Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 76691 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #110 Gepost op: 1 juli 2008, 00:15:03
Zullen we het wel leuk houden en niet zo denigerend over politiecollega's doen?  ;)

Overigens rijdt Rotterdam Rijnmond bij een ongeval met (mogelijke) gewonden altijd. Dat bij aanrijdingen met alleen blikschade (en waar het géén gevaar opleverd voor anderen en/of de betrokkenen zelf) geen politie automatisch ter plaatste komt, is voor deze discussie verder niet relevant.




dat was voor mij de reden niet meer te reageren... ik probeer mee te doen in een discussie. Werk zowel bij de rode als blauwe vrienden...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #111 Gepost op: 1 juli 2008, 07:14:50
Heb je wel gelijk in.
Bommedling staan wel voor aan inverband met het van afzetten van het gebied EN het bekijken van het projectiel  :)

Dan nog... Moet je ruim afzetten. Als de agenten die afzetten gevaar lopen bij een eventuele explosie, dan is naar mijn idee de afzetting te dichtbij, want dan zouden eventuele burgers ook gevaar lopen, toch?

En het bekijken van het projectiel? Daar heb je een speciale afdeling voor en die mannen weten wel wat ze doen, is mijn ervaring. En mocht het risico te groot zijn, laten ze het ook over aan de EOD volgens mij.

Citaat
Goh, hebben ze ook eens goed werk gedaan! Maar hoe vaak gaat het mis en moet er een agent naar het ziekenhuis, terwijl er verder geen slachtoffoers waren?

OK, dat was niet zo slim om dat zo te plaatsen... Het was humoristisch cynisch bedoeld, maar dat kwam niet helemaal goed over met deze platte tekst. Excuses voor diegene die ik onbedoeld beledigd heb o.i.d.  :-[ Ik werk ook met beide disciplines en ik heb zeker geen hekel aan de collega's o.i.d., maar ik ben gewoon niet zo overtuigd dat men met ademlucht moet gaan lopen bij de politie. Ten eerste is het een taakverzwaring voor de blauwe collega's, net als bijv. de AED's (opleidingen, incidenten) en ten tweede; mijn ervaring is dat politieagenten, net als alle hulpverleners, zeer gemotiveerd zijn om hulp te bieden en iedereen gaat net ietsje verder als het nodig is. Nu trekt een politieagent (hopelijk) terug als hij te veel last van de rook krijgt. Hoe zit het met ademlucht? En er zit een klein kindje binnen? Dan kan je wel ademlucht hebben, maar gaan de agenten dan pas naar buiten als ze brandblaren hebben?

En nogmaals; het schiet niet op als de brandweer ergens binnen komt, burgers moet gaan redden, maar eerst twee agenten uit de woning moet gaan redden. Dat kan net te laat zijn voor de burgers...
Heb je ooit een woning binnengelopen die, als je halverwege de woning bent, ineens vol zwarte rook komt te staan? Als je niet getraind bent vindt je de weg nooit meer terug!

En net als genoemd artikel; deze agenten hebben van buiten iemand gered: prima! Gelukkig zijn ze niet naar binnen gegaan (dit is dus niet cynisch bedoeld)!

Dus voor mij nog steeds geen overtuiging dat agenten ademlucht moeten hebben!
(En de discussie prio 1 wel of niet, voeren we ergens anders op dit forum, OK?  O0 )
Met vriendelijke groet, Arlé  


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #112 Gepost op: 1 juli 2008, 20:37:14
Brand in Haagse wijk Bezuidenhout onder controle

DEN HAAG - De uitslaande brand die dinsdag in de Johannes Camphuysstraat in de Haagse wijk Bezuidenhout woedde, is sinds 17.30 uur onder controle. De brandweer is aan het nablussen.
 
De bewoners van vijftien woningen zijn geëvacueerd. Ze zijn opgevangen in een wijkcentrum in Bezuidenhout. Enkele katten zijn naar het asiel gebracht.

De brandweer trof vanmiddag in de woning een 30- jarige man aan die hen te lijf ging met een bijl en stenen gooide. De politie heeft deze bewoner kunnen arresteren. Waarschijnlijk heeft hij de brand aangestoken.

