Volgens mij is het topic gekaapt....
Ik vind het niet verkeerd als mensen hier hun visie geven over ademlucht bij de politie. Het is volgens mij relevant (en on-topic), ook al sluit het misschien niet helemaal aan bij wat jij in gedachten had.
(...)
Ik geloof niet dat er bij een afzetting morele overwegingen te maken zijn...
(...)
Ben ik het niet mee eens, maar daar zal ik verder niet op ingaan (voordat je topic nog verder gekaapt wordt
)
De afgelopen jaren zien we bij de politie steeds meer de ontwikkeling dat zij zich richten op opsporing & handhaving. Volgens mij is dat ook de reden dat de AED niet op de noodhulpauto zou komen. 'Onze' minister (remkes) was van mening dat dat niet tot de kerntaken behoorde. Met de nieuwe minister komt de AED echter wel op de noodhulpauto.
In mijn optiek vormt de noodhulp van de politie voor wat betreft hun kerntaak 'hulpverlening' een voorpostfunctie voor brandweer en ambulance. Ik denk dat binnen de politiewet het redden van mensen (want dat is waar Palmpie op doelt) best een taak van de politie zou kunnen zijn (puur formeel gezien dus).
Maar hoe ver ga je / kan je gaan? De AED komt / is er nu dus al. Maar ademlucht op de noodhulp?
Los van of het zinvol is, denk ik dat er heel wat 'overwonnen' moet worden wil dat ooit gebeuren. Het is nieuw, vreemd, anders dan men gewend, het sluit niet aan bij de 'klassieke' ideeen.
Er zou dus sowieso organisatorisch al veel moeten veranderen.
Alleen moet je dat mijns inziens niet willen, omdat het gebruik van zo'n middel zo weinig voor zou komen dat het de moeite en de kosten niet waard is (risico afweging). Niet voor de 'gewone' allround politiemedewerker dus.
Maar misschien kom ik daar (^) nog wel op terug