Ik heb de laatste tijd geen berichten gehoord van ambulance medewerkers die rookintoxicatie hadden... Volgens mij mis je de essentie van dit topic..
Volgens mij is dat juist de essentie van het topic,..... eigen veiligheid!
De ambulance medewerkers zien vaker slachtoffers met problemen van de longen, en zullen volgens mij wel een keer extra nadenken voor ze een brandende woning in zullen lopen...
Dat is denk ik wel een belangrijk punt....
verder denk ik dat je de politie geen beschikking moet geven over ademlucht, net als een brandweerman in essentie ook het verkeer niet moet gaan regelen*, en een ambulancebroeder ook geen dader moet gaan aanhouden....
Wat natuurlijk niet weg neemt, dat je altijd je gezonde verstand moet blijven gebruiken, ook al werk je als hulpverlener, je bent niet onaantastbaar!
(de lijst met mensen die "in het vak" gestorven zijn, is wat mij betreft al veel te lang!)
Dus m.a.w.: "schoenmaker blijf bij je leest", doe waar je voor opgeleid bent, en als je bijvoorbeeld als politieagent bij een woning aan komt waar nog een slachtoffer binnen is, zorg dat de brandweer en ggd gealarmeerd worden, zorg dat die zo snel mogelijk het slachtoffer kunnen redden, dus agent, zorg voor een afgezet gebied, waar geen omstanders in de weg lopen, ambulancepleeg, zorg voor de eerste opvang van slachtoffer, dus alles klaar zetten/leggen voor het opvangen van het slachtoffer, zodat je zo snel als mogelijk is, kan beginnen met behandeling....
Zodra de brandweer dan het slachtoffer heeft gered uit de brandende woning, kan het gelijk met de nodige zorg worden omringd, door die partij die er het meeste vanaf weet...
(nog even over het puntje, verkeer regelen, ik denk dat je als verkeersdeelnemer geen brandweerman of ambulancemedewerker verwacht als verkeersregelaar... vooral ook omdat het verkeer zich toch anders gedraagd tegenover een brandweerman, dan een agent...