Bluswatertekort

Tien bluswagens zijn bezig geweest met bluswerkzaamheden. Het werk wordt bemoeilijkt door een tekort aan bluswater. Twee agenten zijn gewondgeraakt en zijn ter plaatse behandeld. Zes omliggende woningen zijn onbewoonbaar verklaard. Brandweerkorpsen uit omliggende gemeenten kwamen helpen omdat de brandweermannen vanwege de enorme hitte en rookontwikkeling steeds moeten worden afgelost

bron rtvwest.nl


Gelukkig maar dat de politie toch in de omgeving is van brandende huizen en met prio 1 ter plaatse komt!
Weet niet hoe de dienders gewond zijn geraakt maar als het zo is dat ze gewond zijn geraakt door het brandende pand in te gaan om de brandweermannen in nood te helpen vind ik dat een groot compliment waard! Dan kan je toch nog zoveel discussies voeren over het wel of niet naar binnen gaan in een brandend pand dit is wederom het bewijs dat je je eigen leven waagt voor het redden van een ander! Gevaarlijk of niet je doet dat als politieagent gewoon!


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #113 Gepost op: 1 juli 2008, 23:01:58
[Gelukkig maar dat de politie toch in de omgeving is van brandende huizen en met prio 1 ter plaatse komt!
Weet niet hoe de dienders gewond zijn geraakt maar als het zo is dat ze gewond zijn geraakt door het brandende pand in te gaan om de brandweermannen in nood te helpen vind ik dat een groot compliment waard! Dan kan je toch nog zoveel discussies voeren over het wel of niet naar binnen gaan in een brandend pand dit is wederom het bewijs dat je je eigen leven waagt voor het redden van een ander! Gevaarlijk of niet je doet dat als politieagent gewoon!
Amen niets aan toe te voegen.. en ja je loopt een risico als agent.. dat weet je en dat neem je soms voor lief... aan de andere ben ik het er mee eens dat er collega;s bij zijn die eerst even moeten nadenken en hun boerenverstand zouden moeten gebruiken...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #114 Gepost op: 1 juli 2008, 23:27:53
Nu we het toch een beetje over de politie en brand hebben .... Word er bij jullie in de korpsen wel eens iets verteld over het parkeren van voertuigen? Ik verbaas mij er telkens weer over dat er politie mensen zijn die d'r dienstauto volledig in de weg parkeren, zelfs af en toe zo dat de brandweervoertuigen de straat niet meer in kunnen. Bij ons is het regelmatig verteld (en ook aan de hand van schadefoto's, duidelijk te zien).
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gerritsen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 241
  • Brandweer
Reactie #115 Gepost op: 4 juli 2008, 08:28:36
Nu we het toch een beetje over de politie en brand hebben .... Word er bij jullie in de korpsen wel eens iets verteld over het parkeren van voertuigen? Ik verbaas mij er telkens weer over dat er politie mensen zijn die d'r dienstauto volledig in de weg parkeren, zelfs af en toe zo dat de brandweervoertuigen de straat niet meer in kunnen. Bij ons is het regelmatig verteld (en ook aan de hand van schadefoto's, duidelijk te zien).



Dat vraag je, omdat jullie[ga er even vanuit dat je bij de KLPD zit]strikt zijn in het beveiligen van het ongeval auto 100m fend off.alleen vind ik het af en toe best storend/onodig dat er 4a5 auto"s met prio 1 zelfs na een half uur nog komen aan scheuren,En als het een beetje mooi weer is, doe er dan ook nog maar een paar motors  bij .Maar eerlijk is eerlijk de voertuigen staan zelden in de weg. O0
vanaf 1-1-2014 ex vrijwillige brandweerman


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #116 Gepost op: 4 juli 2008, 10:39:54
Berichtje van Guust uit een ander topic:

bron www.telegraaf.nl

Politiebond heeft kritiek op aanpak brand

 AMSTERDAM -  De Nederlandse Politiebond (NPB) zet vraagtekens bij de wijze waarop de politie te werk is gegaan tijdens de grote brand donderdag in Amsterdam-Noord. Daarbij kregen 31 agenten ademhalingsproblemen. „Dat vind ik wel erg veel. Ik denk dat er fouten zijn gemaakt”, zei voorzitter Gerard de Rouw van de Amsterdamse afdeling van de vakbeweging donderdag.

