Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 76695 keer)

0 gebruikers (en 14 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #70 Gepost op: 4 februari 2008, 17:02:57
. Opleiden voor ademlucht is denk ik niet zo moeilijk.
Dit zo lezende,denk ik dat je je eigen eerst eens moet gaan verdiepen,in wat zo,n opleiding voor ademluchtdrager allemaal inhoudt.En wat een brandwacht op jaarbasis aan oefenuren kwijt is voor het ademlucht gebeuren. ::)
Ik denk dat je nog erg zal schrikken  ;)

Wat voor filter heb je dan in gedachte? Er is niet zoiets als een universeel filter dat overal goed voor is. De optie die blijft is dan een zgn. vluchtset waarbij een 2 liter ademluchtfles wordt gebruikt. Of een adembeschermingstoestel met gesloten kringloop (Travox 120). Alleen al de logistiek die hier dan bijhoort is voor dergelijke diensten is niet realistisch. Gewoon geen personeel zonder onafhankelijke adembescherming in bedreigd gebied sturen.
En wie gaat het onderhoud allemaal doen aan die apartuur.Het onderhoud dient door mensen te worden gedaan,die daar gecertificeert voor zijn.Gaat de politie die mensen ook daarvoor opleiden??


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #71 Gepost op: 4 februari 2008, 19:30:01
Gewoon geen personeel zonder onafhankelijke adembescherming in bedreigd gebied sturen.

Oke, maar stel dan dat er toch bij die giftige brand een aantal jongeren slaags raken, en de brandweer het werk onmogelijk maken, omdat ze slangen kapot maken, met stukken glas dreigen, enzovoort....

Dan verwacht je als hulpverlener/brandweerman/vrouw toch een blauw/wit voertuig ter plaatse, neem ik aan...
Maar zoals gezegt, het is een giftige brand.,  wat nu dan?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #72 Gepost op: 4 februari 2008, 19:33:34
Als jongeren bij een brand met zeer giftige stoffen nog zo tekeer gaan.. dan kun je je misschien afvragen of de rook wel zo giftig is. (of lopen de jongeren ook met ademlucht op... ???)

En anders lopen ze blijkbaar op zo'n afstand dat de politie ook veilig haar werk kan doen.

Of redeneer ik nu te kortzichtig ::)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #73 Gepost op: 4 februari 2008, 19:34:25
Oke, maar stel dan dat er toch bij die giftige brand een aantal jongeren slaags raken, en de brandweer het werk onmogelijk maken, omdat ze slangen kapot maken, met stukken glas dreigen, enzovoort....

Dan verwacht je als hulpverlener/brandweerman/vrouw toch een blauw/wit voertuig ter plaatse, neem ik aan...
Maar zoals gezegt, het is een giftige brand.,  wat nu dan?

Dat probleem lost zich vanzelf op.Als brandwacht sta je met ademlucht op,die gasten niet.En die gasten ademen constant die giftige rook in,dat houden ze geen tijden vol.Je hoeft ze dan enkel op te rapen,en af te leveren bij de politie ::) 8)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #74 Gepost op: 4 februari 2008, 23:19:33
Dit zo lezende,denk ik dat je je eigen eerst eens moet gaan verdiepen,in wat zo,n opleiding voor ademluchtdrager allemaal inhoudt.En wat een brandwacht op jaarbasis aan oefenuren kwijt is voor het ademlucht gebeuren. ::)
Ik denk dat je nog erg zal schrikken  ;)

Mij zal je zeker niet horen zeggen dat dat met een vloek en een zucht gepiept is. Maar het is ook geen hogere wiskunde ofzo. De gemiddelde agent zou het denk ik qua niveau makkelijk aankunnen.

Alleen moet je dat mijns inziens niet willen, omdat het gebruik van zo'n middel zo weinig voor zou komen dat het de moeite en de kosten niet waard is (risico afweging). Niet voor de 'gewone' allround politiemedewerker dus.

Vandaar dat ik ook (eerder zou) pleit(en) een team in te stellen welke getraind is voor inzetten met ademlucht. Waarbij opleding en oefening dus ook adequaat en efficient is.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #75 Gepost op: 4 februari 2008, 23:25:43
Misschien een vreemde gedachtegang, maar zouden we de brandweer dan ook niet aan de gang moeten laten gaan met handboeien en pepperspray... De brandweer wil ook nogal eens geweld tegenkomen ???
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #76 Gepost op: 4 februari 2008, 23:33:11
Lees even (één pagina) terug Jim, dit is al ter sprake geweest ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #77 Gepost op: 5 februari 2008, 10:11:58
Wat voor filter heb je dan in gedachte? Er is niet zoiets als een universeel filter dat overal goed voor is. De optie die blijft is dan een zgn. vluchtset waarbij een 2 liter ademluchtfles wordt gebruikt. Of een adembeschermingstoestel met gesloten kringloop (Travox 120). Alleen al de logistiek die hier dan bijhoort is voor dergelijke diensten is niet realistisch. Gewoon geen personeel zonder onafhankelijke adembescherming in bedreigd gebied sturen.

Je hebt toch gasmaskers die bijvoorbeeld ook in het leger worden gebruikt? Die geven een tijdelijke bescherming tegen een hoop giftige gassen.

Ik bedoel het eerder als redmiddel. Als er zich een behoorlijke ramp voltrekt is de kans groot dat verscheidene hulpverleners zonder bescherming zich al in het gebied bevinden. Het zou mooi zijn als die enige protectie hebben, dan heb je later ook nog wat aan ze  ;)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #78 Gepost op: 5 februari 2008, 10:43:27
Volgens mij is het topic gekaapt.... ::) ::) :-X

Ik wilde een discussie voeren of, omdat de politie vaak als eerste bij een brand is en er regelmatig door agenten de rook wordt in gegaan uit morele overwegingen, het nuttig zou zijn dat ze ademlucht, beschermende kleding EN een opleiding zouden krijgen of dat de korpsleiding het moet verbieden.... Ik wilde geen discussie voeren over vechtpartijen in giftige dampen(? ::)) of dat de politie bij een afzetting in de rook staat. Ik geloof niet dat er bij een afzetting morele overwegingen te maken zijn...  ::) ::) ;)

Je staat als agent bij een brand bij een eengezins woning... Er zit nog een gezin in... Het duurt nog minstens vijf minuten voordat de brandweer er is... Het brand op zolder en de gehele woning staat onder de rook... De korpsleiding heeft het niet verboden... Omstanders wilden al naar binnen want het gezin is thuis... Nu kijken ze allemaal naar jou...  Zelf schat je in dat je een tijdje je adem in kunt houden...


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #79 Gepost op: 5 februari 2008, 11:43:36
Lees even (één pagina) terug Jim, dit is al ter sprake geweest ;)

Mijn excuses :-[ :)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!