Aan allen:
Ook ik heb me door alle 24 pagina's met postings heengeworsteld en kan eigenlijk maar een paar conclusies trekken:
1. Er is het nodige mis in brandweerland
2. De wet- en regelgeving is dermate complex en versnipperd dat het geen schande is als de gemiddelde brandweerman (en al helemaal de gemiddelde preventist van een gemeente van gemiddelde grootte) er geen snars meer van begrijpt.
3. De brandweer-regio's (tegenwoordig veelal veiligheidsregio's) met in hun verlengde het NIFV (voorheen NIBRA) zien blijkbaar geen kans om hun wettelijke, sturende en adviserende, taak goed handen en voeten te geven.
4. bij het gemiddelde gemeente-bestuur (en ook bij de rijksoverheid) is de brandweer bepaald geen HOT-ITEM.
5. Vernieuwende ideëen inbrengen is binnen de brandweer een riskante business. Als je niet over de juiste contacten beschikt komt zelfs de meest fantastische vernieuwing niet door de ballotage-commissie. Is je naam eenmaal besmet dan kun je het helemaal schudden (hoezo rancuneus?).
6. Ooit kwam ik bij de brandweer om mensen te helpen.
Tegenwoordig lijkt deze hulpverlening ondergeschikt gemaakt te worden aan allemaal (soms onzinnige) regels die verzonnen worden door teveel al-dan-niet NIBRA-opgeleide (beleids)medewerkers die hun zuurverdiende centen krijgen voor het schrijven van rapporten en procedures.
Met een beetje geluk zijn deze nog uitvoerbaar in de praktijk ook...én heeft de direct leidingevende de kennis/tijd/middelen en mogelijkheden om de inzet zo te doen dat het incident snel, correct en veilig bestreden wordt zodat we geen onderzoekscommissies om de oren krijgen.
WANNEER IS HET MISGEGAAN EN IS DE BRANDWEER EEN 'gewone" AMBTELIJKE ORGANISATIE GEWORDEN met als hoofddoel het zo verleggen van verantwoordelijkheden dat het "mij" niet aan te rekenen is als het toevallig toch fout gaat?
Tenslotte zijn we allemaal maar een een nietig schakeltje in de hulpverleningsketen en levert het "klokkenluiden" zoals van Fred Vos helaas zelden op korte(re) termijn het gewenste resultaat op (eerst moeten alle gekrenkte zieltjes genezen, óf weggepromoveerd).
Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat iedereen zich dan maar moet verschuilen achter: "het is niet mijn pakkie-an, ik hou mijn mond dicht". Dan verandert er nooit iets!!!!
Als laatste:
Communiceren is het uitwisselen van meningen en standpunten waarbij het noodzakelijk is om elkaar in zijn/haar waarde te laten zodat er van elkaar geleerd kan worden. Behandel een ander zoals u zelf ook behandelt wilt worden!Groeten,
The Chief (Sjef)
ps.
Ooit ben ik opgeleid tot Onderbrandmeester door W.J. Kappert, OSC van de luchtmachtbrandweer op Vliegbasis Eindhoven tijdens de Hercules-ramp (en aangewezen als de grote zondebok)
Hij gaf toen aan dat je als leidinggevende bij de brandweer met 1 been bij de rechter staat en het de vraag is óf en wanneer het 2e been erbij komt. Gelukkig is het nog steeds bij 1 been gebleven...