Ik vind het wel interessant om te lezen eigelijk.
Oma reageert inhoudelijk en laat gewoon zien hoe het in Qatar is geregeld, en roept met haar kennis tenminste wat er in NL niet deugt.
In Nederland is de hulpverlening niet optimaal voor elkaar.
Zie alle problemen en bezuinigingen bij de NP, Ambulancezorg, Brandweer, Defensieapparaat.
Nederland beknibbelt op de verkeerde dingen. Hoewel Qatar het voordeel heeft dat het bijna 4 x zo rijk is per kop, als NL, kan ik best bewondering hebben voor hoe men het daar doet.
De Nederlandse overheid moet ook eens gaan beseffen dat een overheid eigenlijk maar 1 echte plicht heeft namelijk de veiligheid van burgers garanderen op haar grondgebied.
Rechtsgeleerde Paul Cliteur (Universiteit Leiden) in een gisteren gepubliceerd interview in het Financieel Dagblad:
‘Het (de overheidsplicht veiligheid te garanderen op eigen grondgebied)
is in elk geval de meest basale. Als de staat dat niet kan, heeft hij gefaald. Bij failed states denken we altijd aan landen als Somalië, maar als de aanslagen hier maar frequent en heftig genoeg zijn, komt er een moment dat we ook hier spreken van failed states.’Brandweer, politie, ambulance en defensie mogen gewoon geld kosten. Het zijn geen supermarkten die je kan sluiten als ze weinig tot niets te doen hebben. Het moet je als samenleving zelfs geld waard zijn als ze niets te doen hebben.
Op papier is in het Nederland allemaal prima voor elkaar, ik denk dat de praktijk weerbarstiger is omdat de uitruk-/operationele diensten geen vet meer op de botten hebben.
Deze discussie gaat over gebruik van adembescherming door de politie. Ik zeg helemaal niet dat het direct moet worden ingevoerd. Ik zeg ook niet dat het in NL niet deugt zolang de politie geen beschikking heeft over adembescherming. Ik heb alleen gezegd dat het geen al te groot probleem hoeft te zijn. Ik stoor me wel aan mensen (een aantal is zelfs brandweerman) die weten dat de politie nu ook naar binnen gaat in brandende panden (zoals Zwolle) en niet willen dat deze professionals zich een beetje kunnen beschermen als ze weer voor de keuze staan om iemand te proberen te redden. Het komt er op neer dat brandweermensen zeggen dat ze liever een dode agent hebben dan een agent die iets te veel uit het klassieke brandweerdomeintje in de kofferbak heeft liggen (blusjas, helm en adembescherming).