Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 76493 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Reactie #270 Gepost op: 3 augustus 2016, 11:48:45
Ik denk dat veel van dit soort ideeën te maken hebben met het willen maken van keuzes, het willen afwijken van vastgeroeste taken, het willen investeren in de hulpverlening en bovenal de keuzes die door de politiek worden gemaakt.
Zolang veiligheid en zorg niet bovenaan de lijstjes staan van de politiek zullen dit soort initiatieven nooit worden gesteund. De overheid doet net alsof en vindt macht en eigen belang veel belangrijker.
Zolang politie en brandweer denken dat ze het terrorisme kunnen handelen en de zorg geschoeid is op commercie zie ik het allemaal niet zo snel veranderen en blijven we lekker polderen en laten we onze pootjes hangen naar de bedrijven met macht.
Ik zal toch zelf blijven proberen op mijn micro niveau naar verbetering te zoeken.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #271 Gepost op: 3 augustus 2016, 12:17:15
Citaat van: RemRoof link=msg=1440386 date=1470213894
Ik krijg de indruk dat HART-teams vooral bestaan in landen met een Angelsaksisch ambulancesysteem, zoals de UK, Canada, VS etcetera.

Klopt helemaal, incl. Australie, Nieuw Zeeland en Golfstaten.

Citaat van: Breathe link=msg=1440397 date=1470217725
Ik denk dat veel van dit soort ideeën te maken hebben met het willen maken van keuzes, het willen afwijken van vastgeroeste taken, het willen investeren in de hulpverlening en bovenal de keuzes die door de politiek worden gemaakt.
Zolang veiligheid en zorg niet bovenaan de lijstjes staan van de politiek zullen dit soort initiatieven nooit worden gesteund. De overheid doet net alsof en vindt macht en eigen belang veel belangrijker.
Zolang politie en brandweer denken dat ze het terrorisme kunnen handelen en de zorg geschoeid is op commercie zie ik het allemaal niet zo snel veranderen en blijven we lekker polderen en laten we onze pootjes hangen naar de bedrijven met macht.
Ik zal toch zelf blijven proberen op mijn micro niveau naar verbetering te zoeken.

De landen die het op deze wijze doen zijn landen die bereid zijn om te leren van incidenten in andere landen. Deze ontwikkeling is ontstaan na de bomaanslagen op het openbaar vervoer in London. Het Britse volk en de politiek waren niet blij met de falende brandweer en ambulancedienst.

Het is eigenlijk zo simpel als je denkt dat je de zaken beter voor elkaar hebt dan brandweer en ambulancedienst Londen voor 7 juli 2005 is er geen noodzaak om iets te veranderen.


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #272 Gepost op: 3 augustus 2016, 12:32:29
Citaat
Ga je me nu ook vertellen dat de kennis over brand, brandverloop en rookgassen bij de bulk van de Nederlandse brandweervrijwilligers van hoog niveau is?
Ja dat mag ik wel hopen, heb er behoorlijk veel instructie uren in gestoken. Maar als ik dan weer video's voor bij zien komen denk ik wel eens; Zijn ze het nu al weer vergeten :-\  Maar tov agenten en andere burgers is het niveau voldoende om veiliger op te kunnen treden en een inschatting te kunnen maken of je een deur wel of niet moet openen. En dit wordt een BHV al geleerd in een opleiding van 8 uur. En als ik de blauwe tak hier hoor is daar geen ruimte voor in het politie opleidingstraject.
Zelf ook instructie mogen geven aan aspirant agenten(voor regionalisering) en ze geblindeerd een ruimte in gestuurd om een slachtoffer pop die ze hoorde roepen te redden. Meer dan 50% wist met pop de uitgang niet meer te vinden.
Dus met alleen beschermende middelen ben je er niet. Daar hoort ook een training bij. En in tegenstelling tot jouw werkgebied hebben wij in Nederland geen geldboom in de tuin waarvan wij de extra opleiding en training en herhalingslessen zouden kunnen betalen. Het is keuzes maken en de keuze is dat wij de brandweer uitrusten met adembescherming en niet de politie. Wat niet wil zegge dat ik het niet goed vind dat politie of buren mensen redden. en dat het op een veilige manier moet lukken, maar met adembescherming en brandweerpak zonder juiste opleiding en training stuur je agenten een situatie in die tot ongevallen gaat leiden.
Wat betreft de brand in de meisjesschool die je noemt. In Nederland zou de ontruiming en controle door BHV-ers gedaan zijn, en door goed preventieve maatregelen en opvolgingen en handhaving van de preventieve voorziening zou het niet nodig zijn om door de rook het gebouw te controleren door politie of andere reddingswerkers met adembescherming. Sterker nog, ik denk dat door een branddetectie systeem de brand zo snel gedetecteerd zou zijn geweest dat de BHV de brand nog makkelijk kan blussen. Zeker in dit soort complexe is een BMI aanwezig vaak met totaaldetectie, doormelding en goed opgeleide en getrainde BHV.

