En als ze wel opgeleid zijn?
Ik bedoel: niet opgeleid voor brandweertaken.* Om die reden lijkt het mij niet verstandig een brandend pand in te gaan. Opleiden voor ademlucht is denk ik niet zo moeilijk. Er zijn ook politiebureau's waar de BHV ademlucht draagt overigens. Dit om verhinderd mobiele personen (ingesloten personen in dit geval) te kunnen bevrijden en ontruimen.
*waaronder dus ook eigenschappen van vuur, specifieke gevaren, flash-over, enz.
Dan zou je eigenlijk verwachten dat het politie-apparaat, (ik bedoel de organisatie) daar op een goede manier invulling aan kan geven, maar dat blijkt dus niet zo te zijn...
Indien de politie in de rook moet staan bij een afzetting, is eigenlijk de politieagent niet op de goede plek bezig...
Dan zou volgens mij de afzetting niet door personen moeten worden gemaakt, maar door materieel, (hekken, touwen, lijnen etc), waardoor de agenten niet in de rook hoeven te staan...
Mooie theorie, maar welk politiekorps heeft 24 uur per dag een hekkenwagen paraat?
(of wel?).
Amsterdam Amstelland heeft of had een hekken'container'. Sommige andere regio's hebben een contract met particuliere diensten die 24/7 afzettingsmaterialen gereed hebben (zoals Van Amerongen facilitair).
Mijn ervaring is dat men zich niet laat tegenhouden door een materiële afzetting. Het zal iets menselijks zijn ofzo, maar mensen denken dat de afzetting niet voor hun geldt, dat ze alles mogen of dat de afzetting nog niet is opgeruimd. Geldt uiteraard niet voor iedereen, maar mijn punt is dat slechts een materiele afzetting niet voldoende is om mensen tegen tegen te houden.
Edit: Jeroen heeft dezelfde ervaring zie ik