Volgens de vakbondsman had het bijvoorbeeld niet mogen gebeuren dat politieagenten tegen de wind in stonden, in plaats van met hun rug ernaartoe. Dat kwam mede doordat de aansturing niet goed was, aldus De Rouw.

Een woordvoerder van het politiekorps Amsterdam-Amstelland zei in een reactie dat de gebeurtenissen vrij onverwacht kwamen. Toen de politieagenten er al stonden, werd de brand plotseling groter en ontstond er een enorme rookontwikkeling. Hij sprak van „een leermoment”. „Er zijn niet vaak van dit soort branden.”

Het vuur legde een winkelcomplex aan de Klimopweg in de as. Naast de politieagenten raakten nog eens circa dertig andere mensen lichtgewond. Een deel van een nabijgelegen woonwijk moest tijdelijk worden ontruimd. Het onderzoek naar de oorzaak van de brand loopt nog.

Overigens afgelopen week weer drie agenten met ademhalingsproblemen bij een brand:
http://www.regio15.nl/?p=item&logid=1270

Citaat van: www.regio15.nl
Drie politieagente zijn ter plaatse door ambulancepersoneel behandeld voor rookklachten.

Maar ook niet onbelangrijk:
Citaat van: www.regio15.nl
Door de snelle uitbreiding van de brand was veel personeel en materieel voor met name het opbouwen van de waterwinning noodzakelijk. De brandweer ondervond echter veel hinder van het massaal toegestroomde publiek waardoor het personeel en materieel niet snel ter plaatse kon komen. Dankzij het deskundige politieoptreden kon het publiek later op afstand worden gehouden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #117 Gepost op: 4 juli 2008, 19:23:03
Dat vraag je, omdat jullie[ga er even vanuit dat je bij de KLPD zit]strikt zijn in het beveiligen van het ongeval auto 100m fend off.alleen vind ik het af en toe best storend/onodig dat er 4a5 auto"s met prio 1 zelfs na een half uur nog komen aan scheuren,En als het een beetje mooi weer is, doe er dan ook nog maar een paar motors  bij .Maar eerlijk is eerlijk de voertuigen staan zelden in de weg. O0  

Nee geen KLPD (ik snap de gedachtengang ;)), maar het ging mij meer over het neer plempen van dienstauto's bij bijvoorbeeld een woningbrand. Dat het KLPD een aantal voertuigen stuurt, dat heeft ook met de aanrijdtijden te maken, welke meestal iets langer zijn dan de gemiddelde politieauto (van een regiokorps), tevens nemen zij alle afhandelingen over van de regiopolitie EN zorgen zij voor verkeersdoorstroming.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


koenv

  • Eenheid Rotterdam
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Reactie #118 Gepost op: 5 juli 2008, 17:32:32
Wie kan hier meer over vertellen of dit wel of geen nut heeft. En voor hoelang werkt dit.

dit is de informatie pagina ervan:
http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/nl_NL/OccSafety/Home/Products/ProductCatalogue/?PC_7_RJH9U5230GE3E02LECFTDQKKT1_nid=GSS8NNRH2MbeBXG281LQ4Dgl
Het is meer wat voor rare chemische dampen:

Gebruik van oplosmiddelen (xyleen, MEK, tolueen...) Gebruik van chloor, bleekmiddel, waterstofchloride, zwaveldioxide, waterstofsulfide...


Dit beschermt dan wel helemaal tegen rook, misschien is zo'n model (iets eenvoudiger, zonder hittebescherming o.i.d.) wel handig


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #119 Gepost op: 2 augustus 2009, 12:43:41
Het is misschien iets anders, een drenkeling in het water.

Dienstvoertuigen horen uitgerust te zijn met een zogenaamd klosje. Agenten mogen officieel niet ter water bij een drenkeling, simeplweg omdat het gevaar te groot is. Maar .....

Op de politieacademie krijg je wel reddend zwemmen .....

Krijgen ambulancemedewerkers ook reddend zwemmen?

http://gespot.at5.nl/2009/08/01/drenkeling-in-zwanenburgwal/
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !