Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 74635 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #290 Gepost op: 4 augustus 2016, 16:59:57
Citaat van: tower-ladder link=msg=1440696 date=1470322078
[...] het ligt er maar aan hoe de gekozen regering de belastingcentjes wil verdelen.[...]
Dat is exact het punt.

Er wordt geroepen: "Dat kan in het NL-systeem niet!", maar dat is een keuze;
Anderen roepen: "Daar zijn we niet voor opgeleid!", maar dat is een keuze;
Op dit moment "hebben we geen tijd om te oefenen!", maar dat is een keuze;
"Het is onbetaalbaar!", maar dat is een keuze.

Kern van het verhaal: Door keuzes die gemaakt zijn, heeft alleen het brandweerpersoneel de middelen (in steeds beperktere mate, door gemaakte keuzes) om op een veilige manier personen te redden zodra de omgeving enig gevaar vormt (eigen veiligheid eerst! is een keuze). Dan kunnen we met z'n allen roepen dat dat nou eenmaal zo geregeld is, maar we kunnen ook om ons heen kijken en leren van andere keuzes die gemaakt zijn. Pas als we daar een goed naar kijken, kunnen we een bewuste keuze maken of we vast willen blijven houden aan ons eigen systeem, of misschien de sterke punten van andere systemen in ons systeem proberen te integreren.

Persoonlijk ben ik wel voorstander van de keuze om meer verantwoordelijkheid lager in de organisaties te leggen, en het personeel de middelen te geven waardoor ze zelf kunnen beslissen of ze bijvoorbeeld een redding kunnen doen. Ik zie zeker sterke punten in het systeem van Qatar zoals Oma dat hier uitlegt. Dat kan niet morgen in NL ook ingevoerd worden. Maar als we alleen maar onze hakken in het zand zetten, komen we nooit verder!
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


guest12562

  • Gast
Reactie #291 Gepost op: 4 augustus 2016, 18:11:14
Dat laatste dus, er zitten een hoop mensen in de leiding die het graag houden zoals het is of het ietsje pietsje willen veranderen voor eigen eer en gewin en noemen dat innovatief.
Als dat dus zo blijft en de politiek blijft niet kiezen voor geld pompen in hulpverlening en veiligheid dan kan het zeker morgen niet maar wordt overmorgen ook lastig.


guest12562

  • Gast
Reactie #292 Gepost op: 4 augustus 2016, 18:13:36
Wat mij betreft morgen nog gaan beginnen met het kijken naar hart bijv.
Ga in de landen kijken waar het zo werkt en ga lekker de goede dingen kopiëren.
Test het hier en voer het in.


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #293 Gepost op: 4 augustus 2016, 18:17:32
Citaat van: Rhonus link=msg=1440648 date=1470309999
Ah, dus jij bent die man achter de balie.  Je weet wel, van die reclame. Met de paarse krokodil achter je en het juiste formuliertje.

Hokjesdenken.

Als we het hebben over reanimatie dan is dat een taak van de politie omdat zij hulpverleners zijn, maar als iemand gered kan worden bij een brand zijn jullie opeens alleen nog maar boevenvangers?

Hulp bij opsporing en aanhouding/getuigen bij heterdaad hoeven de burgers of overige hulpdiensten ook niet meer te helpen? Verkeersregelaars en BOA's hoeven ook niet meer.  Want daar hebben we al een dienst voor,  de politie. Die is ingericht op opsporing en ordehandhaving, dus dan kan  de rest gewoon weer lekker hun eigen ding doen.
Dat zeg ik; droom lekker verder.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #294 Gepost op: 4 augustus 2016, 19:48:21
Citaat van: 7131 link=msg=1440714 date=1470327452
Dat zeg ik; droom lekker verder.
Graag. Vannacht erg kort nachtje gehad,  dus kan wel wat droomtijd gebruiken. Kan ik daarna weer enthousiast aan de slag zonder vast te roesten in oude denkpatronen en zwart-wit. Dat zou me echt vreselijk lijken.

Succes met boeven vangen! Vergeet je brandblusser en verbanddoos niet in te leveren voor aanvang dienst,  scheelt brandstofkosten en daar is toch de brandweer en ambulance voor!
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #295 Gepost op: 4 augustus 2016, 20:50:43
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1440695 date=1470321132
Ik stel voor....

In de loop der jaren heb jij hier en op andere forums al heel veel (meestal onzinnige) voorstellen gedaan. Jij schijnt kennelijk te denken dat hier het beleid gemaakt wordt, maar ik moet je teleurstellen. Jij stemt links, vroeger schreef je zelfs dat het de SP betrof, dus ik stel voor, dat jij al je voorstellen eens gewoon gaat mailen naar de SP, want zij kunnen namelijk invloed op het beleid uitoefenen.

En hoe lang ga jij nog door met ander steeds maar weer topics kapen? Want ik zie dat je inmiddels een aantal eigen topics bent gestart. Dat daar niet of nauwelijks respons op komt, is voor jou kennelijk zeer teleurstellend, maar misschien gaat er dan ook eens een lichtje bij je branden hoe weinig het anderen interesseert wat er bij jou allemaal in je hoofd omgaat.

Ga vooral lekker door met brainstormen, maar doe dat dan met gelijkgestemden, en als je die niet kan vinden, gewoon met jezelf. Want jij hebt het toch alleen maar over IK vind, Ik denk, IK stel voor, en je interesseert je helemaal niet wat anderen vinden!  98uiye


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #296 Gepost op: 4 augustus 2016, 21:32:30
Citaat
Ga vooral lekker door met brainstormen, maar doe dat dan met gelijkgestemden, en als je die niet kan vinden, gewoon met jezelf. Want jij hebt het toch alleen maar over IK vind, Ik denk, IK stel voor, en je interesseert je helemaal niet wat anderen vinden

 O0 O0
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #297 Gepost op: 4 augustus 2016, 22:35:49
Ik ben er op tegen om politie met adembescherming panden te laten betreden waar brand is. Brand blussen of mensen uit een brandend pand redden is een vak. Zeker als je naar binnen gaat moet je weten waar je mee bezig bent. Ik noem maar even een paar dingen... Rookgasexplosies, branduitbreiding, rstvg, verkenningstechnieken, rookgaskoeling, hoge druk/lage druk. Kortom basis en eigen veiligheid. Als je de politiemensen naar binnen wil sturen zullen ze wekelijks moeten trainen + voldoende middelen voor rookgaskoeling = lage druk mee moeten nemen. Dit is niet haalbaar dus zal je op andere fronten moeten investeren. Meer vrijwilligers/beroeps. Meer brandweerposten. Meer rookmelders en voorlichting, niet zelfredzame personen begeleid wonen. Politiemensen alleen ademlucht geven gaat alleen maar meer slachtoffers geven denk ik.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #298 Gepost op: 4 augustus 2016, 23:54:22
Het lijkt mij geen enkel probleem als de politie omgehangen en in bluspak een brandend pand doorzoekt. Een ambu-bemanning zou het ook kunnen. Als brandweerman kan ik tenslotte ook best vaststellen wie de eerste hulp nodig heeft en welk spoor ik moet veiligstellen.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #299 Gepost op: 5 augustus 2016, 07:40:32
Citaat van: Matth link=msg=1440687 date=1470317752
Dat kan je dan nog wel eens gruwelijk meevallen.
Ons DSI stelsel in nog niet zo verkeerd hoor. Zowel in aantallen als in reactie tijd.

Deze mensen kunnen bij een woningbrand even adembescherming omhangen om een reddingspoging te ondernemen voor de aankomst van brandweer, daarna vervolgen ze hun weg weer.