Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 74503 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #320 Gepost op: 6 augustus 2016, 11:37:19
Citaat van: oma link=msg=1440887 date=1470472099
Waarom is het appels met peren vergelijken? Waarom mag ik niet op een forum waar men over onderwerpen in de hulpverlening mag discussieren voorbeelden aanhalen uit andere landen?

Discussiëren is heel wat anders als de hele tijd alleen maar alles afkraken hoe het in Nederland geregeld is en met voorbeeld komen hoe het elders in de wereld beter gaat. Daarmee zeg ik helemaal niet dat het hier allemaal goed is of dat het niet interessant is om te lezen hoe het elders gaat en er over na te denken wat je daar van kunt leren. Maar je kunt de situatie in Doha niet vergelijken met de situatie hier. Feit is gewoon dat het overal in de wereld anders geregeld wordt.

Citaat van: oma link=msg=1440887 date=1470472099
Ik denk dat in Nederland alles valt en staat bij promo-persberichten van de Nationaal Coordinator Terreurbestrijding, ministerie van Veiligheid en Justitie en de Veiligheidsregio's. Het operationele beleid is "op hoop van zegen, we kunnen niet meer dan ons best doen".

Je hoeft mij echt niet uit te leggen dat wanneer je bijvoorbeeld in Doha woont een heel andere perceptie krijgt over het begrip "veiligheid". Hoewel het steeds dichterbij komt, zij wij in Nederland (gelukkig) nog niet geconfronteerd geweest met een grote aanslag. Het is (helaas) waarschijnlijk niet de vraag OF maar WANNEER er ook in Nederland een aanslag komt. Wanneer dat gebeurt zullen er ongetwijfeld weer meer maatregelen getroffen worden, net zoals dat in omringende landen gebeurt. Maar ondanks al die maatregelen, zijn daar nog steeds aanslagen. En de ervaring leert ook, dat na verloop van tijd, als er een tijd geen aanslagen zijn, de maatregelen ook weer minder worden, omdat in onze maatschappij ook nu eenmaal het begrip "vrijheid" een grote rol speelt. Dat kan je vanuit Doha "naïef" noemen, maar zolang de veiligheidsdiensten geen concrete aanwijzingen hebben dat er een aanslag komt, worden er wel extra maatregelen genomen, maar niet in die mate die "gewoon" zijn in andere landen.

Ondanks dat ik mij heel bewust ben dat er iets kan gebeuren bij dit soort evenementen, ga ik daar gewoon naar toe. Want de kans dat mij iets overkomt op weg naar zo'n evenement of bij een ongeluk op zo'n evenement is nog steeds vele malen groter als dat mij iets overkomt door een aanslag.

Je kunt wel allemaal geld en middelen in "veiligheid" investeren, maar dat is vaak weggegooid geld. Zo was ik laatst bij een evenement waar iedereen bij de ingang "gecontroleerd" werd. Dat hield in dat alle tassen open getoond moesten worden. Een heleboel mensen geeft dat misschien een veilig gevoel, maar bij mij heeft dat juist een omgekeerd effect. Want toen ik in de rij stond ging ik eens even om mij heen aan het kijken. Dan is de eerste constatering die ik doe dat er door de "controle" dus een opstopping gecreëerd wordt waardoor er een mensenmassa ontstaat. Als daar dus iemand staat die inderdaad een bom in zijn/haar tas heeft, en die ziet dat deze geopend moet worden, kan deze dus gewoon in de mensenmassa laten ontploffen.

Als degene de bom toch mee zou willen nemen, was dat ook geen probleem. Want het is natuurlijk leuk en aardig dat je alle mensen die de reguliere ingang nemen controleert, maar dat heeft alleen maar zin als je er voor zorgt dat niemand op een andere manier toegang tot de locatie kan krijgen. En toen ik om mij heen keek zag ik dat het heel makkelijk was om op andere manieren het terrein te betreden. En zelfs als je bijvoorbeeld met hekken zorgt dat een persoon niet het terrein kan betreden, moet je ook voorkomen dat er spullen (wapens/bommen) door/over/onder het hek door overgegeven kunnen worden. Je bent er dus niet alleen maar met een paar beveiligers aan de poort die de controle uitvoeren, maar je hebt een veelvoud aan beveiligers nodig om de rest van de afzetting te beveiligen. En dan voorkom je hoogstens dat er iets op je terrein gebeurt, maar niet dat het vlak voor je terrein gebeurt.

Verder waren de beveiligers druk bezig met (naar beneden) in de tassen te kijken. Afwijkend gedrag van de mensen, of bijvoorbeeld afwijkende kleding waaronder bijvoorbeeld een bomgordel zou kunnen zijn verstopt was hen waarschijnlijk niet opgevallen. Zelfs als zij daar voor opgeleid waren (ik denk het niet, want het waren namelijk gewoon een paar afroepers van een groot (evenementen) beveiligingsbedrijf) hadden zij daar helemaal geen tijd voor.