Overigens, als die twee agenten nou opereren in een gebied met een TS 4, heb ik wel ineens weer 6 man tot mijn beschikking  098uo
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #273 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:12:31
Citaat van: tower-ladder link=msg=1440409 date=1470220349
Overigens, als die twee agenten nou opereren in een gebied met een TS 4, heb ik wel ineens weer 6 man tot mijn beschikking  098uo

Het kan nog goedkoper! 1 TS2, 1 politiewagen en 1 ambulance. Gewoon een paar e-learning cursussen en voila....


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #274 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:16:07
Citaat van: tower-ladder link=msg=1440409 date=1470220349
En in tegenstelling tot jouw werkgebied hebben wij in Nederland geen geldboom in de tuin waarvan wij de extra opleiding en training en herhalingslessen zouden kunnen betalen.


Als er voor o.a. een interim bij de VRZ 190.000 plus plus beschikbaar is dan zijn er wel geldbomen in de tuinen.
Misschien gaat het geld te Qatar veel meer naar de uitvoerend diensten waar het in Nederland gaat naar praters,schrijvers en al dat soort figuren die elkaar bezig houden op recepties,vergaderingen,bijscholing, team building, dienstreisjes etc. etc.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #275 Gepost op: 3 augustus 2016, 13:50:33
Citaat van: tower-ladder link=msg=1440409 date=1470220349
Ja dat mag ik wel hopen, heb er behoorlijk veel instructie uren in gestoken. Maar als ik dan weer video's voor bij zien komen denk ik wel eens; Zijn ze het nu al weer vergeten :-\ [...]

Je zegt het zelf al: Er is een docent die er af een toe weer iets over opfrist, maar is dat genoeg om te mogen spreken van "hoog niveau". De filmpjes zijn dan het bewijs dat het wellicht onmogelijk is om met de oefenuren van de gemiddelde vrijwilliger op het gewenste niveau te komen.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #276 Gepost op: 3 augustus 2016, 14:17:56
Maar als de vwb al dingen niet goed doet, hoe kun je dan van een agent verwachten dat hij dit allemaal wel onthoud?

Brandweer traint regelmatig op dit soort situaties. Zal bij de vrijwillige misschien iets minder zijn dan bij beroeps, maar dan nog.

Stel nu even dat de PA de ruimte vind om agenten op te leiden om met adembescherming bij een brand naar binnen te gaan.  Zoals al eerder gezegd, er is nu al nauwelijks tijd om schietoefeningen ed bij te houden. Dan zou je dus nog een extra gat moeten vinden in het overvolle rooster van de politie, om brandweer taken uit te voeren, in te plannen.

En nog even dit: Er word gesproken over 1 pak, 1 x adembescherming in een auto. Is het niet zo dat als de brandweer ergens naar binnen gaat bij brand, zij dit met zijn 2en doen?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #277 Gepost op: 3 augustus 2016, 15:03:37
Citaat van: batoutofhell link=msg=1440439 date=1470226676
Maar als de vwb al dingen niet goed doet, hoe kun je dan van een agent verwachten dat hij dit allemaal wel onthoud?

Brandweer traint regelmatig op dit soort situaties. Zal bij de vrijwillige misschien iets minder zijn dan bij beroeps, maar dan nog.

Stel nu even dat de PA de ruimte vind om agenten op te leiden om met adembescherming bij een brand naar binnen te gaan.  Zoals al eerder gezegd, er is nu al nauwelijks tijd om schietoefeningen ed bij te houden. Dan zou je dus nog een extra gat moeten vinden in het overvolle rooster van de politie, om brandweer taken uit te voeren, in te plannen.

En nog even dit: Er word gesproken over 1 pak, 1 x adembescherming in een auto. Is het niet zo dat als de brandweer ergens naar binnen gaat bij brand, zij dit met zijn 2en doen?

1 adembeschermingstoestel per persoon uiteraard. Politiemensen of HART-paramedics werken hier nooit alleen.


guest12562

  • Gast
Reactie #278 Gepost op: 3 augustus 2016, 18:58:55
Ik denk dat ik mijn reactie wel een paar keer kan gaan herhalen de komende tijd.

Geld, heilige huisjes, politieke agenda en andere prioriteiten (mag ook stemmen verkrijgers zijn, met het oog op verkiezingen).
Er moet gewoon veel geld in hulpverlening worden gepompt en een frisse bezem doorheen!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #279 Gepost op: 3 augustus 2016, 20:22:04
Citaat van: Breathe link=msg=1440510 date=1470243535

Er moet gewoon veel geld in hulpverlening worden gepompt en een frisse bezem doorheen!

Voordat je geld in de hulpverlening gaat pompen moeten er de nodige frisse bezems doorheen anders gaat er nog veel meer verkwist worden, alle (groot)graaiers en overige nietsnutten opdoeken en afdanken !