Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 74671 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Reactie #250 Gepost op: 2 augustus 2016, 16:08:15
Citaat van: oma link=msg=1440249 date=1470143170
Forumlid Germen heeft een ander filmpje gepost van de Zwolse reddingsactie door politiemensen zonder bluskleding en adembescherming. Je kan horen dat de brandweer al ter plaatse is met een blusvoertuig (de pomp/koppelingen die de Zwolse keien raken), je hoort ook dat een omstander zegt daar (op balkon) ligt er eentje. Feit is je ziet geen brandweerman op het balkon, je ziet wel de politiemensen.

Gaan we hier blijven strijden dat het onzin is of onverantwoordelijk zou zijn als politiemensen zouden beschikken over bluskleding en adembescherming?
De beelden zijn heel duidelijk. Volgens mij hebben wij een verschillende mening. Ik ben blij dat het in Doha goed werkt maar ik betwijfel of het hier een grote meerwaarde heeft. In grote steden is vaak een beroeps brandweer welke erg snel TP zijn op het platteland is de Brandweer er meestal eerder dan de Politie en natuurlijk zijn uitzonderingen waarbij de Politie eerder is. Daarnaast ben ik van mening dat het niet verstandig is om met bluskleding zonder straal een brandend pand binnen te gaan. Daarnaast heb je geen backup. Met bluskleding kun je een stap verder gaan dan zonder maar zonder straal lijkt mij dit een erg gevaarlijke stap. Het deels uittrekken van het politie uniform en het aantrekken van bluskleding kost tijd. En daarbij komt dan ook nog is dat de werkdruk bij de politie al hoog is er geen geld is voor een taser en  agenten in Nederland al jaren vragen om meer oefenuren om hun taak uit te kunnen voeren. De huidige Politie voertuigen zitten al bijna met hun achterbumper op de grond en de auto zit al propvol dus ik zou niet weten waar bluskleding + schoenen + helm + Ademlucht opgeborgen zouden moeten worden


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #251 Gepost op: 2 augustus 2016, 16:20:11
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1440258 date=1470144610
Militaire gasmaskers bieden bescherming bij zeer uiteenlopende risico's op het gebied van luchtkwaliteit. Ze zijn eenvoudig te gebruiken, stevig, compact opvouwbaar, en passen in politieauto's, inclusief bijbehorende reserve filterbussen. Een militair gasmasker is veel lichter, eenvoudiger en langduriger te gebruiken dan een systeem met perslucht.



http://img.rodastjarnan.com/gasmasker-och-cbrn-dansk-gasmask-helt-ny-5129-c6.jpg

En plakt als een tweede huid aan je bakkus bij gebruik in vuur.  :-\


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #252 Gepost op: 2 augustus 2016, 17:40:07
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1440258 date=1470144610
Militaire gasmaskers bieden bescherming bij zeer uiteenlopende risico's op het gebied van luchtkwaliteit. Ze zijn eenvoudig te gebruiken, stevig, compact opvouwbaar, en passen in politieauto's, inclusief bijbehorende reserve filterbussen. Een militair gasmasker is veel lichter, eenvoudiger en langduriger te gebruiken dan een systeem met perslucht.



http://img.rodastjarnan.com/gasmasker-och-cbrn-dansk-gasmask-helt-ny-5129-c6.jpg

Er zitten wel een par nadelen aan a. je moet verschillende filters voor verschillende gassen hebben en b.de vullingen verouderen redelijk snel
Dus het lijkt allemaal eenvoudiger dan het in werkelijkheid is.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #253 Gepost op: 2 augustus 2016, 18:24:49
Voordelen van militaire gasmaskers voor politie

Een militair gasmasker is natuurlijk lang niet zo veilig in rook, als een ademluchttoestel met perslucht. Dat komt onder andere doordat ze niet beschermen tegen een te laag zuurstofgehalte, doordat het vuur veel zuurstof gebruikt.

Maar militairen hebben soms ook te maken met branden, dus er is wel min of meer rekening gehouden met branden bij het ontwerp van die gasmaskers. Onder andere door het gebruik van hittebestendig rubber.

En politieagenten kunnen uitgebreid worden geïnstrueerd, wanneer het eventueel wel en niet te overwegen valt, om een brandend pand te betreden met een gasmasker. En een gasmasker biedt in elk geval meer bescherming, dan een natte lap, die voor de mond wordt gebonden.

Een voordeel van compacte militaire gasmaskers voor de politie is, dat er geen grotere politieauto's voor hoeven worden gekocht, en dat er minder training nodig is, dan met ademluchttoestellen met perslucht.

Een militair gasmasker kan ook worden gebruikt, bij de inzet van traangas, en bij politiewerk buiten in de directe omgeving van branden, chemische ongelukken, enz.

