Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?

Auteur Topic: Moet de politie de beschikking krijgen over adembescherming?  (gelezen 76626 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #140 Gepost op: 8 januari 2011, 14:30:47
Ik heb ook in mijn posting aangegeven, dat ik de ademluchttoestellen NIET in de politiewagen wil hebben, maar juist als aanvulling op de brandweerwagen, waardoor de beheersing van een incident bij de brandweer blijft liggen.
(de politieagent doet datgene wat de brandweer bepaalt, in het kader van de rampenbestrijding, toch?)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #141 Gepost op: 8 januari 2011, 14:30:55
Ik zou eerder ademlucht ter beschikking stellen van het ambulancepersoneel omdat bij beknelling etc vaak niet gewacht kan worden op redding door de brandweer, of omdat de mening van de ambulancepersoneel nodig is om de juiste manier van bevrijding te bepalen.
Maar ook daar niet standaard op de auto. Wel trainen en keuren, materiaal 'lenen' van de brandweer wanneer noodzakelijk.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #142 Gepost op: 8 januari 2011, 14:32:30
En niemand is er voorstander van en iedereen blijft, ondanks de gevaren, gewoon lekker in de gifwolken staan ...
We laten de politie in hun Touran'netje rond rijden om de bevolking te waarschuwen de ramen en deuren te sluiten .....

De brandweer houd zich de eerste fase van een brand niet of nauwelijks bezig met schadelijke stoffen voor de omgeving. Iedere brandweerman loopt met ademlucht op in het rondt, waterwinning opbouwen etc. etc.
Pas als de OVD's (en eventueel een AGS) ter plaatse komen en er een eerste COPI plaats vindt worden er beslissingen genomen.

Meestal ben je dan een half uur, drie kwartier verder en staat iedereen al gezellig een tijdje met zijn kluts in de bagger ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #143 Gepost op: 8 januari 2011, 14:37:57
En niemand is er voorstander van en iedereen blijft, ondanks de gevaren, gewoon
We laten de politie in hun Touran'netje rond rijden om de bevolking te waarschuwen de ramen en deuren te sluiten .....

Gaan we dan iedere wandelaar, fietser, en andere automobilist ook met adembescherming uitrusten ?
Als het dermate ernsig is dat je in een auto met de ventilatie uit en de ramen dicht niet veilig meer bent dan denk ik dat er heel wat meer slachtoffers gaan vallen onder de rest van de bevolking 'onderweg' maar ook thuis, zelfs al hebben ze ramen en deuren dicht.

Mijn idee blijft dat iedereen die er niet perse moet zijn, uit het gevarengebied moet blijven: algemene bevolking, journalisten, brandweer, ambulance, politie, leger, burgemeester , waterschap, nutsbedrijven, etc etc
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #144 Gepost op: 8 januari 2011, 14:38:59
En niemand is er voorstander van en iedereen blijft, ondanks de gevaren, gewoon lekker in de gifwolken staan ...
We laten de politie in hun Touran'netje rond rijden om de bevolking te waarschuwen de ramen en deuren te sluiten .....

De brandweer houd zich de eerste fase van een brand niet of nauwelijks bezig met schadelijke stoffen voor de omgeving. Iedere brandweerman loopt met ademlucht op in het rondt, waterwinning opbouwen etc. etc.
Pas als de OVD's (en eventueel een AGS) ter plaatse komen en er een eerste COPI plaats vindt worden er beslissingen genomen.

Meestal ben je dan een half uur, drie kwartier verder en staat iedereen al gezellig een tijdje met zijn kluts in de bagger ....

Moet de brandweerman dan ook maar de beschikking krijgen over een wapenstok bij oud&nieuwinzetten?
We mogen van de heden ten daagse politieagent toch wel verwachten dat zij wel in de peiling hebben wat er gaande is, en dat zij gewoon buiten die rookwolken moeten blijven.  ::)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #145 Gepost op: 8 januari 2011, 14:47:33
We mogen van de heden ten daagse politieagent toch wel verwachten dat zij wel in de peiling hebben wat er gaande is, en dat zij gewoon buiten die rookwolken moeten blijven.