Zelfs de luchtvaart, waar wereldwijd dagelijks waarschijnlijk miljarden aan veiligheidsmaatregelen worden uitgegeven, valt niet 100% te beveiligen. Het is een soort schijnveiligheid die gecreëerd wordt, zodat politici kunnen zeggend dat zij er alles aan gedaan hebben. "Window dressing"....

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/verscherpte-security-in-luchtvaart-slechts-windowdressing

En het is het verplaatsen van het probleem. Als iemand iets kwaads in de zin heeft, dan zal hij/zij dat doen. Wellicht laat hij/zij zich afschrikken door de maatregelen die op een bepaalde locatie zijn genomen, dan gaat hij/zij op zoek naar een andere locatie. Het is een wedloop die je niet kunt winnen maar je verliest altijd. Want alleen al de angst op een aanslag zorgt er voor dat het gevoel van vrijheid minder wordt, en als je dan ook nog allemaal maatregelen neemt dan wordt de vrijheid nog minder.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #321 Gepost op: 6 augustus 2016, 12:05:06
Citaat van: scorpio link=msg=1440900 date=1470476239
Discussiëren is heel wat anders als de hele tijd alleen maar alles afkraken hoe het in Nederland geregeld is en met voorbeeld komen hoe het elders in de wereld beter gaat. Daarmee zeg ik helemaal niet dat het hier allemaal goed is of dat het niet interessant is om te lezen hoe het elders gaat en er over na te denken wat je daar van kunt leren. Maar je kunt de situatie in Doha niet vergelijken met de situatie hier. Feit is gewoon dat het overal in de wereld anders geregeld wordt.

Je hoeft mij echt niet uit te leggen dat wanneer je bijvoorbeeld in Doha woont een heel andere perceptie krijgt over het begrip "veiligheid". Hoewel het steeds dichterbij komt, zij wij in Nederland (gelukkig) nog niet geconfronteerd geweest met een grote aanslag. Het is (helaas) waarschijnlijk niet de vraag OF maar WANNEER er ook in Nederland een aanslag komt. Wanneer dat gebeurt zullen er ongetwijfeld weer meer maatregelen getroffen worden, net zoals dat in omringende landen gebeurt. Maar ondanks al die maatregelen, zijn daar nog steeds aanslagen. En de ervaring leert ook, dat na verloop van tijd, als er een tijd geen aanslagen zijn, de maatregelen ook weer minder worden, omdat in onze maatschappij ook nu eenmaal het begrip "vrijheid" een grote rol speelt. Dat kan je vanuit Doha "naïef" noemen, maar zolang de veiligheidsdiensten geen concrete aanwijzingen hebben dat er een aanslag komt, worden er wel extra maatregelen genomen, maar niet in die mate

Het keerpunt had in Qatar helemaal niets te maken met terreur, de aanleiding was een fatale brand in een winkelcentrum met 19 doden (incl. 13 kinderen en 2 brandweermannen). De regering en het volk namen geen genoegen met een "rapportje veiligheidsraad".

Uiteraard kan een achterlijk land in de zandbak ook rekenen op ontzettend veel kritiek door Westerse veiligheidskundigen en politici aangezien er ook Westerse mensen om het leven zijn gekomen bij deze fatale brand. Ook Nederland heeft zich in 2012 zorgen gemaakt, in de afgelopen jaren hebben ze zich wederom zorgen gemaakt toen duidelijk was dat de WK voetbal van Qatar niet afgpakt zou worden, in 2016 hebben NLse politici en media zich weer zorgen gemaakt over de achterlijke praktijken in Qatar toen Laura (volgens eigen zeggen slachtoffer) in voorlopige hechtenis kwam (omdat OM haar verdacht van een misdrijf), op dit moment zit er een andere Nederlandse Laura (volgens eigen zeggen slachtoffer) in voorlopige hechtenis in Nederland (omdat OM haar verdenkt van misdrijf).

Achterlijke landen moeten namelijk van 'ons' zorgen dat ze hun achterlijke brandweer, corrupte politie en achterlijke ambulancedienst op orde krijgen. Wij beseffen alleen niet zo goed dat er een moment komt dat die achterlijke landen het gewoon doen en wij nog steeds met onze hulpverlenigsdiensten anno 1968 zitten.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #322 Gepost op: 6 augustus 2016, 12:11:38
Wat zou het toch bij de hulpdiensten  veel beter en goedkoper kunnen gaan als jij ook eens wat voor het zeggen had hè?   ^-^
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #323 Gepost op: 6 augustus 2016, 12:32:17
Citaat van: pompbediende link=msg=1440908 date=1470478298
Wat zou het toch bij de hulpdiensten  veel beter en goedkoper kunnen gaan als jij ook eens wat voor het zeggen had hè?   ^-^

De brandweer in Nederland is de afgelopen tien jaar twee keer zo duur geworden, denk je dat ze ook twee keer beter zijn geworden?

