Ga je me nu ook vertellen dat de kennis over brand, brandverloop en rookgassen bij de bulk van de Nederlandse brandweervrijwilligers van hoog niveau is?
Ja dat mag ik wel hopen, heb er behoorlijk veel instructie uren in gestoken. Maar als ik dan weer video's voor bij zien komen denk ik wel eens; Zijn ze het nu al weer vergeten
Maar tov agenten en andere burgers is het niveau voldoende om veiliger op te kunnen treden en een inschatting te kunnen maken of je een deur wel of niet moet openen. En dit wordt een BHV al geleerd in een opleiding van 8 uur. En als ik de blauwe tak hier hoor is daar geen ruimte voor in het politie opleidingstraject.
Zelf ook instructie mogen geven aan aspirant agenten(voor regionalisering) en ze geblindeerd een ruimte in gestuurd om een slachtoffer pop die ze hoorde roepen te redden. Meer dan 50% wist met pop de uitgang niet meer te vinden.
Dus met alleen beschermende middelen ben je er niet. Daar hoort ook een training bij. En in tegenstelling tot jouw werkgebied hebben wij in Nederland geen geldboom in de tuin waarvan wij de extra opleiding en training en herhalingslessen zouden kunnen betalen. Het is keuzes maken en de keuze is dat wij de brandweer uitrusten met adembescherming en niet de politie. Wat niet wil zegge dat ik het niet goed vind dat politie of buren mensen redden. en dat het op een veilige manier moet lukken, maar met adembescherming en brandweerpak zonder juiste opleiding en training stuur je agenten een situatie in die tot ongevallen gaat leiden.
Wat betreft de brand in de meisjesschool die je noemt. In Nederland zou de ontruiming en controle door BHV-ers gedaan zijn, en door goed preventieve maatregelen en opvolgingen en handhaving van de preventieve voorziening zou het niet nodig zijn om door de rook het gebouw te controleren door politie of andere reddingswerkers met adembescherming. Sterker nog, ik denk dat door een branddetectie systeem de brand zo snel gedetecteerd zou zijn geweest dat de BHV de brand nog makkelijk kan blussen. Zeker in dit soort complexe is een BMI aanwezig vaak met totaaldetectie, doormelding en goed opgeleide en getrainde BHV.
Overigens, als die twee agenten nou opereren in een gebied met een TS 4, heb ik wel ineens weer 6 man tot mijn beschikking