Ook beschermen die gasmaskers het gezicht en de ogen tegen allerlei gevaren. En gasmaskers zijn veel minder belemmerend in de bewegingen van politieagenten, dan grote en zware ademluchttoestellen.

Militaire gasmaskers zijn veel steviger en slijtvaster dan de meeste  brandvluchtmaskers. Ze kunnen daardoor een groot aantal keren worden gebruikt, met verwisselbare filters, ook voor trainingen. De jaarlijkse afschrijfkosten van militaire gasmaskers voor de politie zijn daardoor vermoedelijk lager dan van brandvluchtmaskers. En als er enkele tienduizenden gasmaskers tegelijk besteld worden, is er vast een goede korting te bedingen.

Foto's: Engels militair gasmasker



http://thumbs.picclick.com/00/s/MTE5NVgxNjAw/z/D2wAAOSwHPlWgWJo/$/BRiTiSH-ARMY-RESPIRATOR-GAS-MASK-S10-_57.jpg



http://thumbs.picclick.com/00/s/MTE5NVgxNjAw/z/Ew8AAOSwJcZWgWJi/$/BRiTiSH-ARMY-RESPIRATOR-GAS-MASK-S10-_1.jpg
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #254 Gepost op: 2 augustus 2016, 19:27:10
Via de onderstaande weblink vind je publieksvoorlichting over adembescherming bij brand. Deze informatie wordt gepubliceerd door Centers for Disease Control and Prevention (CDC) van de Amerikaanse overheid
.
http://www.cdc.gov/niosh/npptl/topics/respirators/factsheets/respfact.html
Ik stem links.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #255 Gepost op: 2 augustus 2016, 20:37:01
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1440303 date=1470155089
Een militair gasmasker is natuurlijk lang niet zo veilig in rook, als een ademluchttoestel met perslucht. Dat komt onder andere doordat ze niet beschermen tegen een te laag zuurstofgehalte, doordat het vuur veel zuurstof gebruikt.

Precies, je hebt er dus helemaal niets aan.

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1440303 date=1470155089
Maar militairen hebben soms ook te maken met branden, dus er is wel min of meer rekening gehouden met branden bij het ontwerp van die gasmaskers. Onder andere door het gebruik van hittebestendig rubber.

Jij bent zo goed in googlen, dus jij hebt vast wel even een voorbeeld van zo'n masker. Met daarbij de beschrijving van de fabrikant?

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1440303 date=1470155089
En politieagenten kunnen uitgebreid worden geïnstrueerd, wanneer het eventueel wel en niet te overwegen valt, om een brandend pand te betreden met een gasmasker. En een gasmasker biedt in elk geval meer bescherming, dan een natte lap, die voor de mond wordt gebonden.

Ik denk dat elke instructeur zal uitleggen, dat je NIET met een gasmasker een brandend pand in moet gaan.

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1440303 date=1470155089
Een voordeel van compacte militaire gasmaskers voor de politie is, dat er geen grotere politieauto's voor hoeven worden gekocht, en dat er minder training nodig is, dan met ademluchttoestellen met perslucht.

Tja, maar die grotere auto's moeten er volgens jou toch wel komen, gezien alle andere zooi die politieagenten bij zich moeten hebben. Die oude ME bussen waren daar toch zo voor geschikt? Gewoon nog een musketon haak en een extra Dirk tas.....

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1440303 date=1470155089
Een militair gasmasker kan ook worden gebruikt, bij de inzet van traangas, en bij politiewerk buiten in de directe omgeving van branden, chemische ongelukken, enz.

Tuurlijk, gewoon 26 filters erbij, en dan bij elk incident eerst even het handboek raadplegen welk filter er gebruikt moet worden in de betreffende situatie.

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1440303 date=1470155089
Militaire gasmaskers zijn veel steviger en slijtvaster dan de meeste  brandvluchtmaskers. Ze kunnen daardoor een groot aantal keren worden gebruikt, met verwisselbare filters, ook voor trainingen.

Ik lees nu steeds in de handleidingen van al die maskers dat je ze juist NIET moet hergebruiken. Maar goed, jij zal het wel beter weten....

Citaat van: Frank Lingen link=msg=1440303 date=1470155089
De jaarlijkse afschrijfkosten van militaire gasmaskers voor de politie zijn daardoor vermoedelijk lager dan van brandvluchtmaskers. En als er enkele tienduizenden gasmaskers tegelijk besteld worden, is er vast een goede korting te bedingen.

Jij doet net alsof elke agent bijna dagelijks mensen uit een brandend pand red?

