Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 76576 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #220 Gepost op: 1 augustus 2016, 15:28:03
Citaat van: jasir link=msg=1439963 date=1470056540
Als ze wel eerdere TP zijn dan de brandweer dan kunnen ze kijken hoever ze kunnen gaan maar het lijkt mij erg onverstandig om van agenten te verwachten dat ze in bluskleding en adembescherming een brandende woning binnen gaan zonder straal. Voor zover ik weet is 1 van de eerste dingen die een aspirant brandwacht leert bij het naar binnen gaan altijd een straal mee. Dan snap ik niet waarom een agent zonder straal en zonder backup naar binnen zou moeten.

Het lijkt mij onverstandig om de keuze niet aan de agenten te laten. In onderstaande video zie je agenten in actie, ze weten zelf dat ze onverstandig bezig zijn. Ik heb ontzettend veel respect voor deze agenten en hoop dat het ze de volgende keer weer doen als er mensen in nood zijn. Ik vind dat je deze mensen gewoon de middelen moet geven om zich goed te beschermen.

De brandweeropleiding hier leert je niet dat je altijd een straal mee moet nemen zodra je naar binnen gaat.

https://www.youtube.com/watch?v=ujJPTF0DSg4


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #221 Gepost op: 1 augustus 2016, 16:01:01
Citaat van: oma link=msg=1439968 date=1470058083
Het lijkt mij onverstandig om de keuze niet aan de agenten te laten. In onderstaande video zie je agenten in actie, ze weten zelf dat ze onverstandig bezig zijn. Ik heb ontzettend veel respect voor deze agenten en hoop dat het ze de volgende keer weer doen als er mensen in nood zijn. Ik vind dat je deze mensen gewoon de middelen moet geven om zich goed te beschermen.

De brandweeropleiding hier leert je niet dat je altijd een straal mee moet nemen zodra je naar binnen gaat.

http://www.youtube.com/watch?v=ujJPTF0DSg4
Over het feit dat de agenten in het filmpje ben ik het helemaal met je eens. Maar ik betwijfel of je er verstandig aan doet om agenten met zn 2e zonder straal en zonder backup te voorzien van ademlucht en bluspak. Dan ontstaat volgens mij het zelfde probleem als met de SIV2. Je gaat iets vragen van je medewerkers wat ze niet kunnen. Van een Brandweerman kan je niet verwachten dat hij buiten blijft wachten op een TS 4 als backup terwijl er brand woedt in de keuken en er mogelijk nog iemand binnen is. Volgens mij kan je van politie agenten niet verwachten dat ze het zelfde werk doen als de bemanning van een SIV 2 maar dan zonder straal. Ik kan mij wel voorstellen dat het een idee is om Politie voertuigen uitterusten met 3 of meer vluchtmaskers. De agenten zijn beter beschermd tegen de rook en kunnen een evt slachtoffer meenemen zonder dat die rook in ademt. http://www.brandbeveiligingonline.nl/brandbeveiliging/vluchtmaskers.html


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #222 Gepost op: 1 augustus 2016, 16:17:51
Citaat van: jasir link=msg=1439969 date=1470060061

[...] Ik kan mij wel voorstellen dat het een idee is om Politie voertuigen uitterusten met 3 of meer vluchtmaskers. De agenten zijn beter beschermd tegen de rook en kunnen een evt slachtoffer meenemen zonder dat die rook in ademt. http://www.brandbeveiligingonline.nl/brandbeveiliging/vluchtmaskers.html
Dus je vindt het een slecht idee om agenten de juiste beschermingsmiddelen te geven, maar met een halfbakken noodoplossing mogen ze dan wel hun gang gaan?