We zien de laatste jaren dat er bij vooral de grote incidenten mensen op plekken worden gezet waar het dus niet veilig (genoeg) is. Of we nou de grote brand op een schip in de haven van Velsen-Noord nemen, de industriebrand in Moerdijk of andere grote incidenten.

Of dat nou verkeersregelaars, brandweerpersoneel of politieagenten zijn, het is gewoon slecht/niet geregeld .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #146 Gepost op: 8 januari 2011, 14:55:55
Of dat nou verkeersregelaars, brandweerpersoneel of politieagenten zijn, het is gewoon slecht/niet geregeld .....

Wanneer je mensen als verkeersregelaars adembescherming laat dragen is dat een signaal naar de andere mensen in de omgeving dat ze acuut gevaar lopen.
Ik zie dan al iedereen in paniek met hoge snelheid dwars op de wind wegrijden met alle gevolgen van dien, of nog erger met hoge snelheid naar huis tegen de wind in ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #147 Gepost op: 8 januari 2011, 15:02:25
Wanneer je mensen als verkeersregelaars adembescherming laat dragen is dat een signaal naar de andere mensen in de omgeving dat ze acuut gevaar lopen.
Ik zie dan al iedereen in paniek met hoge snelheid dwars op de wind wegrijden met alle gevolgen van dien, of nog erger met hoge snelheid naar huis tegen de wind in ....

Dat zou dan inderdaad een ongewensd signaal zijn, maar vind je het dan wèl een goed signaal om de brandweer met (bijvoorbeeld) chemiepak en de politie 2 meter er naast zonder adembescheming te laten lopen? Wat voor signaal geef je dan af? (de brandweer neemt het zekere voor het onzekere, en de politie, ach, dat zijn toch de blauwe testbuisjes.... >:( 998765
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #148 Gepost op: 8 januari 2011, 15:10:52
Dat zou dan inderdaad een ongewensd signaal zijn, maar vind je het dan wèl een goed signaal om de brandweer met (bijvoorbeeld) chemiepak en de politie 2 meter er naast zonder adembescheming te laten lopen?
Zoals ik al eerder aangaf, die agenten moeten daar net als de rest van Nederland niet staan!
Behalve die ene zeldzame uitzondering waar inzet van de politie in het gevarengebied absoluut geen uitstel dult en de taak ook niet door anderen waargenomen kan worden. Maar ik zie dat dus vaker gebeuren voor ambu personeel als voor politiepersoneel.

Bovendien heeft iedere agent ook nog eens zijn eigen verantwoording en gezond verstand.
Wanneer ik in wat voor functie dan ook naast iemand in gaspak gezet wordt zonder enige vorm van bescherming dan was het eerste wat ik deed toch vragen wie er hier overdreef, als dat niet de man of vrouw in gaspak was, dan zou ik netjes maar vlot vertrekken.

Het is een beetje om als een politieagent in zomer tenu neergezet worden naast iemand in kogelvrijkleding, met helm op etc achter wat zandzakken.
Als die man zegt dat hij die spullen echt niet voor de sier aan heeft en er zonder die spullen niet over zou peinzen om daar te gaan staan, dan is er voor mij maar 1 devies en dat is wegwezen daar.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Piet

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #149 Gepost op: 8 januari 2011, 15:11:12
En niemand is er voorstander van en iedereen blijft, ondanks de gevaren, gewoon lekker in de gifwolken staan ...
We laten de politie in hun Touran'netje rond rijden om de bevolking te waarschuwen de ramen en deuren te sluiten .....


ik meen toch echt brandweerwagens door de straat als geluidswagens heb zien rijden tijdens de moerdijkbrand  :)