Maar dat is nog steeds een wezenlijk verschil met een brandweerman die opsporing en handhaving 'erbij' gaat doen. Of een politieman die met ademlucht op de rug een brandend pand binnengaat.
Laten we voorkomen, dat er een 'vals dilemma' ontstaat, oftewel
een zwart wit-redenering, want dat is een drogreden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vals_dilemmaEen meer genuanceerde benadering lijkt me, om politieagenten op het platteland eerst een militair gasmasker te geven, zodat ze in elk geval beter beschermd zijn, als ze een pand in gaan, waar een klein beetje rook hangt, of als ze op een locatie moeten zijn, waar buiten een klein beetje rook hangt, of waar de lucht mogelijk andere schadelijke bestanddelen bevat.
Of een goedkoop FFP3-ademmasker, wat al een véél betere adembescherming geeft, dan de goedkoopste ademmaskertjes.
En men kan politieagenten nauwkeurig en uitgebreid instrueren, wat met die adembescherming wél en niet verantwoord is. Dat kan deels gebeuren via motiverende overtuigende voorlichtingsvideo's, die bijvoorbeeld elke vijf jaar worden herhaald.
Bovendien kan in een proefproject van twee jaar met duizend agenten wetenschappelijk worden uitgezocht, wat van zo'n maatregel de effecten zijn. Daarbij kan bijvoorbeeld ook specifiek worden gevraagd naar longklachten vóór en na de proefperiode. Ook buitenlands onderzoek kan worden opgezocht over toepassing en effecten van adembescherming bij politieagenten.
Dan zou je ook een hydraulische spreider erbij moeten leggen op de noodhulpvoertuigen. Kunnen ze alvast beginnen als er mensen bekneld zitten. Handig.
Dat gaat mogelijk te ver, maar politieagenten op het platteland zouden wel een grotere betonschaar en wat meer en zwaarder gereedschap bij zich kunnen hebben, dan nu, als ze wat grotere (en wat duurdere) auto's zouden krijgen. Een grotere betonschaar en meer gereedschap, heeft allerlei toepassingen, ook al is dat niet genoeg voor beknellingen.
Ook daarbij is een proefproject in verschillende varianten een goede basis voor een inhoudelijke discussie, vooral gebaseerd op concrete onderzoeksresultaten, in plaats van vooral gebaseerd op speculaties, intuïtie en ideologie.
Grotere en duurdere politieauto's en wat meer training, kunnen bijvoorbeeld leiden tot wat minder beschikbare werkuren, en wat minder politieagenten. Die experimentele benadering geeft een meer rationele afweging, in plaats van een meer emotioneel-ideologische afweging.