Agenten een bluspak met ademlucht geven betekent niet dat ze meteen bij elke brand naar binnen moeten. Maar het geeft ze wel de kans om, als ze zelf mogelijkheden zien om iemand te bevrijden, een actie uit te voeren met behulp van de juiste beschermingsmiddelen. Het getuigt van vertrouwen in je personeel dat ze zelf een goede inschatting kunnen maken en goed werkgeverschap dat je ze daarin faciliteert en beschermt.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #223 Gepost op: 1 augustus 2016, 16:27:54
Citaat van: jasir link=msg=1439969 date=1470060061
Over het feit dat de agenten in het filmpje ben ik het helemaal met je eens. Maar ik betwijfel of je er verstandig aan doet om agenten met zn 2e zonder straal en zonder backup te voorzien van ademlucht en bluspak. Dan ontstaat volgens mij het zelfde probleem als met de SIV2. Je gaat iets vragen van je medewerkers wat ze niet kunnen. Van een Brandweerman kan je niet verwachten dat hij buiten blijft wachten op een TS 4 als backup terwijl er brand woedt in de keuken en er mogelijk nog iemand binnen is. Volgens mij kan je van politie agenten niet verwachten dat ze het zelfde werk doen als de bemanning van een SIV 2 maar dan zonder straal. Ik kan mij wel voorstellen dat het een idee is om Politie voertuigen uitterusten met 3 of meer vluchtmaskers. De agenten zijn beter beschermd tegen de rook en kunnen een evt slachtoffer meenemen zonder dat die rook in ademt. http://www.brandbeveiligingonline.nl/brandbeveiliging/vluchtmaskers.html

Ik vind het van een soort wantrouwen getuigen als je als brandweer, vakbonden, managers, veiligheidskundigen niet het lef hebben om te zeggen laten we het maar gewoon doen.

De video gemaakt in Zwolle spreekt boekdelen. De agenten zitten zonder enige bescherming en zonder straal rustig op balkon. De brandweermannen (beroeps) vliegen niet in de stress omdat er niets is om je zorgen over te maken. Het zijn de brandweermensen en politiemensen die zelf hun eigen afwegingen maken. Schenk ze dat vertrouwen en geef ze gewoon de middelen waardoor ze het ook veiliger of nog beter zouden kunnen doen.

Ik verwacht persoonlijk veel van brandweermensen, paramedics en politiemensen. Ik verwacht niet altijd dat eeuwige geneuzel "eigen veiligheid" eerst. Een beetje risico nemen houdt de boel ook nog een beetje spannend.

Ik zie hier vaak genoeg politie of HART een pand binnen gaan zonder straal. Als ze snel weer buiten zijn weet ik dat ze een poging ondernomen hebben en ze besloten hebben de poging af te breken. Voor de aanrijdende bevelvoerder van de brandweer is het belangrijke informatie omdat hij de reden weet waarom deze collega's de poging hebben afgebroken. Het is nog hipper in een aantal sectoren waar ze bodycam gebruiken (veiligheidspolitie en HART). De bevelvoerder van de aanrijdende bluswagen kan al meekijken als agenten of HART-paramedics het pand betreden.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #224 Gepost op: 1 augustus 2016, 16:38:13
Citaat van: jasir link=msg=1439969 date=1470060061
Maar ik betwijfel of je er verstandig aan doet om agenten met zn 2e zonder straal en zonder backup te voorzien van ademlucht en bluspak. Dan ontstaat volgens mij het zelfde probleem als met de SIV2. Je gaat iets vragen van je medewerkers wat ze niet kunnen. Van een Brandweerman kan je niet verwachten dat hij buiten blijft wachten op een TS 4 als backup terwijl er brand woedt in de keuken en er mogelijk nog iemand binnen is. Volgens mij kan je van politie agenten niet verwachten dat ze het zelfde werk doen als de bemanning van een SIV 2 maar dan zonder straal.

Je redenering lijkt op de stelling, dat het dragen van een pistool voor politieagenten te gevaarlijk is, omdat ze dan automatisch alle vuurwapen-incidenten zelfstandig zouden moeten oplossen.

Ook dat is geen automatisch gevolg van het dragen van het dienspistool. Want daarbij wachten agenten de komst van collega's of arrestatieteam af, als de risico's van een confrontatie met de verdachte te groot zouden zijn. Maar dat is geen reden om het dienstpistool af te schaffen.  

Als politieagenten meer brandweeruitrusting in hun auto zouden hebben dan nu, en meer training krijgen op dat gebied, wil dat toch niet zeggen dat ze onder álle omstandigheden een brandend gebouw moeten binnen gaan?

Maar er zijn ook minder ernstige brandsituaties, waarin dat wél veilig kan met een brandweerpak en bijvoorbeeld een militair gasmasker, of eventueel met perslucht. En met bijvoorbeeld een brandblusser met 25 kilo ABC-poeder, op een opvouwbaar steekkarretje.

Politieagenten kunnen leren, om daarbij goed in te schatten, wat wel en niet verantwoord is. En als er vaak teveel druk is van omstanders, om een brandend pand binnen te gaan, moet het publiek daarover vaker en effectiever voorgelicht worden via massamedia, met hulp van succesvolle reclame-experts. En bedreigingen naar de politie moeten daarbij zwaar worden bestraft.
Ik stem links.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #225 Gepost op: 1 augustus 2016, 17:07:06
Citaat van: jasir link=msg=1439969 date=1470060061
... zijn beter beschermd tegen de rook en kunnen een evt slachtoffer meenemen zonder dat die rook in ademt. http://www.brandbeveiligingonline.nl/brandbeveiliging/vluchtmaskers.html



scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #226 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:33:23
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1439938 date=1470044060
Dank je. Creatieve brainstorming ten behoeve van innovatie, is inderdaad de bedoeling van mijn vele voorstellen.

Dat is allemaal leuk en aardig, alleen dat is niet het doel van dit forum!

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1439938 date=1470044060
Als ik duizend vernieuwende voorstellen verzin, die uiteindelijk niet haalbaar blijken, is dat niet erg.

Inderdaad, dat is helemaal niet erg. Het is alleen heel erg irritant dat jij te pas, maar vooral te onpas, jouw , interessant discussies volplempt met onzin waar op een aantal mensen na, helemaal niemand op zit te wachten!

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1439938 date=1470044060
Want ik kan daardoor iemand anders inspireren om een nieuw idee te verzinnen, dat wél effectief en belangrijk is. Dan vind ik mijn inzet de moeite waard.

Ik stel voor dat jij gewoon een topic opent, en daar lekker met een aantal gelijkgestemden gaat brainstormen. Leef je lekker uit, bedenk 1001 ideeën waar niemand wat aan heeft, maar laat andere gewoon met elkaar discussieren


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #227 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:35:32
Citaat van: oma link=msg=1439941 date=1470045417
Dergelijke reacties zijn weinig constructief en getuigen van domheid

En de bijdrages van Frank getuigen van .... ?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #228 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:46:04
Citaat van: scorpio link=msg=1440033 date=1470076403
Dat is allemaal leuk en aardig, alleen dat is niet het doel van dit forum!

Bepaal jij dat? Het hulpverleningsforum is voor geinteresseerden en hulpverleners om over onderwerpen in de hulpverlening te discussieren.

We discussieren hier op forum toch ook dagelijks over achterlijkheden die uit het brein ontsproten zijn van scenariodenkende bureaucraten van veiligheidsregio.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #229 Gepost op: 1 augustus 2016, 20:47:41
Citaat van: scorpio link=msg=1440034 date=1470076532
En de bijdrages van Frank getuigen van .... ?

Citaat van: Martijn95 link=msg=1439920 date=1470040677
Wees tenminste blij dat Frank de moeite en tijd investeert om eventuele verbeteringen voor te stellen. Misschien zijn niet al zijn ideeën goed, maar ik heb maar weinigen op dit forum gezien die zo gedetailleerd ideeën deelt.