De ambulancezorg in Nederland is niet goedkoop voor de burger. Er valt inderdaad nog enorm veel te verbeteren, o.a. zorgen dat ze op tijd komen (8 minuten bij levensbedreigend) en invoeren van HART (waardoor de ambulancedienst niet meer afhankelijk is van de brandweer).

Onlangs moest de ambulancedienst in Amsterdam wachten op een hoogtereddingsteam van de brandweer uit Utrecht.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #324 Gepost op: 6 augustus 2016, 12:48:23
Citaat van: oma link=msg=1440912 date=1470479537
De brandweer in Nederland is de afgelopen tien jaar twee keer zo duur geworden, denk je dat ze ook twee keer beter zijn geworden?

De ambulancezorg in Nederland is niet goedkoop voor de burger. Er valt inderdaad nog enorm veel te verbeteren, o.a. zorgen dat ze op tijd komen (8 minuten bij levensbedreigend) en invoeren van HART (waardoor de ambulancedienst niet meer afhankelijk is van de brandweer).

Onlangs moest de ambulancedienst in Amsterdam wachten op een hoogtereddingsteam van de brandweer uit Utrecht.
hier kan ik me in vinden!  Echter ligt dit niet helemaal bij repressie, oorzaken zijn een 'op zijn kop staande piramide van het waterhoofd'  en een verschuiving van taken die bij de naam brandweer zijn gevoegd.

Daardoor konden op slimme manier andere organisaties 'bezuinigen' en is de brandweer oa zo duur geworden. Één van de oorzaken  ;)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #325 Gepost op: 6 augustus 2016, 12:55:12
Oma, ik zou nog jou, noch Qatar, ooit achterlijk willen noemen. Maar laten we wel zijn, het is bij jullie nu eenmaal anders geregeld als hier in Nederland.

In sommige dignen zijn jullie beter en verder, in andere dingen wij misschien. Kijk naar elkaar en leer van elkaar. Maar je weet ook wel hoe de geldstroom en de beslissingen hier in Nederland geregeld zijn. Veranderingen zoals daar zullen hier niet eenvoudig in te voeren zijn.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #326 Gepost op: 6 augustus 2016, 13:12:27



De ambulancezorg in Nederland is niet goedkoop voor de burger. Er valt inderdaad nog enorm veel te verbeteren, o.a. zorgen dat ze op tijd komen (8 minuten bij levensbedreigend) en invoeren van HART (waardoor de ambulancedienst niet meer afhankelijk is van de brandweer).

Onlangs moest de ambulancedienst in Amsterdam wachten op een hoogtereddingsteam van de brandweer uit Utrecht.

Tja, maar is dat met het huidige stelsel aan commerciële RAVs, die het monopolie op ambulancevervoer hebben, realistisch? Zo nee, hoe groot is de waarschijnlijkheid dat het stelsel binnen afzienbare tijd verandert?

En bij de brandweer zal Pareto op een gegeven moment ook wel een rol spelen. 80 % meer kosten om 20 % beter te worden... De vraag is of dat stadium al bereikt is, uiteraard.

Sent with Tapatalk on the move

Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


7131

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,053
Reactie #327 Gepost op: 6 augustus 2016, 14:46:24
"Alles wat je aandacht geeft groeit"  98uiye


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #328 Gepost op: 6 augustus 2016, 14:54:51
Citaat van: 7131 link=msg=1440932 date=1470487584
"Alles wat je aandacht geeft groeit"  98uiye

Ik zal jou wat aandacht geven, ga boeven vangen of houd je gewoon aan de forumregels door constructief, inhoudelijk te reageren ipv op de man te spelen.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #329 Gepost op: 6 augustus 2016, 16:58:26


Oma, ik zou nog jou, noch Qatar, ooit achterlijk willen noemen. Maar laten we wel zijn, het is bij jullie nu eenmaal anders geregeld als hier in Nederland.

Ik vind het wel interessant om te lezen eigelijk.
Oma reageert inhoudelijk en laat gewoon zien hoe het in Qatar is geregeld, en roept met haar kennis tenminste wat er in NL niet deugt.

In Nederland is de hulpverlening niet optimaal voor elkaar.
Zie alle problemen en bezuinigingen bij de NP, Ambulancezorg, Brandweer, Defensieapparaat.

Nederland beknibbelt op de verkeerde dingen. Hoewel Qatar het voordeel heeft dat het bijna 4 x zo rijk is per kop, als NL, kan ik best bewondering hebben voor hoe men het daar doet.