Maar ik heb een goed idee voor een proefproject wat heel weinig geld kost, en waar we slechts 1 vrijwilliger voor nodig hebben. Ik stel voor dat één van de brandweerlieden hier jou eens uitnodigt om langs te komen bij een oefening. En dan neem jij een gasmasker van jouw keuze mee, waarmee jij eens laat zien hoe effectief dat masker is bij het betreden van een brandend pand?


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #256 Gepost op: 2 augustus 2016, 21:40:12
Voordelen van gasmaskers
Als er in elke politieauto twee gasmaskers in tasjes zouden liggen, plus twee helmen en twee kleine schilden, kunnen de betreffende politieagenten zo nodig direct worden ingezet bij een relsituatie. Dit kan zijn in afwachting van de ME, of als aanvulling op de ME. Daarbij kunnen die agenten standaard een uitschuifbare wapenstok dragen.

Het gebruik van een gasmasker door politieagenten in een brandend pand is maar zeer beperkt mogelijk. Maar er zijn ook veel situaties, waarbij er slechts iets smeult in een pand, of waarbij er slechts een rare lucht is, of waarbij er een klein beetje rook hangt in een trappenhuis, fabriekshal, of scheepsruim, enz. Of situaties waarbij de politie in de buitenlucht rook of giftige gassen zou kunnen inademen. Bijvoorbeeld door een onverwacht draaiende wind bij een brand of chemisch ongeluk.

Veel situaties zijn onduidelijk bij een eerste verkenning, en voordat er metingen zijn gedaan door de brandweer. Bij dergelijke situaties kan een gasmasker soms waardevol zijn voor politieagenten.

Grote politieauto's
In de huidige politiebusjes, zoals de VW Transporter is wél ruimte voor het meenemen van één brandweerpak, een ademluchttoestel en een 25 kilo-brandblusser op wieltjes. Dat is ook mogelijk, als er een grote stationcar zou worden ingezet als politieauto in buitengebieden, waar de brandweer vaak te laat komt. Bijvoorbeeld de Volvo XC60.
Ik stem links.


ELPZ

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
  • Belgische politie
Reactie #257 Gepost op: 2 augustus 2016, 22:18:23
Wat een discussie! We zijn allemaal hulpverleners, toch? 98uiye

In België is de brandweer (bij ons vrijwillige) redelijk snel ter plaatse. Dit zijn geen beroeps maar toch voeren ze hun taak professioneel en met veel inzet uit. In mijn ogen verdienen ze hiervoor alleen maar respect.

Wij (politie) zijn meestal sneller dan de brandweer en wij zullen een pand betreden om te kijken of geen slachtoffers meer zijn. Maar voor alles zijn er grenzen, ik ben als politieagent niet opgeleid om branden te blussen en beschik zeker en vast niet over het nodige materiaal. Als ze mij een zuurstoftank geven, dan ga ik geen brandweerman spelen. Ik zal iemand in gevaar altijd proberen te helpen, zonder er zelf het leven bij te laten.

Ik ben zelf al in een met rook gevulde woning geweest (naast het brandende gebouw) om mensen buiten te brengen. Dit was niet gezond (een dagje hoesten) maar je doet dat uit vrije wil om mensen te helpen.
Inspecteur


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #258 Gepost op: 2 augustus 2016, 23:15:31
Tjah, als je de topics van Frank Lingen leest zie je wel meer tegenstrijdigheden.... >:(
Beter is om ze helemaal maar niet te lezen....


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #259 Gepost op: 3 augustus 2016, 00:51:19
Toch weer even zitten brainstormen, zoals ik als schreef, best lekker. Als je goed nadenkt is er een taak die de brandweer de laatste jaren steeds vaker heeft gestopt in heel veel regio's nl. Duiken ! Ook onlangs weer een auto te water en kind vermist en de politie die als eerste ter plaatse. Kunnen niets doen en moeten lang wachten op een duikteam van de brandweer met een aan rijtijd van 20 minuten of meer. Maar met een duikset, een bril en wat lood kunnen ze een snelle redding uitvoeren. Zwemmen kan elke agent, en duiken leren we allemaal bij het zwemdiploma. Geen speciale kleding nodig. Misschien standaard een zwembroek of badpak onder het uniform dragen?
De vaardigheden voor het werken met een duikcilinder kunnen de agenten op vakantie in hun eigen tijd in het zwembad van het resort oefenen. Uiteraard moet die cursus dan wel door de werkgever betaald worden.( de reis niet  ;))
Zoals hier al geschreven, bij een klein beetje rook kun je er nog wel even door heen lopen, om snel iemand te redden. Onder water kun je niet een klein beetje ademen.

Goh dit is echt een goed plan, lekker hoor, dat ongecompliceerd out of the box denken. ::)
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar