijn geklommen om een slachtoffer te redden. Als ze een blusjas en adembescherming in de auto hadden gehad was de kans groot dat ze het gebruikt hadden.

Ik zeg helemaal niet dat er iets mis is met het delen van ideeën. Ik lees de meeste reacties van zowel van Frank als van Oma maar dat wil  niet zeggen dat ik alles een goed idee vindt.