Afzetten van een locatie wordt meestal al geregeld door de politie, over het algemeen zijn de regionale korpsen hier wel van op de hoogte.
Zwaailichten van alle hulpverleningsvoertuigen vallen zeker op van uit de lucht en dragen zeker in duister/donker zeer ver in de lucht.
Wat mij wel opvalt is dat veel mensen het onderschatten wat het betekend dat een helikopter gaat landen of gaat opstijgen. De luchtstromen zijn enorm en ook redelijk zware voorwerpen worden door de lucht geslingerd wat uitermate gevaarlijk is voor omstanders maar ook voor hulpverleners.
Dat geldt ook voor hulpverleners zelf die een opdracht hebben gekregen om het MMT verder te vervoeren of te begeleiden naar de inzetlocatie. Naar de helikopter rennen dient geen doel en is erg gevaarlijk. De arts stapt zelf uit als het kan en rent van de helikopter af. De verpleegkundige stapt iets later uit en voegt zich bij de arts.
Belangrijk is om als een andere hulpverlener toch de heli moet naderen net na de landing de heli van voren gaat benaderen en echt bewust contact zoek met de man rechtsvoor (nb voor de kijkers links/de piloot zit niet op de zelfde plek als een chauffeur in een auto zit
). Maar het veiligste en beste advies is wachten op de MMT-ers die uitstappen en niet zelf er naar toe gaan.
Vertrek is veel vaker lastiger dan de aankomst omdat publiek gaat samen stromen om het vertek te bewonderen. Juist dan is het belangrijk dat mensen echt op afstand blijven. De piloot zal ook niet opstijgen als publiek te dichtbij staat.
Groet,
Peter