Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 76693 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #80 Gepost op: 5 februari 2008, 16:02:42
Volgens mij is het topic gekaapt.... ::) ::) :-X

Ik vind het niet verkeerd als mensen hier hun visie geven over ademlucht bij de politie. Het is volgens mij relevant (en on-topic), ook al sluit het misschien niet helemaal aan bij wat jij in gedachten had.

(...)
Ik geloof niet dat er bij een afzetting morele overwegingen te maken zijn...  ::) ::) ;)
(...)

Ben ik het niet mee eens, maar daar zal ik verder niet op ingaan (voordat je topic nog verder gekaapt wordt ;) :P)


De afgelopen jaren zien we bij de politie steeds meer de ontwikkeling dat zij zich richten op opsporing & handhaving. Volgens mij is dat ook de reden dat de AED niet op de noodhulpauto zou komen. 'Onze' minister (remkes) was van mening dat dat niet tot de kerntaken behoorde. Met de nieuwe minister komt de AED echter wel op de noodhulpauto.

In mijn optiek vormt de noodhulp van de politie voor wat betreft hun kerntaak 'hulpverlening' een voorpostfunctie voor brandweer en ambulance. Ik denk dat binnen de politiewet het redden van mensen (want dat is waar Palmpie op doelt) best een taak van de politie zou kunnen zijn (puur formeel gezien dus).
Maar hoe ver ga je / kan je gaan? De AED komt / is er nu dus al. Maar ademlucht op de noodhulp?
Los van of het zinvol is, denk ik dat er heel wat 'overwonnen' moet worden wil dat ooit gebeuren. Het is nieuw, vreemd, anders dan men gewend, het sluit niet aan bij de 'klassieke' ideeen.
Er zou dus sowieso organisatorisch al veel moeten veranderen.

Alleen moet je dat mijns inziens niet willen, omdat het gebruik van zo'n middel zo weinig voor zou komen dat het de moeite en de kosten niet waard is (risico afweging). Niet voor de 'gewone' allround politiemedewerker dus.

Maar misschien kom ik daar (^) nog wel op terug ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #81 Gepost op: 5 februari 2008, 21:16:35
Er is nu sprake van ademlucht in 2 vormen...

1: bij een ongeval of brand, om als hulpverlener tijdelijk in de rook te kunnen staan als handhaver, en:
2: bij een brandende woning, om als hulpverlener naar binnen te gaan om iemand naar buiten te begeleiden/redden.

Die 2 zaken zijn voor mij wezelijk anders.

Als je als agent zijnde op straat je werk doet, (orde handhaven en weg afzetten waar nodig), en je staat op die locatie net in de rook, dan zou het mooi zijn als er een "kapje" zou zijn, om de giftige rook niet in te hoeven ademen... Indien dat kapje niet bestaat, zou een flesje ademlucht tot de mogelijkheden moeten behoren, of er zou binnen de brandweer en politie in overleg samengewerkt moeten worden,..... (rookvrije werkplek voor de politie, en/of afzetting door de brandweer regelen)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #82 Gepost op: 26 juni 2008, 18:44:51
Ik vind het niet nuttig, wat heeft de politie in de giftige rook te zoeken??

Als bekend is dat de rook giftig is moeten ze zich verplaatsen tot daar waar de rook niet meer is of minder giftig is om ook de burgers buiten de giftige rook te houden. Want dat is mijns inziens de belangrijkste reden dat politie bij een brand ter plaatse komt om het publiek op afstand te houden.
het is de taak van de brandweer om de mensen in veilighied te brengen dus ook als ze in een giftige rook zitten en dan moet de politie op afstand blijven die staan (als het goed is in schoon gebied)zo niet ruimer afzetten op eigen inzicht
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #83 Gepost op: 26 juni 2008, 18:56:04
Je bedoelt van die stofkapjes die nog net geen olifant door laten....?
Daar heb je dus vrij weinig aan.

Ik doelde niet op die stoffen dunne mondkapjes, maar meer op zoiets (en nee niet precies deze dus);


en zoals ik al zei, JA ik weet dat zoiets lang niet alles tegen houdt, maar je kunt mij niet wijs maken dat het gezonder is
met kapje als zonder kapje...het zal gerust wel een gedeelte tegenhouden


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #84 Gepost op: 26 juni 2008, 19:14:00
Naamgenoot, dit zijn stofkapjes.

Die houden dus stof tegen, geen rookgassen.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #85 Gepost op: 26 juni 2008, 19:23:58
Naamgenoot, dit zijn stofkapjes.

Die houden dus stof tegen, geen rookgassen.

Ok


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #86 Gepost op: 26 juni 2008, 19:28:56
Ik doelde niet op die stoffen dunne mondkapjes, maar meer op zoiets (en nee niet precies deze dus);
http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?66666UuZjcFSLXTtmXMa4xz6EV76EbHSHVs6EVs6E666666-

en zoals ik al zei, JA ik weet dat zoiets lang niet alles tegen houdt, maar je kunt mij niet wijs maken dat het gezonder is
met kapje als zonder kapje...het zal gerust wel een gedeelte tegenhouden

Ter info: wij van de brandweer Amersfoort hebben deze sinds een geruime tijd op de brandweer auto's liggen, en het doel ervan is idd als STOF bescherming(glasstof,metaalstof/splinter en het gewone stof) met name voor de technische hulpverlening.

Rook gaat hier dwars door heen, wij hebben wel speciale mondmasker met filter voor onze oefeningen (met nep rook, ook dat kan problemen geven bij teveel inademen).

Het beste voor rook is een halfgelaatsmasker, die geschikt is voor rook en sommige gasvormen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #87 Gepost op: 26 juni 2008, 19:38:19


In sommige calamiteitenaanhangers en op sommige bureau's in de regio Kennemerland liggen volgens mij bovenstaande kapjes, helemaal zeker ben ik er niet (meer) van.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ricardo B

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
    • Regio15 - Brandweer & ambulancediensten uit de regio Haaglanden
Reactie #88 Gepost op: 26 juni 2008, 19:41:54
Bij de brand bij de TU in Delft liepen diverse politieagenten met het onderstaande masker.

HBO-Verpleegkundige Manschap A + bediener hoogwerker kazerne loosduinen


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #89 Gepost op: 26 juni 2008, 19:43:50
Bij de brand bij de TU in Delft liepen diverse politieagenten met het onderstaande masker.

http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?66666UuZjcFSLXTtmXMaNx46EV76EbHSHVs6EVs6E666666

Ja, dat soort kapjes heb ik ook wel eens ergens zien liggen, zou goed kunnen dat die dingen in meerdere regio's gebruikt worden!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !